גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני האיש הכי מאושר בעולם כיום? אני אחד המועמדים לתואר": ראיון עם האיש שהקים מכון לחקר האושר בקופנהגן

איך זה שהסקנדינבים כובשים פעם אחר פעם את המקומות הראשונים בדירוגי האושר העולמיים? מייק ויקינג החליט להקים את המכון לחקר האושר בקופנהגן, כדי להגיע למסקנות שיסייעו לשפר את איכות החיים של האנושות כולה ● ראיון מיוחד ל'ליידי גלובס'

 מייק ויקינג /  צילום: Chris McAndrew
מייק ויקינג / צילום: Chris McAndrew

כחבר לשעבר במחתרת הפסימיסטית הרואה באושר מצב פסיכוטי, ניגשתי בחשש מסוים לראיון עם מייק ויקינג. אחרי ולפני הכול, האיש מכהן כבר יותר משבע שנים כמנכ"ל המכון לחקר האושר בקופנהגן; מקום שהקים ותפר לעצמו על פי מידותיו, מתוך כוונה "למדוד, להבין ולחולל אושר".

ויקינג מדבר קודם כל על 'הוגה', מונח לאומי דני, שמגדיר מצב של 'חמימות נפשית', של עונג כאן ועכשיו ואמון מוחלט בסביבתך האנושית. משהו שפחות מוכר לישראלי המצוי, חובב קרבות כיסאות הפלסטיק בבתי המלון וציפוף השורות מול ניסיונות מעבר נתיבים על הכביש. כדי להגיע להוגה ממליץ ויקינג, בין השאר, להסתגר בהרים בבקתה מרוחקת עם כמה חברים טובים, לשבת סביב האח הבוערת בליל סערה מושלם, להדליק נרות בכל פינה וללעוס ממתקים.

ויקינג, 41, גם יצא לבדוק מה המכנה המשותף לאנשים המאושרים בעולם (המילה הדנית לאושר היא 'ליקה'), מה נוכל ללמוד מהמדינות המאושרות, ואיך נוכל להיות מאושרים יותר. לקורא הישראלי התפקיד שלו עשוי אולי להישמע כמו גימיק סקנדינבי מתקתק, אבל חשוב להבין: האיש עובד בזה, 24/7. הוא מייעץ בענייני אושר למדינות, ערים, ארגונים וחברות; עובד באופן צמוד עם השר לענייני אושר (יש אחד כזה) באיחוד האמירויות, עם מדינת חליסקו במקסיקו ועם בכירי העיר הדרום קוריאנית קויאנג.

בראיון ל'ליידי גלובס' הוא מסביר מדוע דנמרק מדורגת כמעט כל שנה (מתחילת הדירוג, ב-2012) במקום הראשון בדוח האושר העולמי מטעם האו"ם, למעט שנה אחת שבה 'הידרדרה' למקום השלישי. הוא נוגע גם במניעים האישיים שגרמו לו לעלות על סחרחרת האושר, ומתייחס לקשרים שבין אושר לכסף, לתרופות אנטי דיכאוניות, וגם ליכולת לשלם בשמחה מסים מטורפים.

מייק ויקינג, ניתן בכלל למדוד אושר?

"אני מאמין שכן. ניתן למדוד אושר כפי שניתן למדוד רגשות אנושיים אחרים, כמו עצב, בדידות, דיכאון ולחץ. נכון שבניגוד לכל אלה, אושר הוא רגש חיובי, אבל יש לנו כיום אמצעי מדידה ומחקר שמאפשרים לנו לדעת מתי אנשים חווים אושר, ובאיזו עוצמה הם חווים אותו".

תחום המחקר הפך מדעי?

"זה בדיוק מה שאנחנו מנסים לעשות במכון שלנו, למדוד אושר באמצעים מדעיים, כאילו היה מדד גופני כמו לחץ דם. בדומה למחקרים מדעיים שבודקים למה אנשים מסוימים חיים יותר זמן מאנשים אחרים, אנחנו מנסים להבין למה יש בעולם אנשים מאושרים יותר ומאושרים פחות. המסקנות יסייעו לנו לשפר את איכות החיים של האנושות כולה".

איך אתה מסביר את העובדה שמדינות סקנדינביה כמעט תמיד מדורגות בצמרת דירוגי האושר העולמיים?

