גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טקטייל מוביליטי גייסה 9 מיליון דולר כדי "להרגיש את הכביש"

החברה מפתחת מערכת לחילוץ תובנות על תנאי הדרך מחיישנים שכבר מותקנים כיום במכוניות ● המידע משמש הן לשיפור בטיחות הרכב וביצועיו והן לשם ייצור מפות המתעדות את מצב הכבישים ומיועדות לרשויות מקומיות

בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר
בעז מזרחי ועמית ניסנבאום / צילום: אסף הבר

חברת טקטייל מוביליטי (לשעבר MobiWise) הודיעה על גיוס בסך 9 מיליון דולר בהובלת יצרנית הרכב פורשה ויבואנית טויוטה "יוניון מוטורס". המערכת שפיתחה החברה מנתחת נתונים המגיעים מחיישנים לא חזותיים המובנים ברכב, וזאת בכדי לסייע לרכבים חכמים ואוטונומיים "לחוש" את תנאי השטח שמתחת לרכב לצורך קבלת החלטות מושכלות. השקעה זו של פורשה, המחזיקה בישראל מרכז איתור (סקאוטינג) מתווספת להשקעה בסך 1.5 מיליון דולר בסטארטאפ הישראלי TriEye (טריאיי) באוגוסט השנה. לדברי מייקל שטיינר, חבר הנהלה וסמנכ"ל המחקר והפיתוח בפורשה, "שילוב התוכנה של טקטייל מוביליטי בייצור המוני של רכבי פורשה מתוכנן להתבצע בתחילת 2020".

בסבב השתתפו גם משקיעים פרטיים, בהם קרן במות של משפחת מודי בן ש"ך. יחד עם הגיוסים הקודמים הגיעו סך הגיוסים של החברה ל-18 מיליון דולר. בחברה סירבו לנקוב במספרו של סבב הגיוס, והסתפקו בציון העובדה ש"בעבר היא גייסה בסבב A ואף מעבר לכך". הסבב הנוכחי כולל אופציה להרחבתו עד לכ-14 מיליון דולר.

את טקטייל מוביליטי הקים היזם בעז מזרחי, המשמש סמנכ"ל טכנולוגיות יחד עם היזמים אלכס אקרמן ויוסי שירי, שאינם משמשים עוד בתפקיד פעיל בחברה. לפני כשנה וחצי הצטרף לחברה המנכ"ל עמית ניסנבאום, אשר חזר לישראל בעקבות התפקיד לאחר 18 שנים בארה"ב. ניסנבאום היה מעובדיה הראשונים של בטר פלייס, וניהל בארה"ב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה.

משרדי טקטייל, בה מועסקים 25 עובדים, ממוקמים בחיפה. בעקבות הגיוס, החברה שואפת להרחיב את פעילותה המסחריות באירופה ובארה"ב. בנוסף, בכוונתה להכפיל את מצבת העובדים, בדגש על מחקר ופיתוח.

עד 2015 התמקדה טקטייל, שהוקמה ב-2012, בפעילות פיתוח. מאז ועד 2018 מוצרי החברה היו בשלבי ניסוי שונים עם חברות הרכב, ומאז אמצע 2018 החלה להשקיע גם בצד המסחרי. לדברי ניסנבאום, מתחרי החברה הם "סטארטאפים כמו NIRA השבדית, אליהם הצטרפו לאחרונה חברות הטיר1 הגדולות כמו בוש וקונטיננטל, אותן אנו מנצחים במכרזים". המערכות שפיתחה טקטיל כבר מותקנות ברכבי פורשה ובקרוב יגיעו גם לרכבי יצרן רכב (OEM) נוסף.

"כמו שהלא מודע אומר למוח לקחת מידע מהעיניים ולקבל החלטות הכי טובות שיש - להאט, לשנות זווית או להאיץ, כך בדיוק נעשה עם מחשב הרכב, בעזרת מצלמות וליידרים. אלא שעד לאחרונה לא הייתה למחשב הרכב יכולת להכניס שיקולים נוספים.

"בני אדם לא רק מסתכלים על הכביש, אלא מרגישים את הדינמיקה שלו, וככל שהמחשב נכנס לחוג קבלת ההחלטות ברכב חכם, הוא צריך את אותו סט חושים כמו בני אנוש".

הטכנולוגיה של טקטייל, מסביר ניסנבאום, "משלימה את התחום המוכר של ראייה הממוחשבת כמו זו של מובילאי וחברות לידרים אחרות לרכבים. לכן אנו מדברים על טקטיליות - הדינמיות בין שני גופים פיזיים.

