מייסד טוויטר מותח ביקורת על צוקרברג: מנסה לשכתב את ההיסטוריה

ג'ק דורסי, מייסד טוויטר טען כי בעוד ש"אנחנו מדברים הרבה על חופש ביטוי", אין מספיק שיח על האופן בו האלגוריתמים של רשתות חברתיות מדגישות תכנים מסוימים, ומעניקות להם עדיפות וחשיפה לקהלים רחבים יותר, "לא היה לכך ייצוג בנאום"

ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, מול מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק / צילום: רויטרס
ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, מול מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק / צילום: רויטרס

מנכ"ל ומייסד טוויטר ג'ק דורסי מתח ביקורת על המתחרה שלו, מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג בעקבות הנאום שצוקרברג נשא בשבוע שעבר בנושא חופש הביטוי. דורסי טען כי יש "פגם משמעותי" בטיעוניו של צוקרברג בעד חופש ביטוי ברשתות החברתיות. "אני חושב שהיו לו נקודות שאני מסכים איתן", אמר דורסי במהלך ראיון עם העורך הראשי של באזזפיד, בן סמית, שנערך במסגרת כנס החדשות של טוויטר בניו יורק. "אבל הדבר שחשוב יותר לדבר עליו הוא מה שנשאר מחוץ לנאום".

בנאומו באוניברסיטת ג'ורג'טאון, שנמשך 40 דקות, צוקרברג התייחס בין היתר להחלטת פייסבוק שלא לצנזר מודעות פוליטיות, והסביר כי פייסבוק מעוניינת לאפשר לאנשים חופש ביטוי בהתאם לחוקה האמריקאית וכחלק ממסורת אמריקאית, שאפשרה בין היתר את עלייתה של התנועה לזכויות האזרח, אשר פעלה לסיום האפליה נגד אפרו-אמריקנים, ומזוהה עם מרטין לותר קינג.

אלא שדורסי טען כי בעוד ש"אנחנו מדברים הרבה על חופש ביטוי", אין מספיק שיח על האופן בו האלגוריתמים של רשתות חברתיות מדגישות תכנים מסוימים, ומעניקות להם עדיפות וחשיפה לקהלים רחבים יותר. "לא היה לכך ייצוג בנאום הזה", אמר דורסי. מכיוון שהאלגוריתמים מעניקים חשיפה רבה יותר לפוסטים שזוכים ליותר תגובות ושיתופים, פעמים רבות פוסטים קיצוניים יותר יזכו לחשיפה גדולה יותר. בנוסף, דורסי ציין כי צוקרברג לא עשה את האבחנה בין פוסטים שהופכים לויראליים באופן אורגני, לפוסטים שמגיעים לקהלים גדולים בשל היותם ממומנים, השמטה נוספת שפוגע בטיעוניו, לדברי דורסי.

נקודת ביקורת נוספת של דורסי נגעה לאופן בו צוקרברג פתח את נאומו - הוא סיפר כי יצר את פייסבוק בין היתר כתגובה למלחמת עיראק, מתוך מטרה לתת לאנשים קול. "אם ליותר אנשים היה קול ויכולת לשתף בחוויות שלהם, אולי דברים היו נראים אחרת", אמר צוקרברג על המלחמה. אלא שצוקרברג מעולם לא סיפר זאת קודם, והגלגול המוקדם של פייסבוק בכלל אפשר לסטודנטים באוניברסיטת הארוורד להשוות את המראה החיצוני של סטודנטיות. "יש שינוי מסוים של ההיסטוריה באופן בו הוא סיפר את הסיפור", אמר דורסי. "זה גורע מהאותנטיות והכנות של מה שאנחנו מנסים לעשות".

במהלך השיחה, דורסי נשאל אם טוויטר תצטרף לאיגוד ליברה, איגוד של מעל 20 חברות שאחראי על ניהול מטבע הקריפטו שפייסבוק מפתחת, וענה על כך כי "ממש לא" (hell no). "זה לא סטנדרט פתוח שנולד מהאינטרנט, אלא מתוך כוונה של חברה, וזה לא עומד במה שאני מאמין בו באופן אישי ורוצה שהחברה שלנו תייצג" אמר דורסי. דורסי אף טען כי פייסבוק לא זקוקה למטבע קריפטו על מנת להשיג את המטרות הרחבות של המערכת - דמוקרטיזציה של המערכת הפיננסית. "אני לא יודע אם זה גימיק, אבל לא היה צורך במטבע קריפטו כדי לגרום לזה לעבוד", אמר.

לעומת זאת, דורסי הביע במהלך השיחה התלהבות לגבי מטבעות קריפטו באופן כללי, ורואה בהם עלייה של קהילה בינלאומית אונליין. "אני חושב שהאינטרנט הוא סוג של מדינה שנוצרת כמעט בכל מובן, ועכשיו כמעט יש לה מטבע משלה בצורת מטבעות קריפטו וביטקוין".

גם צוקרברג לא חסך ביקורת על טוויטר בעבר. בהדלפות משיחות שלו עם עובדיו שהתפרסמו לאחרונה, צוקרברג התייחס ליכולת של פייסבוק להשקיע ביכולות אבטחה ואמר על טוויטר כי "היא לא יכולה לעשות עבודה טובה כמונו. ההשקעה שלנו בתחום בטיחות המשתמשים גדולה יותר מכל ההכנסות שלהם".