"המדינות הללו מציעות לתושביהן תנאים טובים במיוחד לקיום חיים פחות עמוסי דאגות וחרדות, בעיקר בתחומים כמו בריאות, חינוך, השכלה, דיור בר השגה ויכולת קיום כלכלית בסיסית. צריך לזכור, עם זאת, שאנחנו מדברים על ממוצעי אושר, מה שאומר שגם במדינות סקנדינביה יש אנשים מאושרים יותר ומאושרים פחות. לכן, במקום המדינות המאושרות ביותר בעולם, אפשר להגדיר אותן גם כמדינות הכי פחות אומללות בעולם".

"הבעיה היא לא הלבד עצמו, אלא תחושת הלבד. כשאנשים רוצים להיות עם אחרים ולא יכולים, זו אומללות" /  צילום: hutterstock./ א.ס.א.פ קראייטי

מישהו לסמוך עליו

כשויקינג מדבר על אושר הוא מכוון לשלושה ממדים, שלא תמיד תלויים זה בזה. הממד הראשון הוא הממד הריגושי, הנהנתני, שבו אנחנו בוחנים איך הרגשנו אתמול או היום בבוקר, ומסיקים מכך על רמת האושר שלנו. האם היינו מדוכאים, חרדים, מודאגים? כמה צחקנו, אם בכלל? האם הרגשנו אהובים? מאושרים? פשוט ובסיסי.

בממד השני, ההכרתי, אנחנו אמורים לשאול את עצמנו האם אנחנו מסופקים מחיינו באופן כללי, ועד כמה אנחנו רחוקים או קרובים לחלומותינו הגדולים והקטנים. הממד השלישי מבוסס על הפילוסופיה של אריסטו ומכונה 'יודומוניה', מילה ביוונית עתיקה שלפיה האושר משמעו תכלית בחיים. ויקינג מדגיש כי 'ליקה' עוסק בעיקר בממד השני, ההכרתי, באנשים שמרגישים שיש להם חיים נפלאים. זה גם השם שבחר לספרו השני, שיצא לאחרונה בהוצאת מודן.

אל חקר האושר הוא הגיע לאחר שעבד בתחום הקיימות, במה שהוא מגדיר כניסיון לשפר את חייהם של אנשים באמצעים כלכליים ואקולוגיים. "אבל אז התחלתי לשים לב שקורים המון דברים בתחום של חקר האושר. שמתי לב גם שדנמרק מצטיינת שנה אחר שנה בדירוגי האושר, וחשבתי שצריך להיות מישהו שיבדוק למה זה קורה, מה הופך את העמים הסקנדינבים למאושרים יותר מעמים אחרים. עלה בדעתי שאולי אני האיש שצריך לבצע את הבדיקות.

"מצד שני, השנה הייתה 2012, העולם כולו לא סיים עדיין להתאושש מהמשבר הכלכלי הגדול, וחשבתי שאולי זה קצת מטורף להתחיל להתעסק בנושא דווקא בזמן הזה. כמעט ויתרתי, אבל אז קרה משהו ששינה הכול".

משהו טוב?

"האמת, ממש לא. מישהו שעבד איתי, שהיה למעשה המנטור שלי בעבודה, חלה פתאום מאוד. מצבו הידרדר במהירות, והוא מת בגיל 49. זה בדיוק הגיל שבו גם אמא שלי מתה. הייתי אז בן 34, רק 15 שנים משם, והתחלתי לחשוב: מה אם גם אני אחיה רק עד גיל 49? מה אני רוצה לעשות בשנים שנותרו לי? האם כדאי לי להישאר בעבודה הנוכחית שלי, שלא הייתה רעה, או שעדיף לי לפתוח מכון לחקר האושר בדנמרק? בחרתי באושר, וזו כנראה ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיי".

במכון לחקר האושר פירקו את מרכיבי האושר לשישה גורמים: תחושה של ביחד, בריאות, כסף, חופש, אמון ועזרה לזולת. לדברי ויקינג, לכל האנשים המאושרים יש מישהו שהם יכולים לסמוך עליו בעת צרה.

האם מישהו אחד מספיק? ובכלל: כמה חברים צריך אדם כדי להיות מאושר?