"אנחנו ממנפים מידע שמגיע מחיישנים לא ויזואליים שכבר קיימים ברכב, כמו אלה שמנטרים את מהירות וזווית הגלגל, את מספר סיבובי המנוע לדקה ואת יחסיי ההמרה", מסביר ניסנבאום, "לוקחים את המידע בזמן אמת מכל החיישנים, מנקים אותו, מאגדים אותו, ואז מפעילים עליו בינה מלאכותית". כל אלה, במטרה "לנפק תובנות על הדינמיקה בין הרכב לכביש, שמוחזרות למחשבי הרכב, וכך נותנות לו קונטקסט יותר רחב על המתרחש".

כיום, אומר ניסנבאום, "אף אחד חוץ מטקטייל ומתחרותיה הספורות שמחוץ לישראל לא מאפשר גם לחוש את הכביש".

ניסנבאום מתאר כיצד תוספת המידע הזו מוסיפה עוד ממדים להבנה של הרכב את העולם שסביבו: "תחשוב על השתלבות של רכב בכביש מהיר. לקראת העלייה הרמפה - קטע הכביש שמוביל לכביש המהיר - אני מסתכל קדימה ומקבל החלטות כמו למשל באיזו מהירות ובאיזו זווית עלי לעלות על הרמפה. וכל זאת בעזרת ראייה אנושית.

"ואולם, ברגע שעליתי על הרמפה, מתווספים לראייה עוד ממדים. אני מתחיל להרגיש גם את הדינמיקה ביחס לכביש: אם נכנסתי מהר מדי - ארגיש שאני עומד להיזרק מהרמפה, ואם נכנסתי בזווית גלגל חדה מדי - ארגיש שאני עומד להתהפך. ואם עליתי על בור, ארגיש איבוד שליטה. המערכת שלנו מעניקה לרכב החכם גם את יכולת החישה הזאת".

סוג מקרים נוסף שבו יכולה לטפל המערכת הוא מה שמכונה "קרח שחור" - שלג שקופא והופך שקוף ומהווה גורם משמעותי לתאונות. "כולנו חושבים על מהירות גלגל כמשהו סדור ונקי, אבל יש הרבה רעשי רקע", מסביר ניסנבאום,"לכן חשובה היכולת להסתכל על היחסים השונים בין האותות ולנקות רעשים. כשמתחילים לאגד את ארבעת הגלגלים יחד, אפשר להבחין בזמן אמת בהבדל בין המהירות גלגל קדמי לאחורי. אם הרכב יעלה על קרח שחור, המהירות הרגעית תעלה בצורה מהירה.

"המערכת של טקטייל לא מצריכה התקנת חומרה נוספת כלשהי, לא בתחום החישה ולא בתחום העיבוד, והיא מתבססת על התשתית הקיימת כבר כיום במכוניות חכמות" מדגיש ניסנבאום. "אנו מנצלים את המידע בתוך הרכב ואת האלגוריתם שלנו על מנת להוציא את התובנות. כל מה שיצרן הרכב נדרש לעשות הוא להתקין תוכנה קטנה ורזה בת כמה מאות ק"ב באחד ממחשבי הרכב, שגם משתמשת במעט מאוד כוח המעבד (CPU)".

וזה עוד לא הכל. המידע שמגיע מהרכבים לא נשאר במערכת פנימה אלא מצטרף אל מידע שנאסף מרכבים נוספים וחוזר אליהם כדי לשפר את הבטיחות. "בעזרת מידע שאנו לוקחים מכל הרכבים ומעלים לענן, ובעזרת הצלבה של נסיעות של רכבים שונים על אותו כביש, אנו יודעים לנטרל את השפעת הרבב ולמפות את תנאי הכביש", מסביר ניסנבאום, "כך, אנו הופכים את כל אחד מהרכבים שמפעילים את התוכנה לגשש, שמגשש את תנאי הכביש. בהמשך, מפות של תנאי הכביש מוזרמות חזרה לרכבים ומעניקות לרכבים את היכולת לדעת מה נמצא מלפנים, איפה יש בורות, איפה יש קרח, מהמורות וכן הלאה".

בין לקוחות טקטייל כיום לא נמצאות רק יצרניות הרכב. עושים שימוש במערכותיה גם גופים כמו רשויות מקומיות המבקשות לנטר את מצב הכבישים שבשטחן. "אנו עובדים עם עיריות ורשויות דרכים ומספקים להם את מפות תנאי הכביש כדי שיוכלו לבצע תכנון תחזוקה יותר טוב וזיהוי מפגעים בזמן אמת, קצת כמו Waze לתנאי הדרך". בתחום זה, מספר ניסנבאום, כבר עובדת טקטייל עם עיריית חיפה ועם רשויות באנגליה ובמערב התיכון בארה"ב ובאסיה.

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים