גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה חדה בפעילות או ריקון החברה ע"י עמוס לוזון – מה הוביל לקריסתה של דורי בנייה?

לטענת חברת הבנייה של עמוס לוזון בבקשת הקפאת ההליכים, היא נקלעה למצבה הקשה בשל ירידה חדה בפעילות ופגיעה קשה במוניטין ● ל-81 דיירי מגדלי ת"א יש הסבר אחר, ובמרכזו הטענה כי בשנים האחרונות הוביל לוזון מהלכים מתוחכמים ושיטתיים להברחת נכסים בעשרות מיליוני שקלים ● דורי בנייה: "טענות מופרכות"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

האם קריסתה של חברת א.דורי בנייה היא "סופו של מהלך ציני ומתוחכם של איש העסקים עמוס לוזון לריקון החברה מכל נכסיה הטובים והותרתה עם הכנסים הבעיתיים"? כך טוענים 81 תובעים המנהלים בימים אלה הליך משפטי נגד דורי בנייה בנוגע לפיצוי על איחורים בבניית דירותיהם במגדלי תל-אביב, ושלהבטחת תביעתם גם מחזיקים בעיקולים על כספים של החברה.

לפני קצת יותר משבועיים הגישה חברת דורי בנייה, בבעלותו של עמוס לוזון, בקשה להקפאת הליכים. בבקשה, שרבים לא הופתעו ממנה, טענה דורי בנייה כי היא לא יכולה לעמוד בתשלום חובותיה המאמירים עד ל-800 מיליון שקל. החברה ביקשה מבית המשפט כי יתיר לה להקפיא את פעילותה כדי שתוכל ליישם "מתווה של 'סגירה שקטה'", וביקשה לאפשר לה להתמקד בניהול 100 ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדה ובהקטנת החשיפה מכוחם, שהצמיחו לה חובות מותנים על-סך 640 מיליון שקל.

בבקשה ניסתה דורי להסביר לבית המשפט כיצד נקלעה למצבה העגום. לטענתה, כבר במועד רכישתה על-ידי עמוס לוזון ב-2016 היה מצבה רע. עוד נטען בבקשת ההקפאה כי היו אלה בעיקר אירועים משפטיים שהתגלו כהרסניים במיוחד לחברה, שהובילו לירידה החדה בפעילותה של החברה ולפגיעה קשה במוניטין שלה.

"החברה חווה על גבה באופן דרמטי את הפעלת הכוח העודף של מזמיני העבודות מחזיקי ערבויות בנקאיות", נכתב בבקשת ההקפאה. "היזמים מעכבים את התמורה לה החברה הקבלנית זכאית, מסרבים לשחרר או להקטין את הערבויות הבנקאיות המוחזקות בידיהם ומחזיקים כך את החברה הקבלנית כבולה לכל גחמה ולכל תיקון נדרש במשך שנים ארוכות, ובה-בעת נדרשת כל העת להמשיך ולהעניק שירותי בדק למזמיני העבודות ולדיירי הפרויקטים".

בין יתר האירועים שהובילו לטענת החברה לקריסתה, היא מנתה גם את רצף התביעות שהגישו 81 בעלי דירות במגדלי תל-אביב, אליהם נלוו לטענת החברה עיקולים זמניים בהיקף של 20 מיליון שקל. כעת הגיע תורם של נושים אלה להגיב לבקשת ההקפאה של החברה, וההסבר שלהם לקריסתה גורס אחרת לגמרי.

בתגובה לבקשת החברה להקפאת הליכים, טוענים בעלי הדירות באמצעות עורכי הדין יצחק יונגר וישי מאירסדורף ממשרד פרידמן יונגר ועו"ד איתמר כהן ממשרד עורכי דין איתמר כהן, כי לוזון "ביצע שורה של מעשים שעיקרם, מחד, ריכוז כל הנכסים בעלי השווי ומניבי ההכנסות בקבוצת לוזון - היא חברת-האם של דורי בנייה, ומאידך, הותרת החברה עם כל הצרות והנכסים הבעייתיים בחברה". 

לטענתם, בקשת הקפאת ההליכים שהגישה דורי בנייה היא ניסיון של לוזון "להשלים את המשימה באמצעות 'סגירה שקטה', ללא חקירות ובדיקות של התנהלותו וללא כאבי ראש. לכך אסור להסכים". 

עו"ד איתמר כהן / צילום: אופיר הראל

70 מיליון שקל מדורי בנייה לקבוצת לוזון

גולת הכותרת של "מעשי הברחת הנכסים וריקון החברה מנכסים ומכספים השייכים לה", טוענים הדיירים, אירעה לפני שנה בדיוק. לטענתם, עמוס לוזון וקבוצת לוזון "הבריחו מדורי בנייה כ-70 מיליון שקל שהתקבלו כתוצאה מתביעה שניהלו החברות במסגרת הליך בוררות, על אף שעיקרם המוחלט (93%) של כספים אלה שייכים לחברה, ועל אף אזהרות שהזהיר בית המשפט".

לשיטתם של הדיירים ממגדלי תל-אביב, ברור שזוהי הסיבה המרכזית שהובילה לקריסת החברה: "ככל שעשרות מיליוני שקלים אלה השייכים לחברה היו נותרים בקופתה, ספק רב אם הייתה החברה נקלעת למצבה היום ובכלל זאת נדרשת להליך של הקפאת הליכים".

70 מיליון השקלים אליהם מתייחסים הדיירים, הם הכספים שהתקבלו בתביעה משותפת שהגישו דורי בנייה וקבוצת לוזון נגד קבלן ההקמה של פרויקט תחנת הכוח בדוראד. במסגרת אותו הליך העיד יועצה המשפטי של החברה כי קבוצת לוזון זכאית רק ל-7% מהסכום שייפסק לטובתה, וכך גם נכתב בדוחות הכספיים של החברה. למרות זאת, באוקטובר 2018, כאשר הסתיימה הבוררות עם מקימת תחנת הכוח, הוגשה לבית המשפט בקשה לאשר את ההסדר הדיוני, במסגרתו התבקש אישור בית המשפט להעברת כל סכום הזכייה לקבוצת לוזון. הדיירים ניסו למנוע את מה שהם כינו אז ומכנים גם היום "הברחת הכספים", אלא שטענתם נדחתה, היות שאז דורי בנייה לא הייתה במצב של חדלות פירעון.

ולמרות זאת, כבר לפני שנה הזהירה השופטת אירס לושי-עבודי (שהיא גם השופטת שדנה בהליך חדלות הפירעון של דורי בנייה) כי החלטתה שלא למנוע את העברת הכספים לקבוצת לוזון נעשית מבלי שהיא מביעה כל עמדה ביחס לשאלה האם ההעברה נעשתה כדין או שלא. "חזקה על קבוצת לוזון ודורי בנייה כי ישקלו היטב את צעדיהן בהקשר זה, לבל יימצא בעתיד כי ההסדר הדיוני נעשה שלא כדין, על כל ההשלכות הנובעות מכך", הוסיפה השופטת בהחלטתה.

לאחר שהועברו חלק מכספי הזכייה בבוררות לקבוצת לוזון, פנה אליה עו"ד כהן, בא-כוחם של דיירי מגדלי תל-אביב בתביעה שהגישו נגד דורי בנייה, וטען בפניהם כי העברת הכספים לקבוצת לוזון מהווה הברחת נכסים "שמרוקנת את החברה כליל מנכסיה, תוך ביצוע העדפת נושים פסולה".

החברה דחתה את טענותיו וציינה כי היא "פועלת תחת ההנחה כי יהיה בידה לפרוע את ההתחייבויות. כל עוד זה המצב, הרי שאין עסקינן בהעדפת נושים, שחלה רק בנוגע לחברות חדלות פירעון, ואף לא לחברות בסביבת חדלות פירעון אך הן אינן כאלה".

כעת, לאור בקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה, טוענים דיירי מגדלי תל-אביב: "אשר יגורנו בא לנו. לאחר שעמוס לוזון, באמצעות קבוצת לוזון, השלים את ריקון פעילותה של החברה ואת ריקון נכסיה והשלים את הברחת כל כספי התביעה שהתקבלו בבוררות בסך של כ 70 מיליון שקל לחברת-האם (קבוצת לוזון), מבקשת לפתע החברה, בשיתוף חברת-האם, צו פתיחת הליכים וסעדים זמניים למיניהם, והכול במטרה להביא ל'סגירה שקטה' - 'סגירה' אשר בהתאם לתוכנית החברות תהווה השלמה של פעולות הברחת הנכסים והכספים, ללא חקירות, ללא בדיקות וללא כאב ראש. לכך אין לתת יד".

בדורי בנייה ובקבוצת לוזון דוחים כמובן את הטענות ומכנים אותן "טענות מופרכות". לטענתם, 93% מכספי זכיית בוררות דוראד, המהווים 100% ממה שמגיע לדורי בנייה, עברו בפועל לדורי בנייה. בנוסף לסכום זה, הם טוענים, העבירה קבוצת לוזון עוד למעלה מ-65 מיליון שקל לדורי בנייה.

בבקשה להקפאת הליכים שהגישה דורי בנייה, הצהיר יועצה המשפטי הפנימי כי לדורי בנייה "היה נכס לקבל בספרים בסך של 67 מיליון שקל" בגין תביעת הבוררות שניהלה בקשר לתחנת הכוח דוראד. עוד הצהיר יועצה המשפטי הפנימי של החברה כי חל עיכוב משמעותי בתשלום שהעביר קבלן תחנת הכוח, "שהוביל להעמקת המצוקה התזרימית של החברה".

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור / צילום: Reuters, Hatem Khaled

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת"

גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"