חיתום | ניתוח

שוק החיתום: פועלים אי.בי.אי מובילה, אוריון מתחזקת, ואוורסט מצטרפת

מנתוני רוסאריו קפיטל עולה כי בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 היתה פועלים אי.בי.אי חברת החיתום המובילה בהנפקות האג"ח בשוק, גם בסכום הגיוסים שהובילה, בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל, וכן במספר ההנפקות בראשותה, שהגיעו ל-23

בנקאי ההשקעות רועי אייזנמן / צילום: פוטו פרג'
בנקאי ההשקעות רועי אייזנמן / צילום: פוטו פרג'

חברת החיתום פועלים אי.בי.אי מתאוששת מהמכה הכואבת, שספגה כתוצאה מהחלטת צמד היועצים רפי ליפא וגל עמית לסיים את שיתוף הפעולה עמה בכל הנוגע להנפקות אג"ח בקיץ 2017 (כשהם לוקחים עמם את מנהלי החברה). מנתוני חברת רוסאריו קפיטל עולה כי בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 היתה פועלים אי.בי.אי חברת החיתום המובילה בהנפקות האג"ח בשוק, גם בסכום הגיוסים שהובילה, בהיקף של יותר מ-10 מיליארד שקל, וכן במספר ההנפקות בראשותה, שהגיעו ל-23.

אחריה ניצבת, על פי אותם נתונים, חברת החיתום של לאומי פרטנרס, שהובילה 10 הנפקות בסכום של כ-5.3 מיליארד שקל. גם חברות החיתום של לידר, דיסקונט ורוסאריו, הובילו כל אחת הנפקות בסכום שנע סביב כ-5 מיליארד שקל -  דיסקונט ב-18 הנפקות, ולידר ורוסאריו ב-14 הנפקות כל אחת. 

חברה בולטת נוספת בצמרת בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, כפי שעולה מנתוני רוסאריו, היא אוריון, שאותה הקימו ליפא ועמית יחד עם מנכ"ל פועלים אי.בי.אי לשעבר, ארז גולדשמידט. אוריון היתה אחראית על גיוסים בהיקף של 3.7 מיליארד שקל ב-18 הנפקות בתקופה זו. חברת החיתום של ווליו בייס ניצבת צעד אחריה, עם 11 הנפקות שבמסגרתן גויסו 3.4 מיליארד שקל.

כאמור, שיתוף הפעולה של פועלים אי.בי.אי עם ליפא ועמית, הנחשבים ל"ממציאי" הנפקות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות בבורסת תל אביב, הפכה בעבר את חברת החיתום הוותיקה למובילת גל גיוסי האג"ח של אותן חברות, וסייעה לה בשנים קודמות לפתוח פער ניכר משאר חברות החיתום. אותה פעילות תפסה והלכה נפח משמעותי בעסקיה של פועלים אי.בי.אי, והיתה אחראית ליותר ממחצית מהכנסותיה ורווחיה במהלך שנות הגאות של אותה פעילות גיוסי חוב.

ואולם, בחודשי הקיץ של 2017 החליטו ליפא ועמית לסיים את שיתוף הפעולה עם חברת החיתום - מה שגרר את מנייתה של פועלים אי.בי.אי לצניחה של כ-50% בערכה בתוך כמה ימים, פגע בהמשך בתוצאותיה הכספיות וכן במעמדה המוביל בשוק. גם כיום רחוקה המניה 35% מרמתה לפני אותה קריסה, אבל מבחינת היקפי הפעילות היא כאמור מתאוששת, תחת ניהולם של עפר גרינבאום ושי נבו (לשעבר מנהלי לאומי פרטנרס), וזאת בתקופה שבה התמעטו עד מאוד הנפקות האג"ח של החברות האמריקאיות, אחרי קריסת סדרות החוב של מרביתן בסוף 2018. עם זאת, בשבועות האחרונים נרשמת התעוררות ניכרת בגיוסי החוב שמבצעות אותן חברות זרות - מה שעשוי לשנות את טבלת הדירוג בסיכום שנתי.

פעילות חברות החיתום הבולטות בשוק בתשעת החודשים הראשונים של השנה
 פעילות חברות החיתום הבולטות בשוק בתשעת החודשים הראשונים של השנה

אוורסט חיתום מצטרפת לשוק

היום דווח כי לשוק החיתום מצטרפת חברה נוספת - אוורסט חיתום של רועי אייזנמן, שפרש לפני כשנתיים מקבוצת מגדל, שם שימש, בין השאר, מנכ"ל מגדל בנקאות להשקעות. לאחר פרישתו ממגדל הקים אייזנמן את בנק ההשקעות אוורסט, שכעת יתחיל גם בניהול פעילות חיתום, בראשותה של אוריין פרידנר, בעברה בפועלים אי.בי.אי.

באוורסט ציינו כי אייזנמן "מנהל מגעים עם כמה גופים אסטרטגיים במשק לצורך צירופם לחברת החיתום החדשה. עם בעלי מניותיו של בנק ההשקעות "נמנים מספר אנשי עסקים ישראלים וזרים שתמכו באייזנמן לפני כשנתיים בעת הקמת בנק ההשקעות".