בעקבות ההרעלות: ירידה של עשרות אחוזים במכירת מוצרי טונה במסעדות ובבתי קפה

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן: "באירועים הכוללים אשפוז והשלכות בריאותיות חמורות, מרגישים את זה מיידית. מניסיון העבר, אני מניחה שאחרי כמה ימים זה ייעצר"

כריך טונה, סלט טונה וכל ואריאציה אחרת של הדג המשומר החביב על הקהל הישראלי הם מוצרים שנחשבים ל"רבי-מכר" בכל בית קפה. הרעלות הצרכנים בעקבות צריכת הטונה ביומיים האחרונים מעוררים, ולא במקרה בקרב הצרכנים דאגה ומשנה זהירות. לפי מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן, ביומיים האחרונים מורגשת ירידה של 30%-70% במכירות של מוצרים המכילים טונה במסעדות ובבתי קפה. גם בקבוצת "קפה קפה" מאשרים כי יש ירידה בביקוש למוצרים המכילים טונה.

גם הרשת לנדוור הודיעה כי בכוונתה להוציא את כל מוצרי הטונה מהסניפים. "לאור המקרים האחרונים אשר התפרסמו בתקשורת, וכרשת גדולה ומובילה בישראל, החלטנו לבחון מחדש את השימוש בטונה בתפריט. מתוך אחריות ושקיפות כלפי אורחינו, מעתה ועד סיום תהליך הבחינה יחד עם מהנדסי מזון ומומחים בתחום לא נגיש טונה בסלטים, כריכים וארוחות הבוקר. אנו רואים בצעד זה חשוב וקוראים לבעלי עסקים נוספים לבחון את השימוש במוצר הגלם הזה שכן בריאות הציבור היא לפני הכל".

"באירועים מהסוג הזה הכוללים אשפוז והשלכות בריאותיות חמורות, מרגישים את זה מיידית, בטח בתהודה שתימשך כמה ימים. מניסיון העבר, אני מניחה שאחרי כמה ימים זה ייעצר, והדברים יחזרו לעצמם. זה לא אירוע קל, וזה לא נעים קודם כל ללקוחות אבל גם לבעל עסק, ואף אחד לא ירצה להיות בפוזיציה הזו. עם זאת, אני מניח שגם הציבור מבין שזו הייתה תקלה נקודתית".

התקלה הנקודתית עשויה להתברר כתקלה גדולה יותר. רק היום דווח על גבר נוסף שלקה בקלקול קיבה אחרי שאכל כריך טונה בקיוסק. 

"אני לא יודע לגבי קיוקסים, אבל במסעדות מדובר בטונה מעובדת שמגיעה ממפעל אחרי שהדג עבר טיפול מסוים, ובתי הקפה יודעים שצריך לשמור עליו בצורה מסוימת. כשזה נשמר בצורה נאותה, אין בעיה".

בעלים של בתי קפה טוענים שכולם סובלים מתקלה כזו. יש נזק תדמיתי לענק כולו. 

"זו טענה נכונה, משום שזה גם מציג אותנו באור שלילי. אנשים חוששים ומתחילים לחשוב פעמיים על האוכל בבית הקפה, בטח במותג חזק כמו ארומה שהוא עממי ונתפס איכותי ונוגע בהרבה אנשים. אבל בסופו של דבר זה אירוע נקודתי. זה כשל שנובע כנראה מאחסון לא נכון של המוצר ותקלה במקרר. צריך לחכות לסיום הבדיקה ולראות מה המסקנות. ארומה תל-אביב נהגו בצורה נכונה ברגע שהם באו והודיעו ועל סגירת העסק, ונראה שהם בודקים ברצינות ויודיעו בשקיפות".

בעל בית קפה טען בפניי שאירוע כזה אסור לקבל. תקלה, הוא אומר, יכולה להיות שערה באוכל, אבל לא הגשה של אוכל מקולקל ללקוח. זה הבסיס לאמון בין בית אוכל ובין צרכנים. מה דעתך על זה?

"בעל עסק שנמצא בעסק ונמצא שם בצורה אינטסיבית יכול לפקח קפדנית, והוא אמור לעלות על תקלות מהר. כולנו יודעים שמקררים מתקלקלים לעיתים. יש בעל עסק יכול להיות עם האצבע על הדופק, והוא ידע לטפל בבעיה מיידית, זה שונה". 

מאידך, ברשתות מסוימות טוענים כי לא חלה ירידה במכירות של מוצרי טונה - כך למשל בלנדוור או ברשת סי קפה. גם אייל רביד, מנכ"ל ובעלי ויקטורי, מציין כי לא חלה כל ירידה במכירות של טונה משומרת ברשת המזון.