המשרות הפנויות בספטמבר ירדו לשיעור הנמוך ביותר מתחילת שנת 2016; איפה הירידה החדה ביותר?

בנטרול עונתיות נרשמה ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות בענפי הבינוי והמסחר • מחוז הדרום רשם את הירידה החדה ביותר מ-4.3% ברבעון השלישי אשתקד ל-3.6% ברבעון השלישי של 2019

לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (א') את מספר המשרות הפנויות לחודשים יולי עד ספטמבר של 2019, שהצביע על ירידה של 2.2% בחישוב שנתי בהמשך לירידה של 1.1% בממוצע בחודשים אפריל עד יוני.

משרה פנויה היא משרה שלא אוישה עדיין על ידי המעסיק ומוכנה לאיוש מיידי. בספטמבר האחרון נרשמו 96.3 אלף משרות פנויות לעומת 98 אלף בחודש הקודם. אחוז המשרות הפנויות בממוצע הוא 3.46% לעומת 3.68% בחודשים אלו אשתקד. מדובר בשיעור הנמוך ביותר מאז תחילת 2016. מסתמנת ירידה חדה בביקוש לעובדים בענף הבנייה, ירידה קלה בביקוש לעובדים בענפי התעשייה והמסחר ויציבות בענפי השירותים.

ירידה של 14% בענף הבינוי

על פני הנתונים, בנטרול עונתיות נרשמה ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות בענפי הבינוי והמסחר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מספר המשרות הפנויות בענפי הבינוי ברבעון השלישי הינו 9,281 - נמוך ב-14% לעומת נתוני הרבעון השלישי אשתקד. אלו בענפי המסחר הסתכמו ב-12,882 ברבעון השלישי - ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. המשרות הפנויות בענפי השירותים (תחבורה, אירוח ואוכל, מידע ותקשורת, פעילויות בנדל"ן, חינוך, בריאות, תרבות ופנאי) היה 65,256 לעומת 65,807 ברבעון המקביל אשתקד.

מנתוני הלמ"ס בולטת העלייה בגובה 24% במשרות הפנויות של טכנאי רשתות ומערכות מחשבים, ועלייה של 7% במשרות נציגי שירות טלפוניים. מנגד,  ניכרת צניחה של 13% במשרות הפנויות של בוני בתים, ירידה של 7% במשרות הפנויות של עובדי מכירות, ירידה של של 6% במשרות של מלצרים ומוזגים, ירידה של 4% במשרות של מאבטחים, וירידה בשיעור דומה במשרות הפנויות לפקידים.

שיעור המשרות הפנויות ירד בכל המחוזות בארץ. מחוז הדרום רשם את הירידה החדה ביותר, מ-4.3% ברבעון השלישי אשתקד ל-3.6% ברבעון השלישי של 2019. במחוז הצפון נרשמה ירידה מ-4% ל-3.4%, באיזור המרכז נרשמה ירידה מ-4.4% ל-4.2% ברבעון השני השנה.

מסתמנת עלייה מתונה באמון הצרכני

מדד אמון הצרכני של הלמ"ס עלה ל-9- נקודות בספטמבר מ-10- באוגוסט ו-14- באפריל. לדברי יונתן כץ מלידר שוקי הון, "עדיין רמת אופטימיות הצרכנית נמוכה יחסית לחודשים מרץ-אפריל. בספטמבר מסתמן שיפור בציפיות של משקי הבית לגבי המצב הכלכלי, אך הרעה לגבי הציפיות לגבי מספר המובטלים. הנתונים הכלכליים מצביעים על מעט רפיון בשוק העבודה (פחות ביקוש לעובדים), תופעה אשר תומכת בהתמתנות בפעילות הכלכלית, עלייה מתונה בשיעור האבטלה והפחתה בלחצי השכר במשק, מה שגם תומך גם באינפלציה מתונה".