כפי שצפתה: אדמה רשמה מכירות שיא ברבעון השלישי למרות תנאי שוק מאתגרים לאורך השנה

החברה מציגה גם צמיחה ברווחים ברבעון, ומכירות שיא גם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים - אולם בתקופה זו נרשמה ירידה ברווחים

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: תמר מצפי

בהתאם להודעתה המוקדמת, דיווחה היום חברת האגרוכימיה אדמה כי רשמה מכירות שיא ברבעון השלישי של 2019, כמו גם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, וזאת למרות תנאי שוק מאתגרים לאורך השנה. עם זאת, במדדי הרווחיות מציגה החברה עדיין ירידה בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים, וזאת למרות הצמיחה ברווחים שנרשמה ברבעון השלישי.

אדמה פועלת בתחום הגנת הצומח ונחשבת לאחת החברות הגדולות בעולם בתחום זה, החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת קוטלי עשבים, פטריות וחרקים, הנמכרים בכל רחבי העולם. את הרבעון השלישי של 2019 סיימה החברה עם מכירות של 935 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 9.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

לדברי החברה, נרשמה ברבעון השלישי צמיחה עסקית חזקה במרבית אזורי הפעילות ובהם אמריקה הלטינית ואירופה, כשבנוסף לכך נרשמה גם התאוששות איתנה בצפון אמריקה. בצמיחת המכירות תמכה גם העלאת מחירים בשיעור ממוצע של יותר מ-2% לרוחב כל אזורי הפעילות.

השביתה במפעל בסין פגעה במכירות

מנגד, הושפעו המכירות לרעה מספיחי השבתת המפעל הישן בג'ינגזו שבסין. לדברי החברה, הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, שהשפיעה על אספקת מוצרים בעלי ביקוש גבוה, הגבילה את המכירות ב-55 מיליון דולר ברבעון, על אף המשך החזרה ההדרגתית של הייצור באתר. בעוד מספר רבעונים יחזור האתר לפעילות מלאה, כך שב-2020 צופה החברה תוספת משמעותית למכירות ולרווחים בשל כך.

הרווח הגולמי של אדמה טיפס ברבעון השלישי ב-5.7% ל-295 מיליון דולר ושיעורו מסך ההכנסות עמד על 31%, לעומת 32% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי בנטרול פחת והפחתות (EBITDA) טיפס ברבעון השלישי ב-7.5% ל-144 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי (מתואם) גדל ב-2.5% ל-83 מיליון דולר.

בשורה התחתונה, הציגה אדמה רווח נקי (מתואם) של 42 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השלישי ב-57 מיליון דולר.

לדברי אדמה, הרבעון השלישי התאפיין בתנאי בצורת באירופה, אמריקה הלטינית וחלקים מאסיה פסיפיק. באירופה מזג האוויר היבש גרם לעיכוב בשימוש בקוטלי עשבים בגידולים מרכזיים וצמצם את שטחי הזריעה של הלפתית. בצפון אמריקה נרשמה התאוששות חלקית לקראת סוף העונה בהמשך לשיטפונות הקשים שפקדו את האזור במחצית הראשונה של השנה. בהודו, לאחר שעונת המונסונים החלה באיחור, חל שיפור בתנאי השוק.

עוד הדגישה החברה כי מחירי גידולים חקלאיים מרכזיים, כולל חיטה, תירס וסויה, ירדו במידה מסוימת במהלך הרבעון, והמשיכו לפגוע בהכנסות החקלאים במרבית האזורים. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 הציגה החברה צמיחה של 1.5% בהכנסות ל-2.96 מיליארד דולר, אולם הרווח הנקי המתואם נשחק ב-12.2% ל-173 מיליון דולר. הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, הגבילה את המכירות ב-162 מיליון דולר בתשעת החודשים ושחקה את הרווח הנקי ב-71 מיליון דולר בתקופה זו. כך, שללא תקלה זו הייתה 2019 הופכת להיות טובה הרבה יותר עם צמיחה חזקה בכל הפרמטרים.

במקביל לתוצאות: רכישה בפרו

לדברי יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה, "הודות לביצועים החזקים שלנו ברבעון, החברה הצליחה להתגבר על האתגרים שניצבו בפניה במהלך המחצית הראשונה של השנה, כשביצועים אלו אף תרמו לצמיחת החברה בתקופת תשעת החודשים. תוך שאנו ממשיכים לפתח ולהשיק מוצרים מבודלים בשווקים ברחבי העולם, אנחנו מתמקדים בהוצאה לפועל של אסטרטגיית הצמיחה שלנו ומביטים קדימה לסיום השנה בתנופה חיובית".

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, הוסיף כי "רשמנו מכירות שיא הן ברבעון והן בתשעת החודשים, בהובלת צמיחה דו-ספרתית בצפון אמריקה וכן במוצרים המבודלים, המפורמלים והממותגים שלנו בסין. בנוסף, ביצועים חזקים באמריקה הלטינית, שם התחילה העונה, ותוצאות משביעות רצון באירופה לקראת סיום העונה שם, תרמו אף הם לעלייה במכירות. הצמיחה העסקית קיבלה חיזוק נוסף כתוצאה מהמשך העלאת מחירים. הביצועים הללו הביאו לעלייה בכל מדדי הרווח ברבעון, וזאת על אף המשך ההשפעה המשמעותית של הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, שם החברה מתקדמת בחזרה לייצור".

בתוך כך הודיעה היום אדמה על רכישת חברת AgroKlinge, מהחברות המובילות בתחום הגנת הצומח בפרו. לדברי אדמה, הרכישה תאפשר לה להעמיק את הפעילות ולהגדיל את נתח השוק במדינה, באמצעות הרחבת סל המוצרים, בניית מובילות מסחרית וגישה ישירה לחוות חקלאיות תעשייתיות.