ה"ברקזיט" מתרחק: ג'ונסון יוזם בחירות חדשות בבריטניה ב-12 בדצמבר

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון אמר כי היום יתן למחוקקים עוד זמן כדי להתכונן לתוכנית הברקזיט, זאת בתנאי שאלה יסכימו להקדים את הבחירות הכלליות ל-12 בדצמבר • במכתב לראש האופוזיציה אמר ראש ממשלת בריטניה שאם ינתן לו רוב להצעתו בפרלמנט בית הנבחרים הבריטי צפוי להתפזר עוד ב-6 בנובמבר • בעקבות ההודעה הליש"ט צנחה ב-1% לעומת הדולר

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נואש מהניסיון להעביר את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש בפרלמנט הבריטי, וקרא הערב לבית הנבחרים לפזר את עצמו ולקבוע בחירות חדשות ב-12 בדצמבר. הנושא העיקרי על סדר היום של הבחירות, אם יתקיימו במועד זה, יהיה הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. ג'ונסון אמר את הדברים בדיון הערב בפרלמנט, וכעת על האופוזיציה בבית הנבחרים להכריע אם להקדים את הבחירות ביותר משנתיים. את המכתב פרסם ג'ונסון גם בעמוד הטוויטר שלו. 

הצעד של ג'ונסון מרחיק עוד יותר את תאריך הפרישה המיועד של בריטניה מהאיחוד האירופי. באופן רשמי, בריטניה עדיין נמצאת במסלול לפרוש מהאיחוד בעוד שבוע בדיוק, ב-31 באוקטובר, אולם ג'ונסון שיגר מכתב המבקש דחייה של מועד זה, ורוב ההערכות הן כי האיחוד האירופי יסכים לכך בימים הקרובים. הדיונים באיחוד האירופי תלויים בשאלה אם ייקבעו בחירות חדשות בבריטניה, ובאיזה מועד. לפני ההכרזה על הרצון ללכת לבחירות שקלו האירופאים לקבוע את התאריך החדש על ה-31 בינואר 2020.

הפרלמנט דחה לפני יומיים את התוכנית של ג'ונסון וממשלתו לחקיקת בזק שנועדה להעביר את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש. הוא נפגש לאחר מכן עם יו"ר האופוזיציה, ג'רמי קורבין מהלייבור, אך השניים לא מצאו הליך מוסכם שבו ההסכם יעבור בבית הנבחרים. לפי הדיווחים, הממשלה מתכוונת להגיש הצעה לבחירות חדשות ביום שני הקרוב. היא זקוקה לפחות ל-90 חברי לייבור שיצביעו בעדה כדי לפזר את הפרלמנט וללכת לבחירות חדשות.

הסקרים האחרונים מעניקים ניצחון לשמרנים בהובלת ג'ונסון, עם 37% מהקולות (לעומת 42% שקיבלו בהובלת תרזה מיי ב-2017) וכ-11% למפלגת ה"ברקזיט" בהובלת נייג'ל פאראג', אחד מתומכי ההיפרדות במשאל העם בנושא ב-2016. ה"לייבור" זוכה בסקרים האחרונים בכ-23%, וה"ליברל-דמוקרטים" מתחזקים ל-19%.

בעקבות ההודעה הליש"ט נחלשה היום בכ-1% אל מול הדולר ושערו עומד כעת על 1.29.