ישראל היא לא המדינה היחידה שיצאה מחוזקת מהמשבר הפיננסי

האם שטייניץ צודק, וממשלת ישראל היא היחידה שאמינותה הפיננסית גברה אחרי המשבר של 2008? להלן התשקיף • המשרוקית של גלובס

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הקלות שבה צלחה ישראל את המשבר הכלכלי העולמי היא נושא חביב על שר האנרגיה יובל שטייניץ, שהתמנה לשר האוצר כשנה וחצי אחרי תחילת הקריסה בסוף 2007. כששטייניץ נשאל לא מזמן בכאן ב' מה דעתו על הקדמת הבחירות, הוא הזהיר מההשלכות הכלכליות, אבל מיד נזכר: "אנחנו המדינה המערבית היחידה שדירוג האשראי שלה היום טוב יותר מאשר היה לפני עשר שנים, לפני המשבר הכלכלי הגלובלי. העלו לנו פעמיים: פעם אחת ב-2011, כשהורידו לכולם כולל לארצות הברית, ופעם שנייה ב-2018".

אז כמה אנחנו מיוחדים? נתחיל בהסבר קצר. המשבר הפיננסי הוביל את החברות הפרטיות שעוסקות בדירוג אשראי לבחון מחדש את הציונים שהן מחלקות לממשלות, ומיועד לאמוד כמה מסוכן להלוות להן. דירוג נמוך יותר פירושו שמלווים יגבו מהממשלות יותר ריבית כפיצוי על הסיכון.

שטייניץ מיטיב לספר על הצד שלנו בפרשה. שלוש חברות הדירוג העיקריות לא רק שלא הורידו את הדירוג של ממשלת ישראל אחרי המשבר, אלא העלו אותו. S&P עוד ב-2007 ואחר כך ב-2018; פיץ' ב-2008 וב-2016; מודי'ס ב-2008 בלבד. כרגע ישראל מדורגת AA מינוס אצל S&P, A פלוס אצל פיץ' ו-A1 אצל מודי'ס.

מה לגבי שאר העולם המערבי? סמוך למשבר ירד הדירוג של יותר מעשר מדינות שמקובל לכנות "מערביות". חמש - גרמניה, נורבגיה, קנדה, שבדיה ושווייץ - שמרו על הדירוג הקודם, שהיה הגבוה ביותר בסולם. גם בין המדינות שהידרדרו, הרוב זכו לפני המשבר לדירוג המקסימלי, ולכן לא יכלו באופן עקרוני להשתפר. אצל חלקן, למשל ארצות הברית, הציון חזר מאז לקדמותו; אצל אחרות - ובהן צרפת, ספרד ובריטניה - הוא לא השתקם.

והייתה מדינה שהשתפרה קצת: אוסטרליה (שנחשבת מערבית אף ששמה נגזר בכלל מהמילה "דרומית" בלטינית). S&P ומודי'ס העניקו לה דירוג מקסימלי עוד לפני המשבר, אבל פיץ' הצטרפה אליהן קצת אחריו, ב-2011.

דירוג האשראי לפני ואחרי
 דירוג האשראי לפני ואחרי

■ בשורה התחתונה: דבריו של שטייניץ נכונים ברובם. דירוג האשראי של רוב מדינות המערב ירד מאז 2008, אבל אוסטרליה שיפרה את דירוגה, וחמש מדינות אחרות המשיכו ליהנות מהדירוג המקסימלי.

● תחקיר: ארן רונדל