גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאיפות פרימיום: מאזדה 3 החדשה זכתה לשדרוג מרשים ביחס לדור היוצא

מאזדה 3 מתברכת בשלדה מהנה לנהיגה, בתא נוסעים איכותי, ובביצועים מכובדים • אבל תג מחיר שאפתני מציב אותה במיקום בעייתי מול ההיברידיות והקרוס-אוברים האופנתיים

האומה היפנית מקדשת את הערך של ציות לבכירים ושמירת סולם ההירארכיה. לפיכך, כאשר החליטה הנהלת מאזדה לפני כמה שנים למצב את החברה בתור "מותג פרימיום ספורט", שמתחרותיו, הן ב.מ.וו, אאודי ושות', כל החברה נרתמה למלא את הצו העליון - ממחלקת הפיתוח והייצור ועד למחלקת השיווק והתמחור.

אובייקטיבית, זו אסטרטגיה בעייתית למותג רכב יפני שצריך להתמודד עם ענקים כמו טויוטה ויונדאי. אבל אם תתפסו בכיר של מאזדה בפינה ותנסו להסביר לו את הבעיה, הוא יחייך (במבוכה) וידקלם לכם את נתוני המבחנים הפנימיים של מאזדה.

נתונים שמראים כי קשיחות הפיתול של שלדת מאזדה 3 החדשה גבוהה מזו של אאודי A3, שרמת בידוד הרעשים והרעידות שלה טובה מזו של ב.מ.וו סדרה 1, ובכלל "נהגי המבחן נהנו לנהוג בה הרבה יותר מאשר במרצדס A קלאס". ומה עם הלקוחות? "הם ידעו להעריך מה שהם מקבלים".

וכך אנחנו מקבלים את הדור החדש של מאזדה 3, מי שהייתה "משפחתית העם" של ישראל, עם מחיר בטריטוריה של דגמי SUV מאירופה או מיפן.

חיצונית, משפחת המאזדה 3 החדשה נחלקת לשני עיצובים. לדגם ההאצ'בק יש עיצוב ייחודי ומובחן, במיוחד כשהוא מגיע בצבעים עזים. את הדגם הזה טרם בדקנו ובמקומו החליט מישהו בחברה, כנראה עם חוש הומור, לשלוח לנו את דגם הסדאן ועוד בצבע לבן.

לסדאן יש פרופורציות "פאסטבק" נמרצות וקווי מרכב מלוטשים. מי שיתעמק בפרטים יבחין בהשראה של אאודי בחרטום ובסימנים לאלפא רומיאו בעיצוב הזנב, אבל המראה הכללי שלה הוא עדיין אבולוציה נטולת סיכונים של ה-3 היוצאת.

מאזדה 3 סדאן

השינוי מתחיל בתא הנוסעים המרווח

תא הנוסעים מפצה על החסך עם מערך פיקוד שעוצב בהשראת ב.מ.וו, כולל לוח מחוונים "היברידי", שמסווה את הצג הדיגיטלי בתור שעון מהירות אנלוגי עגול. כמו אצל ב.מ.וו, יש כאן גם מסך מולטימדיה אופקי "צף" ומערך שליטה בתפריטים, שממוקם מסביב למוט ההילוכים. כל העסק עטוף בנדיבות בחומרי דיפון רכים ואיכותיים למגע, שמכסים מקומות שבהם נהגי משפחתיות רגילים לפגוש פלסטיק קשיח. בידוד הרעשים יעיל מאוד ואיכות הייצור הדוקה ומרשימה.

עם זאת, הטון הכללי שקט בניגוד בולט לאופנת ההייטק: הגרפיקה של לוח המחוונים שמרנית וכל תפריטים השליטה התקניים, שעברו הסבה לעברית, הם בגוון אפור משעמם. היינו צריכים לסנכרן את המסך עם הטלפון (אייפון בלבד) או להפעיל את מצלמת הרברס כדי להיווכח שאכן מדובר במסך צבע.

מרחב הברכיים מאחור נדיב גם למבוגרים גבוהים מהממוצע, אם כי הנוסע האמצעי מאחור יצטרך להסתגל למנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו - תזכורת לכך שלרכב יש גם גרסאות הנעה כפולה בחו"ל. מרחב הראש סביר וכל המושבים מלפנים נוחים גם לנסיעות ארוכות. תא המטען שימושי אך חלק מהמתחרות מציעות הרבה יותר נפח.

האבזור התקני כולל כעת מערך מקיף של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה - שאת כולן ניתן לבטל בלחיצה על מתג אחד כמו אצל ב.מ.וו, האבזור התקני כולל גם גג חשמלי צנוע, חישוקים נאים, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד. אבל תפעול המושבים עדיין ידני, אין מערכת ניווט תקנית וריפוד הבד העמיד העלה בנו זיכרונות מעידן הליסינג.

על הכביש זוכה המאזדה 3 לנקודות זכות רבות. אמנם החברה כבר ירדה מקמפיין ה"זום זום" הביזארי, שנועד להדגיש את מחויבותה להנאה מנהיגה, אבל זו אחת ממשפחתיות ההנעה הקדמית המהנות ביותר בשוק.

