האם הכניסה של שטראוס לאמזון ישראל תמשוך אחריה חברות מזון נוספות?

חברת שטראוס החלה למכור מארזי קפה באמצעות האתר הישראלי של אמזון • יותר מאשר בשורה עבור שטראוס, מדובר בבשורה עבור הפעילות המקומית של אמזון בישראל

גיורא בר-דעה, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'
גיורא בר-דעה, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס / צילום: סיון פרג'

שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי, החלה למכור את מוצריה באמזון. לפי שעה מדובר רק במכירת מארזים של קפסולות הקפה שמשווקת החברה, אך המשמעות של הצעד הזה רחבה בהרבה.

מבחינת שטראוס מדובר בכניסה לפלטפורמת מכירה קמעונאית חדשה שבה היא למעשה גם הספקית של המוצר, אך גם האחראית על הגעתו לבית הלקוח, תחום פעילות שרוב חברות המזון בישראל עדיין אינן עוסקות בו. שטראוס נחשבת לחלוצה בהקשר הזה בשוק הישראלי, לאחר שבשנים האחרונות היא הקימה פעילות מכירה מקוונת משל עצמה, במסגרתה כבר היום היא מוכרת קפסולות קפה ישירות לצרכנים באמצעות אתר סחר משלה.

המכירה הזו מתבצעת נכון להיום בהיקפים לא מהותיים עבור חברה בסדר הגודל שלה, אך בשל פעילות זאת היא מפעילה כבר עכשיו מערך לוגיסטי שמאפשר לה הפצה עצמאית. באופן דומה, שטראוס תוכל להשתמש במערך הזה כדי לבצע אספקה גם ללקוחות שיגיעו דרך אמזון.

אלא שלצד כל אלה, יותר מאשר מדובר בבשורה עבור שטראוס, מדובר בבשורה עבור הפעילות המקומית של אמזון בישראל. שטראוס היא אומנם חברה חדשנית שמקדימה לאמץ תפיסות וטכנולוגיות חדשות, אך עיקר המכירות שלה מתבצעות כיום בערוצי מכירה מסורתיים. דווקא עבור הפעילות המקומית של אמזון מדובר בחדשות מרעישות, שכן זו הפעם הראשונה ששחקנית ישראלית מובילת שוק בתחומה ועוצמתית מקימה חנות מקוונת באתר המקומי.

מאז עליית האתר המקומי של אמזון ועד היום, הרחשים בענף הקמעונאות - הן האופנה והן המזון - היו סביב העובדה שלא נכנסה אליו עדיין אף שחקנית ענק. "לא עלו לאמזון ישראל חברות איי-ליסט", אף הגדיר זאת גורם בענף. אלא שמכניסתה של שטראוס לפעילות באתר המקומי כבר בלתי אפשרי להתעלם, והיא עשויה לעורר חברות מזון נוספות.

דוגמה לחברה שהפעילות החדשה של שטראוס יכולה לעורר אותה היא תנובה, שמפעילה בחודשים האחרונים מערך מכירה ישירה לצרכן תחת השם Eaty, שכולל גם הפצה של מוצרים שדורשים קירור; או אסם-נסטלה, שמפעילה מערך מכירה ישירה למוצרי המזון שלה לבעלי חיים.

חברות נוספות המחזיקות בפעילויות שונות שנוגעות למכירה ישירה לצרכן הן שסטוביץ, שעושה זאת בתחום הבישום על-ידי חנויות פיזיות של המותג אינדיבידואל; ויוניליוור, שהקימה מיזם מכירה באמצעות מכולות שנקרא "שופו". אומנם רוב הפעילויות הללו עדיין זעירות ונמצאות בחיתוליהן, אך ברור כי כל הספקיות לוטשות עיניים לכיוונים הללו - עם אמזון ובלעדיה.

10% הנחה על קנייה דרך אמזון

לשם כך אמזון ישראל הייתה זקוקה לכניסה של שחקנית כמו שטראוס, שתסלול את הדרך ותפוגג במעט את החששות מפני עימות מול קמעונאי המזון, הפארם והקוסמטיקה, עמו מתמודדות חלק מהספקיות שפועלות היום בקטגוריות הללו.

הקשר של שטראוס ואמזון לא התחיל מהיום - שטראוס היא לקוחה של אמזון בתחום שירותי הענן. בנוסף, שטראוס, כחברה גלובלית שפעילה בין היתר בארה"ב, מוכרת בשנתיים האחרונות את הסלטים ואת מוצרי החומוס שלה תחת חברת סברה באמזון ארה"ב.

אומנם מכירה של מוצרים שדורשים קירור היא מורכבת יותר להפצה מבחינה לוגיסטית, איך לא מן הנמנע שבשנים הקרובות היא תלך ותתרחב.

מי שמפעילה את החנות המקוונת של שטראוס בזירה המקומית של אמזון היא חברת iCommerce, ונכון להיום היא מפעילה עבורה חנות תחת השם "עלית", וזאת בנוסף לפעילות של שטראוס בחו"ל. לפי שעה נמכרים בה ארבעה מארזי קפסולות שונים, ובמסגרת השקת החנות עלתה שטראוס עם באנר ייעודי באמזון שמציע קופון הנחה של 10%.

מחירי מארז נעים בין 72 שקל ל-134 שקל, בתוספת משלוח שעלותו כ-10 שקלים. לשם השוואה, יחד עם קופון ההנחה הזמני, המחיר באמזון כולל המשלוח יעמוד על מחיר כמעט זהה לזה שגובה שטראוס באתר שלה.

שופרסל אונליין: 2 מיליארד שקל בשנה

את ההתעניינות של אמזון בתחום המזון ניתן לראות בכמה זירות. לפני למעלה משנתיים טלטלה אמזון את מגזר הקמעונאות בארה"ב, כאשר דיווחה על רכישת רשת הול פודס ב-13.7 מיליארד דולר, ובכך הגדילה בין-לילה את מספר החנויות הפיזיות של אמזון ב-470 חנויות.

כמו כן, החברה מפעילה את "אמזון Fresh" - שירות המאפשר משלוח מזון וירקות ופירות טריים למנויים קבועים, הפעיל בארה"ב, ביפן, בלונדון, בהודו, בברלין ועוד. שילוח מוצרי המזון ללקוחות הוא מורכב יותר מאשר של המוצרים האחרים שאמזון מפיצה, שכן הוא דורש שרשרת קירור. בין היתר, החברה פועלת באמצעות רשתות מקומיות קיימות כמו מוריסונס בלונדון ומבצעות את המשלוחים ואת סליקת האשראי באמצעות מנוי בתוך שעתיים. שירות נוסף שמפעילה אמזון הוא "אמזון Pantry" - שירות פרימיום למנויים למוצרי מכולת ודליקטסן. 

כיום קיימת פעילות משמעותית של מכירת מזון מקוונת בישראל. לצד שופרסל, שמובילה את התחום עם מכירות באונליין שמתקרבות ל-2 מיליארד שקל בשנה ומהוות נתח של כ-16% מהמכירות שלה - פועלים גם רמי לוי, ויקטורי, פרשמרקט, מחסני השוק, יינות ביתן-מגה וחצי חינם, וגם מיזמים מקוונים חדשים כמו קוויק או שוקיט. חלק מהחברות, ביניהן שטראוס, השתמשו גם בפלטפורמות כמו אתר הסחר של עזריאלי.