גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריצ'ארד ברנסון נחת בישראל: "אנחנו לא אוהבים לטוס עם מושבים ריקים. נגיע לרמה של מחיר שתאפשר לנו את זה"

ברנסון, מייסד חברת וירג'ין אטלנטיק, הגיע לארץ חודש אחרי שחברת התעופה הבריטית השיקה את קו ת"א-לונדון

ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

סר ריצ'ארד ברנסון, מייסד חברת וירג'ין אטלנטיק, נראה מחויך ושמח במסיבת העיתונאים שכינס בנתב"ג לאחר שנחת בישראל היום (ד') בשעות אחר-הצהריים. הוא התייחס לברקזיט שמסעיר את האי הבריטי: "טעות איומה. הונו את הציבור. זה מהלך שיפגע בהרבה מועסקים ובכיס של הציבור. אני מקווה שהממשלה תתעשת"; למצב הגיאופוליטי במזרח התיכון: "אני מקווה שיהיו כאן מנהיגים אמיצים שידעו להגיע להסכם ולפתרון הסכסוך"; וגם למי שעבורו הוא המנטור והמודל: נלסון מנדלה.

לפני עשור הקים ברנסון יחד עם מנדלה קרן שמטרתה להילחם בסמים ובעוני. את החלום האמיתי של האיש שרשם לזכותו לא מעט חוויות ברחבי העולם, הוא הגדיר בנוסח מתמודדת בתחרות מיס עולם: "אני חולם שיהיה שלום, שאנשים יוכלו לחיות ביחד זה לצד זה עם תקווה ועם רצון לעשות טוב אחד לשני". ונאמר אמן.

בשעה 16:30 נחת מטוס חברת וירג'ין בנתב"ג. על סיפונו היו גם מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק שי וייס, יחד עם כ-30 עיתונאים מבריטניה שמשרד התיירות יארח במשך שלושה ימים בישראל. כשנפתחה דלת המטוס, יצאו דיילות לבושות אדום מנופפות בדגלי ישראל, אליהן הצטרפו אנשי צוות נוספים שהניפו דגלי ענק של בריטניה וישראל. ברנסון יצא מהמטוס עם ידיו מונפות לשמיים ופיזר חיוכים לעשרות הצלמים שהגיעו לשדה. בשלב הבא, כמנהג עולה חדש, כרע ברך והשתטח על אדמת ארץ הקודש. בכל זאת מדובר באיש שיודע הומור מהו.

ריצ'רד ברנסון בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

את החברה הקים ברנסון לפני 35 שנים, אחרי שרכש מטוס בואינג 747 משומש. החברה, שקרויה על שם איי הבתולה, החלה את דרכה כסוג של בדיחה. "טסתי מסן תומאס אחרי שלא פגשתי את זוגתי 3 שבועות. לא הצלחתי למצוא טיסות, ובבדיחה לקחתי פתק והפכתי אותו לכרטיס טיסה עם החברה שבדיתי ממוחי באותו הרגע 'וירג'ין איירליינס'".

הבדיחה הפכה למציאות, אחרי שברנסון, שבאמתחתו הייתה רשת תקליטים וחברת הקלטות ידועה, הריץ את הרעיון צעד קדימה. "אמרו לי שאני חייב להחליף את השם של החברה. כל הסובבים אותי, כולל הבנקאי שלי, אמרו שנפלנו על הראש. ב'פייננשל טיימס' עשו סקר, וממצאיו הראו שרק 7% מוכנים לטוס עם חברה שזה שמה. אמרנו: זה בדיוק מה שאנחנו צריכים. התמודדנו עם מטוס אחד מול חברות כמו בריטיש איירווייז או פאן אם, שלכל אחת היה צי של 300 מטוסים".

את חוסר האהדה שחש ברנסון לבריטיש איירווייז, הוא לא מסתיר. "הם ניסו באמצעות טריקים מלוכלכים לבלום אותנו. אבל זכינו בתביעה נגדם, ולעובדים אמרנו שהם קיבלו בונוס מבריטיש. אגב, זה לא היה רק בונוס אחד".

שי וייס, מנכ"ל וירג'ין איירליינס, המיוצגת בישראל על-ידי ממן אוויאיישן, הגדיר את השוק בישראל כ"שוק חשוב לאור הגידול בתיירות והיכולת להציע טיסות קונקשן לניו יורק".

וייס התייחס לתחרות בסביבה שבה פועלת וירג'ין ואמר. "אנחנו פועלים בישראל מאז ה-25 בספטמבר, והטסנו 14 אלף נוסעים הלוך ושוב. זה הרבה מעבר לציפיות שלנו. הסוד של וירג'ין הוא האנשים. זו נקודת החוזק שלנו. אנחנו לא מתביישים להגיד שהמטרה שלנו היא להיות חברת התעופה האהובה בעולם. יש חברות שלא יכולות לצאת בציפייה כזו, ויש כאלה שיכולות אבל לא בטוח שישיגו אותה. אצלנו זו מטרה מוצהרת. הצוות שלנו יעניק לכל נוסע חוויה.

