ביומיקה של אבוג'ן תפתח מוצר המבוסס על גילויים של זוכת פרס נובל עדה יונת

יונת פענחה את מבנה הריבוזום של החיידק העמיד, ואילו ביומיקה מקבוצת אבוג'ן תפתח את התרופה שיכולה לפעול נגד מבנה כזה

ביומיקה, חברת הרפואה של אבוג'ן , הודיעה על כוונתה לשתף פעולה עם מכון ויצמן בפיתוח תרופה לטיפול בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. אבוג'ן היא חברה השתמשת בביג דאטה לשם פיתוח מוצרים בתחום החקלאות, שהייתה בעבר ספין-אוף של קומפיוג'ן, מתחום התרופות. בשנה האחרונה, עם הקמת ביומיקה, אבוג'ן פונה גם היא לתחום התרופות, וספציפית לפיתוח תרופות שלוקחות בחשבון את תמהיל המיקרוביום האנושי.

המוצר החדש שרוכשת החברה כעת, מבוסס על גילויים של פרופ' עדה יונת, שזכתה בפרס נובל עבור גילוי מבנה הריבוזום (המערכת בתוך התא האחראית על קידוד חלבונים מתוך מולקולות RNA). יונת תייעץ לחברה.

המוצר מאפשר טיפול סלקטיבי נגד חיידקים ספציפיים העמידים בפני אנטיביוטיקה תוך שימור סביבת החיידקים התקינה במעי של המטופל. היכולת לפגוע דווקא בחיידקים עמידים, וספציפית בפרויקט הזה בחיידק בשם Staphylococcus aureus, מבוססת על עבודתה של יונת שפענחה את מבנה הריבוזום לא רק בבני אדם אלא גם בחיידקים הללו.

כעת ביומיקה תפעיל את היכולות החישוביות שלה כדי למצוא היכן על גבי ריבוזום במבנה כזה, ניתן לקשור תרופה, שתהיה בנויה כך שתיקשר רק לאתר זה, ולא לריבוזומים של חיידקים אחרים. בכך לוקחת על עצמה ביומיקה אתגר גדול בתחום הביולוגיה החישובית, תחום מתפתח שעד כה לא הניב תרופות רבות, אך נחשב למבטיח.

קבוצת המחקר של פרופ' יונת תלווה מדעית את ביומיקה בפיתוח הטכנולוגיה בפרויקט זה. 

אחד מסוגי הזיהום שיתקוף הפרויקט הזה הוא MRSA, הגורם המוביל לזיהומים בבתי חולים. הטיפולים הרפואיים הקיימים כוללים אנטיביוטיקה רחבת-טווח שלאורך זמן הופכת לבלתי יעילה. שוק ה-MRSA הוערך בכ-2.9 מיליארד דולר ב-2016.

פרופ' עדה יונת, מכון ויצמן למדע , אמרה כי "הממצאים שלנו, הנובעים ממבני הרזולוציה הגבוהה של הריבוזום של החיידק Staphylococcus aureus והמורכבויות שלו עם מגוון תרופות יעילות קליניות, עשויים לאפשר את התכנון של תרופות בעלות מבנה ייחודי כנגד פתוגן אנושי זה. אנו מאמינים ששיתוף-הפעולה עם ביומיקה, שמעוניינת להתמודד עם העמידות העולמית לאנטיביוטיקה, עשויה להוביל לתוצאה חיובית לבעיה משמעותית זו לבריאות האדם".

גיל גרנות-מאיר, מנכ"ל ידע מחקר ופיתוח בע"מ, חברת העברת הטכנולוגיה של מכון ויצמן, אמר כי "ההסכם שלנו עם ביומיקה הוא הזדמנות להפוך את ההישגים המדעיים של פרופ' יונת מהלכה למעשה, ולפתור צורך רפואי משמעותי שאין לו מענה, על ידי פיתוח פתרון סלקטיבי לחיידקים עמידים מסוג Staphylococcus aureus".

ד"ר אלרן חבר, מנכ"ל ביומיקה, אמר כי "אנו מאמינים כי היכולות המחשוביות הייחודיות שלנו משלימות באופן אופטימלי למחקרה של פרופ' עדה יונת, בנוגע למבנה הייחודי של חלבון המטרה, לצורך גילוי ופיתוח תרופות פוטנציאליות לטיפול בזיהומים הנגרמים ע"י חיידק ה-MRSA. לביומיקה קיימת הטכנולוגיה המאפשרת זיהוי של מולקולות ספציפיות היכולות להיקשר באופן סלקטיבי למטרות המיקרוביאליות נבחרות, תוך כדי הימנעות מפגיעה היקפית במיקרובים חיוביים ושימור המיקרוביום ללא נזק. אנו מצפים לעבודה משותפת בעזרתה של פרופ' עדה יונת וחברי קבוצתה, ומאמינים בפוטנציאל הרב הטמון בתוכנית זאת".