אמסלם לרשות השנייה: דברי אברמוביץ' ובן עמי על נתניהו - "חציית קו אדום"

השימוש במילים מתפילת קדיש, שעשו אמש פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות סערה • בן עמי: "לא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות" • לרשות השנייה הגיעו 2,000 תלונות בנושא; יו"רית הרשות: "האמירות ראויות לכל גינוי; שוקלת לפתוח הליך הפרה"

אמנון אברמוביץ' / צילום: יונתן בלום
אמנון אברמוביץ' / צילום: יונתן בלום

השימוש במילים בשפה הארמית הלקוחות מתוך תפילת קדיש, שעשו אמש (ד') פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות בשעות האחרונות סערה ברשתות החברתיות, לאחר שיש מי שבוחר לשייך את ההתייחסות לבנימין נתניהו באופן אישי.

ההתבטאות השנויה במחלוקת נאמרה על-ידי אברמוביץ' ובן עמי כחלק משיחה על בכירים בליכוד שרואים עצמם מועמדים להחליף את נתניהו. "כל מי שמודיע שהוא מתמודד לאחר עידן נתניהו, היה רוצה לראות שעידן נתניהו מגיע אל קיצו", אמר אברמוביץ', ובתגובה אמר בן עמי: "בעגלא ובזמן קריב - אתה אומר", ועל כך ענה אברמוביץ': "בעגלא ובזמן קריב, ואמרו אמן".

באמירה "בעגלא ובזמן קריב" משתמשים כאמור בתפילת הקדיש, והיא מתייחסת למהירות שמקווים לראות בה את ימות המשיח. האמירה כאמור נאמרה בהקשר של עידן נתניהו, אך ברוח ימי בין בחירות מיהרו גורמים פוליטיים להשתמש בה ולנגח את העיתונאים ואת חברת החדשות. 

כך למשל, ל"גלובס" הועבר מכתב ששיגר הבוקר (ה') שר התקשורת דוד אמסלם אל יו"רית מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', בה הוא מבקש ממנה עדכון לגבי האופן בו היא מתעתדת לטפל בנושא. "הדברים החמורים והנלוזים שנאמרו על-ידם, הלעג והזלזול כלפי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, האיחולים לסוף דרכו ושיא השיאים - ההספד עליו ואמירת הקדיש - הם חציית קו אדום ותחתית חדשה ומדאיגה אליה צונח גוף תקשורת בישראל".

נבהיר כי הרשות השנייה היא רגולטור עצמאי, ולשר התקשרות אין סמכות ישירה לגביה, אך סביר כי ברשות לא יתעלמו מבקשה של שר.

אברמוביץ' ובן עמי הבהירו הבוקר במספר ראיונות כי הניסיון לקשור בין האמירה שלהם גבי תום עידן נתניהו לבין נתניהו האדם עצמו הוא הוצאת דברים מהקשרם. בשיחה עם אילנה דיין בתוכניתה הבוקר בגלי צה"ל התקוממו השניים על המניפולציה שנעשתה לדבריהם על האמירה המקורית. השניים אומנם התנצלו באוזני מי שנפגע, אך הבהירו כי כוונתם לא הייתה מה שייחסו להם גורמים פוליטיים מסוימים.

בן עמי אף פרסם הבוקר הבהרה בחשבון הטוויטר שלו, בו כתב: "בעקבות התגובות לדבריי בתוכניתי הערב, אני מבהיר כי סיכמתי את דבריו של אמנון אברמוביץ', שאמר שייתכן שיש מי שמעוניינים שהעידן שאחרי נתניהו יבוא במהרה, במילים 'בעגלא ובזמן קריב', שהן תרגום דבריו של אמנון בארמית. כל פרשנות אחרת לאמירה זאת אינה במקומה, ולא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות. אני מאחל לראש הממשלה בריאות טובה ואריכות ימים".

בחדשות 12 לא נותרו אדישים לגל הביקורת: בעקבות התוכנית שוחחו מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס עם בן עמי ואברמוביץ', שהסבירו לו את כוונתם לדברים שנאמרו. וייס הבהיר להם כי אין להלצות מסוג זה מקום. 

2,000 תלונות לרשות השנייה

מהרשות השנייה נמסר כי אל הרשות הגיעו 2,000 תלונות בנושא. יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מסרה היום כי "השיח שהתפתח בין הפרשן הפוליטי של חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמראיין עודד בן עמי ראוי לכל גינוי ציבורי. מדובר בהתבטאות חמורה ביותר, שלא לומר מבישה, שאין לה מקום.

"הגם שלטענתם לא התכוונו, אין מקום לאמירות מעין אלה, מכיוון שמהשיח עלול היה להשתמע שהם מייחלים למותו של ראש הממשלה. זו דוגמה מובהקת למצב בו אנשי תקשורת בולטים מעניקים לגיטימציה לאלימות. ההתבטאויות הללו פוגעות במעמדה של התקשורת הישראלית ובאמון שהציבור רוחש לה.

"במקום למצוא את עצמם בכל פעם מסבירים ומתנצלים כאילו לא הובנו כהלכה, אני מצפה מבכירי התקשורת הישראלית לשקול בכובד-ראש כל מילה או התבטאות נגד כל צד במפה הפוליטית. השיחה אתמול משמשת כנשק אל מול מי שטוען כי התקשורת הישראלית סובלת מהטיה פוליטית, סיקור חד-צדדי והיעדר דעות".

שמאלוב-ברקוביץ' הוסיפה כי היא "רואה בחיוב שמנכ"ל חברת החדשות הבין את חומרת הנושא והעיר למר אברמוביץ' ולמר בן עמי", אך ציינה כי "אין בכך די. חייב להעשות בדק-בית יסודי ולוודא שאמירות מעין אלה לא יישנו".

לדבריה, "בעקבות השיחה אתמול אנו שוקלים לפתוח בהליכי הפרה אל מול קשת ואל מול חברת החדשות".