עמיר פרץ: יש להגדיל את סל הבריאות לסכום של 1.2 מיליארד שקל לשנת 2020

לפי הודעת מפלגת העבודה, המשבר הפוליטי במדינה הביא לכך שוועדת סל הבריאות מתכנסת היום לראשונה בתולדותיה, ללא שהוגדרה לה מסגרת תקציבית • מטרתם היא חקיקת חירום שתקבע את מסגרת סל הבריאות בתקציב 2020, ותגדיל אותו ב-750 מליון שקל

עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי
עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי

מפלגת העבודה-גשר והעומד בראשה ח"כ עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס קוראים היום להגדיל את סל הבריאות ב-750 מליון שקל באמצעות חקיקה חירום, ולעגן בחקיקה גידול אוטומטי של סל הבריאות בשנים הבאות. סל הבריאות בשנת 2019 עמד על 460 מליון שקל, כך שמדובר בתוספת של עוד 750 מליון שקל, והגעה לסל בריאות בגובה 1.2 מליארד שקל, פי 2.6 מן הקיים.

לפי הודעת המפלגה, המשבר הפוליטי במדינה הביא לכך שוועדת סל הבריאות מתכנסת היום לראשונה בתולדותיה, ללא שהוגדרה לה מסגרת תקציבית. מטרתם היא חקיקת חירום שתקבע את מסגרת סל הבריאות בתקציב 2020 ותגדיל אותו בסך של 750 מליון שקל. לדבריהם, היוזמה תלווה בקמפיין ציבורי שיפעיל לחץ על כל הסיעות בכנסת ה-22 לתמוך בהליך מזורז של חקיקה.

יוזמה נוספת עליה מדברים במפלגת העבודה היא הענקת פטור מע"מ לרכש תרופות, אך זה יובא בחקיקה בהמשך הדרך. בעבודה-גשר מדברים על שילוב מנגנון עדכון אוטומטי לתקציב סל התרופות של 1.6% החל מתקציב 2010 ואילך.

ח"כ עמיר פרץ אמר היום: "מחלות חשוכות מרפא לא ימתינו להקמת ממשלה. השעון מתקתק ואם לא נפעל מיד, זה יעלה בחיי אדם. זכותו של אדם לבריאות נגזרת מהזכות האוניברסלית לחיים, ולא ייתכן שבישראל היא תיגזר רק מעושרו הפיננסי, כך שמי שיש לו יחיה ומי שאין לו ימות.

"זהו רק הצעד הראשון שלנו לטיפול בשורה של נושאים הקשורים לבריאות הציבור, כאשר הצעד הבא, שגם אותו נוביל בחקיקת חירום בשבועות הקרובים, הוא ביטול המע"מ על תרופות ושירותים רפואיים".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס ציינה: "איש לא בחר להיות חולה, אך כשאנו מדברים על צדק חברתי - תפקידנו הראשון הוא לעשות כל דבר כדי שמדינת ישראל תעמוד לצידם של אלה שלא שפר גורלם ובני משפחותיהם, ולעזור להם להתמודד עם מחלתם".

יצוין שהגירעון הגדול, העומד על למעלה מ-55 מיליארד שקל, יקשה על הממשלה הבאה לכשתקום להרחיב את התקציבים השונים, במיוחד לאור כך שראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר הביטחון, מרבה לדבר על תוספות גדולות לתקציב הביטחון לאור שינוי במצב האיומים על ישראל.

לפני שנה, בהודעה על תקציב סל התרופות לשנת 2019, אמר סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן כי בכוונתו להגדיל את סל התרופות עד לסך של 700 מליון שקל. "הגענו למצב שיש צורך בהגדלת תקציב הסל כדי לתת מענה לצרכי הבריאות הקיימים ולכן אני מתכוון לדרוש בהסכם הקואליציוני הבא הגדלת סל התרופות ל700 מיליון שקל", אמר אז ליצמן, כאשר הוא קיווה שאחרי בחירות אפריל 2019 תקום ממשלה והוא ימשיך לכהן בתפקיד.