ההיגוי מאוזן היטב ומאפשר שליטה מדויקת מאוד בגלגלים בעיצומה של פנייה חדה, תנודות הגוף נשלטות היטב תחת עומס של כבישים מפותלים, והעברות המשקל מהירות, זורמות וקלילות, למרות שזה לא הרכב הכי קליל בקטגוריה שלו. בקיצור, ערך מוסף לנהגים שמצפים לקבל מהמשפחתית שלהם יותר מאשר הגעה מנקודה א' לנקודה ב'.

בהתחשב ביכולות הדינמיות, נוחות הנסיעה סבירה על רוב המשטחים הטיפוסיים והיציבות הכיוונית טובה. עם זאת, מהמורות משמעתיות יחלצו תגובה די נוקשה מהמתלה האחורי ויש בקטגוריה הזו מכוניות עם כיול ידידותי יותר עבור המהמורות בישראל.

המנוע החדש נשאר בינתיים בחו"ל

מאזדה מציעה בחו"ל את ה-3 החדשה עם מנוע בנזין מהפכני, שאמור לשלב ביצועים ספורטיביים עם חיסכון מרשים בדלק ופליטה נקייה. אבל אלינו ממשיך להגיע מנוע ה-2 ליטר המוכר ונטול הטורבו, בגרסה האמריקאית שלו עם 165 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

זהו מנוע חלק ונעים ובידוד הרעשים המשודרג שמעדן מאוד את צליליו המכאניים המחוספסים בסל"ד גבוה. אין לנו תלונות גם לנתון של זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ועל הכביש המהיר קל מאוד לשייט למרחקים ארוכים במהירויות בלתי חוקיות בעליל.

אבל חסרה לנו קצת ה"בעיטה" המוכרת של מנועי הטורבו החזקים, ויחסית לשאיפות הספורטיביות הצליל שלו שקט ונטול דרמה. לתיבה האוטומטית יש אמנם רק שש מהירויות, אך לאורך זמן ובמגוון מצבי נהיגה היא עדיין עושה לטעמנו את מלאכתה בצורה רהוטה ונעימה יותר, משלל תיבות ה-CVT והתיבות כפולות המצמדים האופנתיות.

כצפוי, צריכת הדלק ניצבת על הצד הגבוה בסקאלה המשפחתית עם כ-12 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.
בשורה התחתונה, מאזדה 3 החדשה היא יצירה הנדסית ראויה להערכה. זו משפחתית מרווחת עם איכויות ייצור וגימור מעולם הפרמיום. יש גם בונוס של הנאה בנהיגה נמרצת, שאותו כבר הפסקנו אפילו לצפות ממשפחתיות בעידן הבטיחותיות והסמי-אוטונומי של ימינו. אנחנו גם לא מזלזלים בערך של מוניטין האמינות והסחירות של המותג.

אבל עם תג מחיר של 145 אלף שקל, המאזדה החדשה יוצאת לשוק שנשלט מצד אחד על ידי היברידיות ראויות, שנהנות מיתרון משמעותי של מס וצריכת דלק, ומצד שני על ידי רכבי קרוס-אובר מאובזרים, שממוצבים בימינו גבוה יותר על מטריצת הסטטוס-לשקל. בשוק הזה, ובמחיר הזה, ספק אם ה-3 תהיה הנשק הנכון ל"קאמבק" של המותג. 

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה היברידית

140 אלף שקל, לפני עליית המס של ינואר, עולה קורולה סדאן הייבריד החדשה בגרסת "לימיטד" המאובזרת היטב. היא מסתפקת ב-122 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות, אך המכונית מרווחת מאוד, מאובזרת היטב ומחזירה כ-23 קילומטרים לליטר על פי הנתון הרשמי


הונדה סיוויק סדאן 1.5 טורבו

155 אלף שקל עולה סיוויק סדאן 1.5 ליטר טורבו בגרסה המאובזרת עם מערכות בטיחות מקיפות. הממדים נדיבים, בסיס גלגלים של 2.7 מ' מספק הרבה מרחב מאחור והתנהגות הכביש חדה ונמרצת. המנוע מייצר 182 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.1 שניות

סקודה אוקטביה 1.5 טורבו

עם מחיר פתיחה של 135 אלף שקל מציעה האוקטביה המחודשת ממדים חיצוניים ופנימיים מאסיביים, והחל מהשנה גם מנוע 1.5 טורבו עם 150 כ"ס, שמאיץ את המכונית מאפס ל-100 ב-8.2 שניות. הגרסה המאובזרת יותר, שמקבילה למאזדה, עולה 151 אלף

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

נשיא סוריה אחמד א־שרע / צילום: ap, Stephanie Lecocq

נשיא סוריה: המו"מ עם ישראל יכול להוביל לתוצאות בקרוב

דרמר ושר החוץ הסורי נפגשו בפעם השלישית: הושגה התקדמות לקראת הסכם אפשרי ● בריטניה תכריז על הכרה במדינה פלסטינית בסוף השבוע - אחרי עזיבתו של טראמפ ● מטה משפחות החטופים: עשרות העבירו את הלילה במאהל בסמוך למעון רה"מ בירושלים ● ענת אנגרסט, אימו של מתן: "מטרת המלחמה היא כרגע כיבוש עזה ולא הצלת החטופים כמו שהוגדר" ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגיאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021