מכירת 5% ממניות כלל ביטוח לאייל לפידות יוצאת לדרך: הפסד של 24 מיליון שקל לאי.די.בי

השלמת העסקה תביא לסיומה סאגה בת כחצי שנה, שהתחילה עם חתימה על עסקת בזק למכירת 18% ממניות כלל ביטוח, שביצעה אי.די.בי מול שלושה משקיעים: מורי ארקין, יקיר גבאי ואייל לפידות

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

מכירת 5% ממניותיה של חברת כלל ביטוח  לידי אייל לפידות יוצאת לדרך. היום בערב צפויים חברת אי.די.בי פתוח, קרן כלירמרק ולפידות לחתום על מסמכי העסקה, שבמסגרתה ירכוש לפידות 5% ממניות כלל ביטוח מידי אי.די.בי, במימונה של כלירמרק.

אי.די.בי מחזיקה כיום באופן ישיר ב-15.3% ממניות כלל ביטוח, ונוסף על כך, מושקעת ב-20% ממניות כלל ביטוח באמצעות עסקאות החלף שביצעה מול הבנקים במהלך השנתיים האחרונות. לפיכך, מכירת המניות ללפידות עשויה להתבצע מההחזקה הישירה של אי.די.בי, או לחילופין באמצעות החלטה על סיומה של עסקת החלף (תוך התחשבנות מול הבנק) ומתן הוראה לבנק למכור את המניות ללפידות. את פרטי העסקה המלאים תפרסם אי.די.בי מיד לאחר חתימתה.

השלמת העסקה תביא לסיומה סאגה בת כחצי שנה, שהתחילה עם חתימה על עסקת בזק למכירת 18% ממניות כלל ביטוח, שביצעה אי.די.בי מול שלושה משקיעים: מורי ארקין, יקיר גבאי ואייל לפידות. במסגרת אותה עסקה, רכש ארקין 5% ממניות כלל ביטוח תמורת 132 מיליון שקל וקיבל אופציה לרכישת 3% נוספים מהחברה, שאותה מימש בהמשך ולאחר שקיבל לכך את אישור הממונה על שוק ההון והביטוח. גבאי רכש גם הוא 5% ממניות כלל ביטוח תמורת 132 מיליון שקל, ואילו לפידות קיבל אופציה לרכישת 5% מכלל ביטוח באותו הסכום, תוך הסכמת אי.די.בי להעניק לו הלוואת מוכר של 118 מיליון שקל לשם כך.

בהמשך הודיע לפידות לאי.די.בי על החלטתו לממש את האופציה, אבל בחברה התקשו להעמיד את הלוואת המוכר לטובתו והשהו את השלמת העסקה לצורך מציאת גורם מממן אחר. בתום תהליך של בדיקת האפשרויות בשוק, עמדו בפני אי.די.בי שתי הצעות: האחת של בית ההשקעות מיטב דש להעמדת מחצית מהלוואה המוכר, והשנייה למכירת הלוואת המוכר לקרן הגידור כלירמרק בתמורה ל-93.5 מיליון שקל. 

ועדת הביקורת של אי.די.בי והדירקטוריון שלה בחנו את שתי ההצעות, ובסיום הבדיקה החליטו להיענות בחיוב להצעת קלירמרק, אף שהיא משקפת הפסד הון מיידי של כ-24 מיליון שקל. באסיפת מחזיקי איגרות החוב של אי.די.בי, שכונסה באחרונה, הסביר היועץ המשפטי של ועדת הביקורת כי שתי ההצעות נבחנו לעומק, וכי נמצא כי לפי כל פרמטר כלכלי, קיימת עדיפות להצעת כלירמרק.

יש לציין כי מכירת ההלוואה לכלירמרק אמנם יוצרת הפסד הון, אבל היא גם תגדיל את הנזילות של אי.די.בי ועשויה לאפשר לה לבצע רכישה עצמית נוספת של אג"ח ארוכות, שאמורה להניב רווחי הון. נוסף על כך, תקל המכירה על החברה במשימתה לפרוע בעוד כחודש חוב של כ-480 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרות י"א ו-י"ג. לצורך פירעון חוב זה, גם צפויה אי.די.בי לצאת בשבוע הבא לגיוס של כ-200 מיליון שקל בהנפקת סדרת אג"ח חדשה (סדרה ט"ו), שתובטח בשעבוד על כ-10% ממניות כלל ביטוח בשווי של כ-300 מיליון שקל. מחצית סדרה זו אמורה להיפרע בעוד כשנה, ואילו המחצית השנייה - כמעט שנתיים מאוחר יותר.