האם בארינבוים ישלים את רכישת פעילות סומוטו במחיר הגבוה משמעותית משווי השוק? החברה מדווחת על צניחה של 40% בהכנסות הרבעוניות

סומוטו, שאותה מוביל המנכ"ל אסי יצחיאק, אמורה לקבל מבארינבוים עבור מכירת הפעילות 31.3 מיליון דולר • סומוטו העריכה כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-8.4-8.9 מיליון דולר • בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה יסתכמו הכנסותיה בכ-33.6 מיליון דולר, ירידה של כ-15% לעומת התקופה המקבילה

אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף
אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף

חברת סומוטו , הפועלת בתחום של של שיווק באינטרנט, פרסום בווידאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות, פרסמה היום תוצאות ראשוניות גרועות לרבעון השלישי של השנה. זאת, שבוע לפני סגירתה הצפויה של עסקה למכירת פעילותה לאיש העסקים צביקה בארינבוים. המועד האחרון להשלמת עסקת המכירה, שנקבע בתחילה לחודש בספטמבר, הוזז בהמשך ל-3 בנובמבר. כעת ממתינים בעלי המניות בסומוטו לראות האם בארינבוים ישלים את העסקה במחיר שנקבע, הגבוה משמעותית משווי השוק של החברה, או שהוא יתנה את השלמתה בהפחתה (נוספת) במחיר שישלם.

סומוטו העריכה היום כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-8.4-8.9 מיליון דולר, צניחה של כ-40% לעומת ההכנסות שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד. הרווח לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) ברבעון זה צפוי להסתכם בכ-2-2.3 מיליון דולר, ירידה של כ-45% לעומת הרבעון המקביל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה יסתכמו הכנסות החברה בכ-33.6 מיליון דולר, ירידה של כ-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וה-EBITDA יעמוד על כ-10 מיליון דולר, עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה.

נזכיר כי בתחילת חודש יוני השנה הודיעה סומוטו כי היא זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט פועלת להסרת התוכנה שלה בחלק מהמחשבים האישיים. בשל כך, הודיעה אז סומוטו, כי צפויה פגיעה של 9% ביחס להכנסותיה בשנת 2018, ובשיעור של 16% ביחס להכנסותיה ברבעון הראשון של 2019. סומוטו מסרה אז כי היא פועלת למציאת פתרון טכנולוגי כדי למזער את ההשפעה על הכנסותיה ממגזר האפליקציות, וכי התחילה בהפצת פתרון טכנולוגי ראשוני.

כעת מעדכנים בחברה כי "היקפי הפצת התוכנות של החברה בסביבת Windows ובסביבת מערכת ההפעלה של אפל (Apple Mac) מוסיפים להיות נמוכים". לכן, "תוצאות הרבעון הושפעו לרעה בדרך של קיטון בהכנסות החברה וכן בקיטון בהוצאות מכירה ושיווק בקשר עם הפצת מוצרי החברה אשר ההוצאות בגינן נרשמות בעת התהוותן וההכנסות מתהוות לאורך זמן. החברה ממשיכה לפעול על מנת לאפשר את השבת הפצת תוכנות החברה לפעילות בהיקפים רגילים בסביבת Windows ובסביבת Apple Mac".

שווי החברה צנח ב-40% מאז הסיכום עם בארינבוים

עוד מציינים בחברה כי קופת המזומנים שלה הכילה בסוף ספטמבר כ-21.8 מיליון דולר. היתרה נטו (בניכוי אשראי מתאגיד בנקאי) הסתכמה בכ-18.4 מיליון דולר. מניית סומוטו הגיבה לדיווח בירידה קלה ושווי החברה עומד על כ-100 מיליון שקל. מדובר על שווי הנמוך בכ-40% מזה שבו נסחרה החברה בחודש אפריל השנה, עת סיכם בארינבוים על רכישת פעילות החברה תמורת סכום של עד 50 מיליון דולר (שהופחת מאוחר יותר לעד 47 מיליון דולר בעקבות הדיווח ביוני על הירידה הצפויה בהכנסות).

צביקה בארינבוים נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל וברקורד שלו השקעות מוצלחות רבות. הוא משקיע בשנים האחרונות בעיקר בתחומי הרפואה הפרטית והטכנולוגיה והוא בעל מניות בסומוטו שאותן קיבל באוגוסט 2014, עת מיזגה לתוכה את חברת האינטרנט ג'ניו בה החזיק קודם לכן.

סומוטו, שאותה מוביל המנכ"ל אסי יצחיאק, אמורה לקבל מבארינבוים עבור מכירת הפעילות תשלום של 31.3 מיליון דולר, ונוסף על כך, הוא אמור לשלם עוד 1.3 מיליון דולר עבור תוצאות פעילות החברה לחודשים אפריל-מאי. סכום נוסף של 2.4 מיליון דולר יועבר לסומוטו אם ה-EBITDA המצטבר מהפעילות הנמכרת למשך שלוש שנים (החל ב-1 באפריל) יגיע ליותר מ-40 מיליון דולר. כמו כן, בארינבוים יעביר תשלום נוסף של עד 11 מיליון דולר בעוד כ-3 שנים, אם החברה תעמוד ביעדים שנקבעו.