"ישראלים אוהבים ערך, ואנחנו גאים לספק להם מוצר מעולה. את מחלקת התיירים הטובה בקו, את האוכל ואת הבידור. עד שנת 2024 נחזיק בצי מטוסים צעיר ויעיל בגיל ממוצע של 5.3 שנים. זו גם האמירה הסביבתית שלנו. זו לא חוצפה ישראלית - זה פשוט מי שאנחנו".

לשאלת "גלובס" האם המטרה של וירג'ין היא בעיקר להתחרות על הקו לניו יורק, הפופולרי ביותר לנוסע הישראלי, השיב וייס כי "וירג'ין אוהבת להפר את הסטטוס-קוו בכל שוק. כל חברה שטסה בקו ללונדון ולניו יורק צריכה לחשוב עלינו. התחרות מעודדת אותנו להיות טובים יותר, וגם את המתחרים, כך שבטוח שהנוסעים הם שמרוויחים מזה".

לשאלה בנוגע למחיר של וירג'ין, שאינו תחרותי ככל שמדובר בטיסות ללונדון, אמר וייס: "המחיר נמדד מול הערך. נושא התמחור הוא דינמי ומסובך, והוא משתנה כל יום". וברנסון הוסיף הערה מעניינת: "אנחנו לא אוהבים לטוס עם מושבים ריקים. נגיע לרמה של מחיר שתאפשר לנו את זה".

התחרות - בעיקר מול בריטיש איירווייז

ברנסון הגיע לישראל כחודש אחרי שחברת התעופה הבריטית השיקה את קו תל-אביב-לונדון. וירג'ין דומה יחסית בגודלה ובהיקפה לאל על: מספר הנוסעים שהיא מטיסה עומד על 5.5 מיליון, כשצי המטוסים שלה מונה 46 מטוסים. החברה מפעילה טיסות ל-30 יעדים.

נקודת החוזק של וירג'ין, שבה היא גם תרצה להתמקד בשוק הישראלי, היא טיסות ההמשך מלונדון לצפון אמריקה, גם באמצעות שיתוף-פעולה עם חברת התעופה דלתא איירליינס. הסלוטים (שעות ההמראה) שקיבלה וירג'ין בטיסות מנתב"ג מותאמים לטיסות המשך, כשהטיסות ימריאו בשעה 7:15 בבוקר. הטיסות פועלות על בסיס יומי.

התחרות של וירג'ין היא בעיקר מול בריטיש איירווייז, שגם היא שמה לעצמה למטרה להתמקד בטיסות קונקשן מלונדון לצפון אמריקה; ומול אל על, המפעילה טיסות סדירות ללונדון, אחד הקווים החזקים שלה.

וירג'ין הכריזה לאחרונה על תוכנית מעניינת הכוללת תוספת של 84 יעדים למפת יעדיה. תוכנית זו תתאפשר אחרי שייפתח מסלול שלישי בשדה התעופה הית'רו בלונדון, אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם. הקמת המסלול צפויה להסתיים ב-2026. וירג'ין שמה לעצמה מטרה לנגוס בפעילות של המתחרה הגדולה בריטיש איירווייז. וירג'ין אטלנטיק נמצאת בבעלות קבוצת וירג'ין (51%) ודלתא איירליינס (49%).

הונו של ברנסון בן ה-69 הוערך על-ידי המגזין "פורבס" ב-2018 ב-4.9 מיליארד דולר. ברנסון הקים בשנות ה-70 את רשת התקליטים ואולפו ההקלטות וירג'ין. ב-1984 הקים את חברת התעופה בריטיש אטלנטיק איירוויז שהפעילה טיסות מלונדון לניוארק, חברה שלימים הפכה ל"וירג'ין אטלנטיק". סכסוכים שהיו לאורך השנים בין ברנסון לבריטיש איירוווייז כללו גם פיצוי של חצי מיליון ליש"ט ששילמה בריטיש לברנסון במסגרת תביעת דיבה. וירג'ין מחזיקה גם בחברת רכבות ואף בחברת וירג'ין אמריקה ו-וירג'ין קלגטיק שמתעדת לעסוק בתיירות חלל.

ברנסון עצמו הופיע בסרטים ובסדרות טלוויזיה והתפרסם גם בזכות מסעות חוצי עולם, כולל בכדור פורח. אחת הסצנות המפורסמות שתקשרה את "שיגעונותיו" של ברנסון הייתה לפני חמש שנים, כשהוא שימש כ"דיילת" (כולל תחפושת מלאה) בטיסה של אייר אסיה אחרי שהפסיד בהתערבות. ב-1999 קיבל ברנסון את תואר האבירות מהמלכה אליזבת השנייה.

עוד כתבות

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים