המגמה התהפכה: מספר הסטודנטים חוזר לעלות

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה של 3.4% במספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון בשנה האחרונה, זאת לאחר שנתיים של ירידה • ההתאוששות לא הגיעה לתחומי החינוך • הנשים מהוות רוב בכל התארים

סטודנטים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סטודנטים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר שנתיים שבהן נרשמה מגמת ירידה במספר הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון, המגמה השלילית נעצרה. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי העלייה במספר הסטודנטים בשנת הלימודים תשע"ט (2018/2019) נרשמה כמעט בכל תחומי הלימוד, בייחוד בתחומי עסקים ומדעי הניהול, וכן מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב. החריגים הם תחומי החינוך, שגם השנה סבלו ממגמת ירידה.

העלייה הגדולה נרשמה בקרב סטודנטים חדשים לתואר ראשון, 3.4% יותר לעומת השנה הקודמת. תחומי החינוך נשארו מעט מאחור, כשבמכללות האקדמיות לחינוך נרשמה ירידה של 4.5% במספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון.

המגמה הכללית הורגשה גם בקרב הציבור החרדי והערבי. בתשע"ט למדו במוסדות ההשכלה הגבוהה 12 אלף סטודנטים חרדים, מתוכם 8.4 אלף נשים, שמהוות יותר משני שלישים מהסטודנטים החרדים. בסך הכול עלה מספר הסטודנטים החרדים ב-3.3% לעומת השנה הקודמת. גם אחוז הסטודנטים הערבים עלה באופן משמעותי, כשהם היוו בשנה האחרונה 18.1% מכלל הלומדים לתואר ראשון, עלייה של כאחוז לעומת השנה שעברה.

התחומים הפופולריים ביותר בקרב סטודנטים לתואר ראשון היו מדעי החברה עם כמעט 28% מכלל הסטודנטים, ומדעי הרוח עם כ-27%. בקרב סטודנטים חדשים לתואר ראשון, הפופולריות של מדעי החברה ומדעי הרוח אף גבוהה עוד יותר עם 32% ו-27% בהתאמה.

נתון מעניין נוסף הוא הרוב הנשי המובהק בכל התארים: 58.8% מהלומדים לתואר ראשון, 62.6% מהלומדים לתואר שני, 53.2% מהלומדים לקראת תואר שלישי ו-79.6% מהלומדים לקראת תעודה אקדמית. גם בקרב סטודנטים חדשים לתואר ראשון היו הנשים רוב (59.8%). לשם השוואה, בשנת 2009/10 היה חלקן היחסי של הנשים 56.4%.

בשנת הלימודים האחרונה פעלו בישראל 62 מוסדות להשכלה גבוהה, ובהם למדו תואר או תעודה אקדמית 316 אלף סטודנטים: 284 אלף באוניברסיטאות, במכללות האקדמיות ובמכללות האקדמיות לחינוך, והיתר באוניברסיטה הפתוחה.