יוניבו עברה לשלב המסחרי: קיבלה אישור לשווק את הקנאביס המיוצר במפעלה

להערכת החברה ב-2019 ההכנסות יהיו לא משמעותיות אולם ב-2020 צפויות ההכנסות לגדול, ועשויה גם להסתיים בניית חוות הגידול של החברה

 

מעבדת קנאביס./ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
מעבדת קנאביס./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת יוניבו שהקימה מפעל קנאביס בקיבולת פוטנציאלית של 18-30 טון, הודיעה על קבלת אישור ממשרד הבריאות להפעיל מסחרית את המפעל ולשווק את התוצרת שעובדה בתוכו. בעקבות ההודעה עולה מניית יוניבו  12% והחברה נסחרת לפי שווי של 69 מיליון שקל.

יוניבו היא החברה הציבורית השניה, אחרי חברת גידול הקנאביס טוגדר, שפרצה את הדרך לשוק הקנאביס במסגרת פתיחת השוק לתחרות. החברות הללו מצטפרות לחברות הוותיקות - שמונה מגדלות ושלושה מפעלים - הפועלות בתחום מתחילת העשור ושלטו עד כה בשוק.

פתיחת השוק לתחרות היא חלק מרפורמת הקנאביס החדשה. כל החברות החדשות שמגיעות לשוק פועלות רק תחת כללי הרפורמה החדשה, ומשווקות את מוצריהן רק דרך בתי המרקחת.

יוניבו מסרה כי מוצריה יגיעו לשוק עד סוך 2019, כלומר במהלך החודשיים הקרובים, אולם השנה עדיין לא ימכרו כמויות מוצר משמעותיות. קיבולת המפעל היא 18-30 טון (תלוי בכמות המכונות שיוצבו במפעל), וגם בקיבולת הנמוכה היא מכסה את הביקוש הנוכחי של כל השוק הישראלי.

ליוניבו מספר הסכמי סחר עם בתי מרקחת כגון שור טבצ'ניק וטלהפארמה, אשר כבר ערוכות לשווק את מוצריה. היא עוד לא חתמה על הסכם עם הקמעונאי הגדול ביותר בתחום, סופרפארם. מגדלים אחרים טענו בעבר כי סופרפארם דורשת נתח גבוה יותר מן הרווחים לעומת רשתות הפארם האחרות, ולכן לחברות קשה יותר להגיע להסכמים איתה, אולם ל"גלובס" נודע כי מתקיים מו"מ בין סופרפארם ויוניבו, כך שייתכן שהמוצרים יופיעו גם שם בהמשך. כמו כן, כדי להפיץ את המוצרים על יוניבו לחתום על הסכם עם חברת הפצה (כגון סלא, רפא ואחרות).

כמות הסחורה שתצא מן המפעל של יוניבו תלויה לא רק בכושר היצור שלה, שכרגע אינו מהווה חסם, אלא גם בכמות החומר שזמינה לה מהמגדלים. בחודשים האחרונים סבל השוק ממחסור בחומר גלם, לאחר שמשרד הבריאות הקפיא את הפעילות של חברת תיקון עולם, וחברות אחרות לא הצליחו ליצר כמויות גדולות של סחורה שיעמדו בתקינה החדשה. בחודש האחרון אושרה פעילותן שלמספר חברות קנאביס חדשות, ביניהן טוגדר שצויינה לעיל וכן לפחות חברה פרטית אחת, ולכן נראה כי בהדרגה צפויה הקלה במחסור.

בשיחה היום עם "גלובס" אמר גולן ביטון, מנכ"ל ומייסד יוניבו, כי במהלך 2020 צפויה יוניבו להתחיל להפעיל גם חוות גידול עצמאית, וכך לשלוט בתהליך היצור מתחילתו עד שלב ההפצה. עד אז, היא רוכשת חומר גלם מחברות אחרות לשיווק במותג שלה, וכן מספקת שירותי עיבוד עבור חברות אחרות שמעוניינות למכור את המוצרים תחת המותג שלהן.

ההצלחה של יוניבו תהיה תלויה בין היתר בחלוקת הרווחים בינה לבין הגורמים האחרים בשרשרת הערך, על שתפעיל את החווה שלה ותשלוט גם בשלב הגידול. נראה כי רק בדו"חות הרבעון הראשון ניתן יהיה להעריך את רמת הרווחיות של מפעל קנאביס חדש. כמו כן החברות בתחום, יוניבו מחכה לאישור יצוא הקנאביס מישראל, כאשר האישור שקיבלה היום מעיד כי היא עומדת בכל הדרישות ליצר קנאביס ליצוא, מבחינת מדינת ישראל (ישנן תקנות נוספות לייבוא מנקודת במהט של מדינות היעד השונות).

מטופלי הקנאביס הותיקים התרגלו לרכוש את מוצרי הקנאביס לפי זן, ואילו במסגרת התקנות החדשות מותר לסמן זן, אך חייבים לסמן את הרכב החומרים הפעילים העיקריים במוצר, וזה גם הפירוט המופיע על המרשם שמנפיק הרופא. ביטון ציין כי מוצרי יוניבו לא יסומנו בשם של זן אלא בשם מותג. עבור חברות אחרות יכולה החברה לייצר מוצרים שעליהם מופיע שם הזן, אם הן תבקשנה זאת.

בעלי המניות העיקריים ביוניבו הם ביטון (23%), עידו חג'ג' מקבוצת הנדל"ן חג'ג' (6.3%) ומשקיע הביומד ולשעבר דירקטור ב"טבע" חיים הורביץ (2.5%) המשמש גם כיו"ר החברה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מועסק כיועץ לחברה.