ויולה הישראלית וממשלת סין מנהלות מגעים להקמת קרן משותפת

קרן ההשקעות של ממשלת סין רוצה להעמיק את הפעילות שלה בישראל, כחלק מאסטרטגיה עולמית • הקרן, אם תוקם, תנוהל על ידי הראל בית און תהיה נפרדת מהקרנות הקיימות של ויולה • בויולה סירבו להגיב לידיעה

הראל בית און / צילום: איל יצהר
הראל בית און / צילום: איל יצהר

קרן ויולה הישראלית מנהלת מגעים להקמת קרן חדשה בשותפות עם CIC, קרן ההשקעות של ממשלת סין. הקרן, אם אכן תוקם, תנוהל על ידי הראל בית-און, שותף-מייסד בויולה צמיחה, אך היא תהיה נפרדת מהקרנות הקיימות של ויולה. בויולה סירבו להגיב לידיעה.

הקרן הסינית השקיעה בעבר בקרן פיטנגו הישראלית, אך כעת נראה כי מדובר במהלך אסטרטגי יותר, בדומה למהלכים דומים שמבצעת הקרן בעולם. כך למשל, בארה"ב הקימה CIC מיזם משותף (Joint Venture) ביחד עם בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שישקיע מיליארדי דולרים בתחום הייצור בארה"ב. המהלך הנוכחי יכלול גיוס קרן שתשקיע בסטארט-אפים ישראליים. CIC ערכה פגישות עם מספר קרנות ישראליות, והחליטה להמשיך בתהליך עם ויולה. באופן טבעי, הקרן המשותפת תסייע לסטארט-אפים להיכנס לשוק הסיני, ולכן סביר להניח כי תהיה לכך השפעה גם על תחומי ההשקעה של הקרן.

בשנה האחרונה, לאור מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, סטארט-אפים שוקלים בכובד ראש האם לגייס ממשקיעים סינים והאם למכור ללקוחות סינים. במידה מסוימת, הסטארט-אפים צריכים לבחור בין ארה"ב לסין. הסיבה לכך היא החמרה בארה"ב ביחס לסטארט-אפים שמוכרים טכנולוגיות מסוימות לסינים, וחשש כי תהיה לכך השפעה על פעילותם או על היכולת שלהם למכור את החברה ללקוחות אמריקאים.

קבוצת ויולה, שהוקמה בשנת 2000, מורכבת ממספר קרנות - ויולה ונצ'רס (לשעבר כרמל), ויולה צמיחה, ויולה פינטק, ויולה קרדיט ו-ויולה פרטנרס. בסך הכל מנהלת הקבוצה כ-3 מיליארד דולר.