גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מחפש התייר של מחר, ומהם עשרת היעדים הכי חמים לחופשה בשנה הבאה?

מחקר שערכה ענקית התיירות בוקינג.קום בקרב כ-22 אלף מטיילים ב-29 שווקים, כולל ישראל, מגלה ממצאים מעניינים על המגמות הבולטות בתיירות בשנה הבאה

מה מחפש התייר של מחר? / צילום: Shutterstock
מה מחפש התייר של מחר? / צילום: Shutterstock

עשור חדש של תיירות בפתח - מה מחפשים התיירים? בילוי בערים משניות על פני יעדים קלאסיים, חופשה נינוחה שאליה יצרפו את חיית המחמד והתחשבות בהשלכות על הסביבה במהלך החופשה; גם הטכנולוגיה כצפוי תהווה נדבך משמעותי יותר בחופשה - ממצאים אלה עולים ממחקר שערכה ענקית התיירות בוקינג.קום בקרב כ-22,000 מטיילים ב-29 שווקים, כולל ישראל, יחד עם איסוף נתונים מ-180 מיליון חוות-דעת שפורסמו באתריה. המחקר נעשה לקראת פתיחת עשור התיירות הבא בשנת 2020. 

להפחית את ה"אובר-טוריזם"

תופעה ראשונה שקיימת כבר היום היא חיפוש אחר יעדי נישה, חופשה בערים משניות. בסעיף הזה יש אלמנט של ביצה ותרנגולת, היות שחברות הלואו קוסט בעיקר, משיקולים כלכליים, מאפשרות להגיע ליעדים שלא בהכרח ידענו על קיומם לפני שהם הופיעו על מפת היעדים בנמל התעופה. האם הן פתחו את היעדים הללו לאור ביקוש מהתיירים, או שההיצע הוא הוביל לביקוש? כנראה שהאחרון הוא הנכון.

גם עבור התייר הישראלי זוהי מגמה בולטת - לפני כמה שנים יש להניח כי בודדים יצאו לחופשה בסוצ'י שברוסיה, אבל מרגע שהיעד הזה, כמו יעדים אחרים במדינות אירופה המזרחית בעיקר, נכנס למפת היעדים של טיסות ישירות (וזולות יחסית) - הוא הופך למבוקש על-ידי התייר. 

גם הרגלי הנסיעה השתנו: אם בעבר ראשית בחרנו יעד ולאחר מכן חיפשנו טיסה - היום מוצאים טיסה (כשהמחיר הוא הטריגר) ואז בוחנים את היעד: נאנט בצרפת או באדן באדן בגרמניה, למשל.

מהמחקר של בוקינג עולה כי החיפוש אחר יעדים פחות פופולריים מונע גם במטרה להפחית את תופעת ה"אובר-טוריזם" (תיירות-היתר), שבה לתושבים נמאס מהתיירים שמציפים את עירם - מה שמתרחש בערים כמו ברצלונה, ליסבון או ונציה.

המניע השני במציאת יעדים פופולריים פחות הוא שמירה על הסביבה. לפי המחקר, 54% מהמטיילים ברחבי העולם שאופים להפחית את ה"אובר טוריזם", כאשר 51% טוענים כי יחליפו את היעד המקורי שלהם ביעד פחות ידוע אך דומה, אם הם יידעו שתהיה לכך פחות השפעה על הסביבה. 

מגמה שקיימת מזה שנים שמה את ההמלצות לחופשה במרכז שיקול-הדעת של הנופשים, כשהכוונה להמלצות שמפרסמים גולשים אחרים, המלצות של חברים, המלצות של מומחים לתיירות וכדומה. כאן מקבלת הטכנולוגיה מקום של כבוד, כשגם מוטל עליה לעשות סינון וסדר בעודף המידע שמקיף את הנוסעים. הבינה המלאכותית תהווה פקטור חשוב בהתאמת ההמלצות לכל אחד ואחת, כשהשאיפה של רוב התיירים דומה - למצוא חוויות חדשות. לפי המחקר, כ-60% מהנשאלים רוצים להיעזר בטכנולוגיה כדי לגלות אפשרויות חדשות ומפתיעות שיחשפו אותם לדברים חדשים. 

FOMO או תיירות נינוחה

תופעה מעניינת אחרת שתאפיין יותר ויותר את התייר מכונה "FOMO" - "Fear of Missing Out" - כלומר המטרה בחופשה היא להספיק כמה שיותר ולפספס כמה שפחות.

מנגד, לפי המחקר, ב-2020 התיירות תתאפיין בנינוחות במהלך החופשה: 48% מהמטיילים למשל מתכננים להשתמש בתחבורה איטית יותר אל היעד כדי להפחית את ההשפעה על הסביבה; 61% מתכוונים לבחור במסלול ארוך יותר כדי לחוות יותר במהלך הטיול עצמו. גם סוגי תחבורה שעונים על הצורך להאט את הקצב יהיו פופולריים יותר בשנה הקרובה - מאופניים ועד רכבות קלות, מזחלות שלג וסירות וכמובן הליכה ברגל.

והנה ההשפעה של גרטה טונברג, הנערה שהפכה לסמל במאבק האקלים, על המחקר: 57% מהמטיילים ציינו כי לא מפריע להם להשקיע יותר זמן בהגעה אל היעד, אם הם משתמשים בסוג תחבורה ייחודי. טונברג, נזכיר, הפליגה משבדיה לארה"ב ביאכטה מונעת אנרגיית שמש במשך 15 ימים, כדי שלא לעבור את המסע בטיסה. ויש עוד שיקול: 64% מהנשאלים ציינו כי "רוצים להרגיש כאילו הם חוזרים בזמן ולנסוע בנסיעה אייקונית ברכבת (דוגמת האוריינט אקספרס)". 

בבחירת היעדים, המטיילים יחפשו מקום שגם מציע להם מגוון פעילויות בטיול אחד: 54% מהמטיילים ברחבי העולם טוענים כי היו רוצים לצאת לטיול ארוך ביעד שמציע את כל הפעילויות האהובות עליהם באותו המקום, ו-62% מסכימים שהיו בוחרים ביעד שמציע את כל הדברים האהובים עליהם בקרבת מקום כדי לחסוך זמן. יעדי תיירות יצטרכו להתאים את עצמם לשאיפה כזו ולהציע מסלולים מגוונים שיאפשרו לתייר למצות יותר את חופשתו. המלצות הגולשים של בוקינג ליעדים ש"שיש בהם הכול" - נופים, אתרים היסטוריים, פארקים מרשימים, חופים מהנים ואוכל מקומי משובח - כוללות את מונטווידאו (אורוגוואי), איליה בלה (ברזיל) ונהה (יפן) כיעדים בהם אפשר למצוא את כל סוגי החוויות. 

חיות המחמד יצטרפו?

משאירים את בוני בבית? מה פתאום: 55% מבעלי חיות המחמד ציינו כי חיית המחמד שלהם חשובה להם במידה דומה לילדיהם, ומכאן שגם בוני יצטרף לחופשה. לפי בוקינג, שנת 2020 מסמנת גם עידן חדש בחופשות עם חיות מחמד. הצרכים של החבר ההולך על ארבע יילקחו בחשבון בבחירת היעד, מקום האירוח ובחירת הפעילויות. כ-50% מבעלי חיות המחמד אף ציינו כי הם מוכנים לשלם יותר כדי להתארח במקום אירוח שמקבל גם בעלי חיים.

בהתאם למגמה הזו, מספר מקומות האירוח שמתירים כניסה עם חיות מחמד עולה, כך מבחינים בבוקינג, ומתפתחת גם תחרות שכוללת בתי מלון שמציעים מיטות לכלבים, ספא לבעלי חיים, תפריט שירות חדרים לבעלי חיים ואפילו מסעדות מיוחדות לכלבלבים. 

מטיילים עם סבא וסבתא 

תופעה אחרת שתאפיין את עידן התיירות הקרוב היא חופשה של הנכדים עם הסבים והסבתות, כשההורים יישארו בבית לשמור על בוני. 72% מהסבים והסבתות מסכימים שזמן איכות עם הנכדים עוזר להם להרגיש צעירים, ו-71% מאמינים שהורים צריכים זמן לעצמם, בלי הילדים. הדורות המבוגרים היום בריאים יותר מתמיד, מטיילים יותר וכמהים להרגיש צעירים ולהישאר פעילים, ולכן נראה יותר חופשות עם פעילויות וחוויות המתאימות לכל הדורות.

לא רק עם הנכדים - מגמה שהולכת וצוברת תאוצה היא טיולים לפנסיונרים - ולא רק בפורמט של קרוז או חופשת בטן-גב. לפי המחקר, 47% מהמטיילים ברחבי העולם מתכננים לצאת לחופשות נועזות והרפתקניות יותר לאחר היציאה לפנסיה, כש-19% אף מתכננים לקחת שנה של חופש כדי לטייל. להורים נמליץ לחפש בייביסיטר לחופשת הפסח מעכשיו. 

היעדים החמים 

הפן הקולינרי בחופשה כבר תופס נפח משמעותי עבור התייר - לא רק כי הוא מצטלם נהדר, אלא כי הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. מהמחקר עולה כי רבים מתכננים את החופשה שלהם סביב מסעדות מסוימות, גם כאלה שרשימות ההמתנה אצלן לשולחן נמשכות חודשים מראש. התיירים מחפשים בעיקר אחר מסעדות שהמקומיים אוהבים. אותנטיות היא שם המשחק.

המחקר גם סימן את עשרת היעדים החמים ל-2020, רשימה מעניינת ונטולת ערים גדולות. הרשימה גובשה בהתאם להזמנות שערכו 22 אלף משיבים לחופשה בשנה הקרובה: סאוגוויפו, העיר השנייה בגודלה באי ג'ז'ו בדרום קוריאה; זבליאק בצפון מונטנגרו - המדינה הקטנה שגם הישראלים גילו בשנים האחרונות; ירוואן בירת ארמניה; סלטה שבאנדים; ארגנטינה; איל גזירה במלטה; נין בין בויאטנאם; שווינואוישצ'ה בצפון מערב פולין; סן חואן פורטו ריקו; עיר הנמל טקמאצו ביפן; וג'ודפור שבהודו.

עוד כתבות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים