מוכנים לסיילים הגדולים של נובמבר? שיא של 14.5 מיליון חבילות צפוי להגיע מחו"ל לישראל

בשבוע הבא ייצאו לדרך סיילים שונים שמוזגו לחודש הנחות אחד גדול • איך מתמודדים האתרים הישראלים עם התחרות מצד האתרים הבינ"ל? • וגם: טיפים לקנייה משתלמת ובטוחה

קניות באינטרנט. נערכים לבהלת השופינג של נובמבר / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט. נערכים לבהלת השופינג של נובמבר / צילום: שאטרסטוק

בשבוע הבא ייצאו לדרך ההנחות של חודש נובמבר שיזלגו לחודש דצמבר במסגרת סיילים שונים שמוזגו לחודש הנחות אחד גדול - מיום הרווקים הסיני (11.11) ועד סייבר מאנדיי (2.12). מה שהיה עד לפני שלוש שנים נחלת האתרים הבינלאומיים בלבד, הפך גם לחלק מתרבות הקנייה בישראל, בחנויות ובאתרים.

נתוני דואר ישראל מצביעים על 13.5 מיליון חבילות שהגיעו בנובמבר 2018 בעקבות קניות הישראלים בחגיגת הקניות הזו (מתוך 65 מיליון חבילות שנמסרו ב-2018 כולה). השנה מעריכים בדואר שיגיעו 14.5 מיליון חבילות בריכוז הקניות של החודש מתוך 70 מיליון חבילות שיגיעו לאורך השנה כולה.

מה בהנחות? נכון יותר לשאול מה לא: מוצרי חשמל, פריטי אופנה וספורט, צעצועים, רהיטים ואפילו חופשות וכרטיסי טיסה; כולם רוצים לרכוב על הגל שהצליח לדחוק את שיאי המכירות של החגים גם יחד - נובמבר הוא החודש החזק ביותר בשנה עבור הקמעונאים. ההיערכות לחודש שבו אנחנו קונים הכי הרבה כוללת הצטיידות במלאי גדול (גם מעונות קודמות), היערכות של גיוס עובדים, גם בחברות השילוח, והפעלת לחץ על הספקים להוריד מחירים.

מתח הרווחים - כך מסביר מנהל תחום הסחר האלקטרוני ברשת מחסני חשמל, חיים אביעד - יורד למינימום כשהיקפי הקניות שאליהם נערכים ברשת יחפו על כך. אומנם מסורתית ימי המכירות של נובמבר שמים את הדגש על הקניות באונליין, אך גם בחנויות ישמחו להיפטר מהמלאי לפני סוף השנה.

סמנכ"ל המכירות והשיווק בחברת השילוח הבינלאומית DHL, יונתן איבגי, מעריך כי השנה הגידול בהיקף הקניות ימשיך לשבור את השיא של השנים האחרונות, בהן מדי שנה הישראלים קנו ב-25% יותר ביחס לשנה קודמת. איבגי מציין כי גם המוכרים הישראלים שמייצאים לחו"ל נהנים מגל הקניות העולמי של נובמבר, ומעריך כי המוכרים ישראלים יסכמו את 2019 עם היקף יצוא (ישירות לצרכן) בהיקף של 16 מיליארד שקל, "פעילות שצומחת בעשרות אחוזים מדי שנה ושתזנק ב-30% בחודש הקניות הנוכחי". היצוא כולל תכשיטים, משקפי שמש, מוצרי ים המלח, גאדג'טים וטקסטיל.

מוצרי החשמל: מנצלים את שחיקת המחירים

"אנחנו נערכים עם מוצרים מיוחדים לחודש נובמבר במגוון קטגוריות", מסביר אביעד מרשת מחסני חשמל. מאחורי ההגדרה "מוצרים מיוחדים" נמצאים במקרים רבים מוצרים שהם לא "המילה האחרונה" בהיבט של החידוש הטכנולוגי האחרון, אבל בענף שבו החידושים נערכים חדשות לבקרים, לא מדובר במוצר נחות.

כך למשל בשנה שעברה, מספר אביעד, מסכים שיובאו במיוחד לסיילים של נובמבר נמכרו במחיר מוזל, משום שלא כללו חיבור לבלוטות'. דוגמה נוספת: מחירי שואבי אבק של דייסון, אחד מהכוכבים של הסיילים של נובמבר, יורדים ב-5% עד 20% ככל שיוצאים דגמים חדשים לשוק - ועדכונים כאלה מתרחשים בתדירות גבוהה מאשר בעבר כפועל יוצא של התחרות והשינוי בהרגלי הקנייה (החלפה תדירה של מוצרי חשמל).

לדברי אביעד, "גם הספקים מבינים את הכוח של נובמבר, והם יודעים שהם חייבים לספק לנו מבצעים עמוקים. השוק לא נותר אדיש לזה. את כל ההנחות אנחנו מגלגלים לצרכנים. מקרר שנמכר עכשיו ב-3,400 שקל, יימכר בעוד שבוע ב-2,000 שקל. ההנחות יגיעו ל-40%".

בסופו של דבר אתם מנקים את המלאי לקראת סוף השנה. 

אביעד: "אנחנו מרוקנים מחסנים, זה נכון, אבל גם הצרכנים מרוויחים ומחכים במיוחד לערוך קניות החודש. האתר שלנו מוכר יותר מכל 40 הסניפים ביחד בתקופה הזו, למרות שמבצעים יהיו גם בחנויות".

את שחיקת המחירים במוצרי חשמל מיישמת גם הדוגמה הבאה שמספק אביעד: המוצר היקר ביותר שמכרה מחסני חשמל בשנה שעבר היה מסך 82 אינטש במחיר של כ-25 אלף שקל, במקום המחיר המלא, 28 אלף שקל. השנה הדגם הזה כבר "ישן", אבל דגם מקביל יימכר בפחות מ-20 אלף שקל. שחיקת המחירים במוצרי החשמל שהענף חווה בשנים האחרונות, תמשיך לדבריו במגמה דומה.

ענף האופנה: נובמבר דחק את הנחות סוף העונה 

גם בענף האופנה הכוננות בשיאה. מייסד ומנכ"ל Adika, דדי שוורצברג, מספר כי מכירות בלאק פרידיי נערכות מאז הקמת האתר לפני 7 שנים, וכי היקפן צומח משנה לשנה. נובמבר אף דחק את הנחות סוף העונה המסורתיות של ענף האופנה. "מי שמבינה ואוהבת אופנה לרוב תרכוש בבלאק פריידי ולא תחכה לסוף העונה. בשנה שעברה מכרנו 130 אלף פריטים בבלאק פריידי, והשנה זה יגדל".

איך מתמודדים האתרים הישראלים עם התחרות הקשה של האתרים מחו"ל שעדיין מהווים את העוגן החזק לצרכן הישראלי הקונה אונליין?

אביעד: "אנחנו מבינים שלא נוכל להתמקד במחיר. הצרכן מחפש מעבר לזה, ושם אנחנו משקיעים".

אומנם הישראלים קונים בעיקר באתרים בינלאומיים (אחרי שהשוו מחירים), אבל יש אפשרות גם לפרגן לעסקים המקומיים - 1,600 עסקים ישתתפו בשופינג IL של גוגל, 80% מהם עסקים קטנים ו-160 הם עסקים שמייצרים בארץ. ההנחות יימשכו 48 שעות. בשנה שעברה היקף המכירות באתר הייעודי הזה הגיע ל-72 מיליון שקל. 

טיפים לקניות בחגי ההנחות של נובמבר

■ רשימת קניות - אילו מוצרים אתם צריכים? בין ים המבצעים כדאי להתפקס. 

■ השוואת מחירים - הפעולה החשובה ביותר לפני כל קנייה היא השוואת מחירים. ההשוואה צריכה לכלול את המחיר בשורה התחתונה, אם מדובר על מוצר מאתר בינלאומי שקללו את המסים ואת דמי השילוח במלואם. בחלק מהאתרים המחיר המלא מוצג רק לאחר הוספת המוצר לסל הקניות.

■היצע המוצרים באונליין לא מסתכמים רק באמזון, באיביי או בעלי אקספרס; יש המון אתרים, קטנים וגדולים, ושווה להציץ גם בהם. וגם אם לא הספקתם לקנות את מה שרציתם - לא נורא, חודש דצמבר ומבצעי סוף השנה נמצאים מעבר לפינה. 

■ פטור ממס - הסוכרייה של הקניות מאתרים בחו"ל - יש לזכור שחבילות במחיר של עד 75 דולר (לא כולל משלוח) פטורות ממסים; ואילו חבילות במחיר שנע בין 75 ל-500 דולר, ששיעורן מוערך בכ-2% בלבד מסך הקניות, חייבות במע"מ. באמזון אומנם המחיר הסופי מוצג מראש, וכך גם גביית המס בהתאם להיקף הקנייה, אבל באתרים רבים התשלום על מוצר שחייב במס יתרחש עם הגעת המוצר לישראל (בהנחה שתידרשו לכך, מה שלא קיים תמיד). פיצול חבילות לא פותר ממס: מבחינת המכס חבילות שנשלחות בפער של פחות מיומיים עשויות להיות מחושבות לצורכי מס כחבילה אחת. אלא שהאפשרות של רשות המסים לגלות את פיצול החבילות בין הררי החבילות בדואר את החבילות שפוצלו - אינה פשוטה. 

■ החזרה של מוצרים וביטול העסקה - כדאי לבדוק מראש האם החבילה תכלול מעטפת גוביינא שתפטור אתכם מתשלום על משלוח במקרה של החזרות, ומהם התנאים לביטול עסקה.

■ לחכות לרגע האחרון? בחלק מהמקרים ההנחות יעמיקו ככל שיקרב מועד סיום הסייל הרשמי. בנוסף, אתרים רבים מציעים "פלאש סייל", כלומר מבצע אגריסיבי לזמן קצב על מוצר מסוים. שווה לעקוב. 

■ לפני קנייה של מוצר חשמלי מחו"ל בדקו את התאמת החשמל לארץ. בנוסף יש לבדוק האם מדובר במוצר שמצריך אישור תקינה (למשל אם מדובר בחלקי חילוף לרכב). 

■ קש בק - אפשר לקבל החזר יחסי מהעסקה באתרי קש בק שונים ודרך כרטיסי האשראי עמם אתם משלמים. שווה לבדוק מראש.

■ מוצרים שלא נשלחים לארץ יכולים להגיע אליכם באמצעות אתרים המשלחים דרך כתובת אמריקאית. בדקו מראש את המחיר הכולל של החבילה כולל השירות הזה. לפעמים כשיש משלוח חינם בתוך ארה"ב, עדיף לשלח את המוצר דרך כתובת אמריקאית ומשם לארץ, מאשר לשלם משלוח ישירות לישראל. הכול כמובן מצריך בדיקה מקדימה. אם קונים מוצר גדול דוגמת גריל או פריט ריהוט - לא כדאי לשלול מראש אופציה של שילוח ימי, שיהיה זול יותר - בתמורה לסבלנות.  

■ חגיגת הקניות היא גם חגיגית ההונאות ברשת - בדקו האם האתר שאתם רוכשים ממנו מוכר, שיטוט קל בגוגל יוכל לספק פרטים. אל תתפתו ללחוץ על לינקים מגורמים לא מוכרים לקופונים או לפיתוי כזה או אחר. אם יש אפשרות לשלם באמצעות פייפאל - עדיף לשלם בדרך שמכניסה צלע נוספת לעסקה, צלע שפועלת לרוב לטובת הצרכן במקרים של מחלוקות מול בית העסק.