"ליחסים הבינאישיים יש חשיבות עצומה, הם למעשה המדד הטוב והאמין לקבוע האם מישהו מאושר. אם הוא שמח ביחסים הקרובים ביותר שלו, כלומר משפחה וחברים טובים, הוא כמעט תמיד יהיה גם אדם מאושר. כמה חברים נדרשים לאושר? זה מאוד אינדיבידואלי, אבל היה פעם פוליטיקאי בדנמרק שאמר, חצי בבדיחות הדעת וחצי ברצינות, שהוא רוצה לחייב בחוק שלכל אזרח בדנמרק יהיה לפחות חבר אחד טוב. אני לגמרי מסכים".

האושר אפשרי גם לבד?

"כן, חוויתי כמה מהרגעים המאושרים יותר שלי כשהייתי לבדי. הבעיה היא לא הלבד עצמו, אלא תחושת הלבד. כשאנשים רוצים להיות עם אחרים ולא יכולים, זו אומללות".

המדיה החברתית דנה אותנו להשוואות בלתי פוסקות לחיים של אחרים.

"זו אכן בעיה גדולה, אבל אנחנו יצורים חברתיים, וככאלה לא סביר שנפסיק להשוות את עצמנו לאחרים. זה מזכיר לי ניסוי שבו שאלנו אנשים האם הם מעדיפים להרוויח 50 אלף דולר בשנה במקום שבו שאר האנשים מרוויחים 25 אלף דולר בשנה; או להרוויח 100 אלף דולר, אבל במקום שבו כל השאר מרוויחים 200 אלף. הדגשנו כי בשני המקומות יוקר המחיה הוא זהה, ועדיין, יותר מ-50% העדיפו לחיות במקום הראשון ולהרוויח פחות מול אותה רמת הוצאות - אבל להרוויח יותר מסביבתם".

איך בכל זאת ניתן לצמצם את השפעת הרשת?

"אפשר להנהיג יוזמות מקומיות. לדוגמה, בניסוי שבוצע במערכת החינוך הדנית הוחלט על 'חצי שנה ללא סמארטפונים'. בתחילת הלימודים כל התלמידים הפקידו את הטלפונים שלהם, והותר להם להשתמש בהם רק שעה אחת ביום. אחרי חצי שנה נערכה הצבעה בין התלמידים האם להמשיך בסידור הזה, או להחזיר את הסמארטפונים לכולם. יותר מ-80% היו בעד להמשיך. כמובן, חשובה כאן המסה הקריטית, כי אם רק אתה נשאר בלי סמארטפון וכל החברים שלך גולשים ומדברים מסביבך, זה לא יעבוד".

לטקס יש חשיבות לא פחות מלפעולת האכילה עצמה. ארוחה עם חברים /  צילום: hutterstock./ א.ס.א.פ קראייטי

כאן משלמים מסים בכיף

בהתחשב בעובדה שתרופות אנטי דיכאוניות הפכו בשנים האחרונות לנפוצות הרבה יותר, עולה השאלה האם מדדי האושר מוטים לטובת מדינות שאזרחיהן מרבים להשתמש בתרופות אלה. "זה טוב שמדינות שונות עושות מאמצים שהתרופות הללו יהיו נגישות ובנות השגה", אומר ויקינג. "הדבר הכי חשוב שמדינות צריכות לעשות בהקשר זה הוא לנרמל את השיחה סביב התרופות האנטי דיכאוניות, לפוגג את הסטיגמה סביבן".

דרום קוריאה היא דוגמה קיצונית למדינה שהולכת דווקא בכיוון השני, ויש בה התנהלות לאומית כושלת ומזיקה בכל הנוגע לתרופות אנטי דיכאוניות.

"נכון, צריכת התרופות האלה שם נמוכה מאוד, וזה לא בגלל שאין כמעט דרום קוריאנים בדיכאון. יש כאלה, ועוד איך. למעשה, דרום קוריאה סובלת משיעור ההתאבדויות הגבוה ביותר ב-OECD. זה קורה גם משום שזו אחת המדינות התחרותיות ביותר בעולם, עם לחץ כמעט בלתי נסבל על כל אחד מאזרחיה.

"אם דיברנו על השוואות, כדאי להזכיר שהדרום קוריאנים מכורים, למשל, לניתוחים פלסטיים. מסלול הייסורים שם מתחיל בגיל צעיר, כי במדינה פועלות רק שלוש אוניברסיטאות, וכל שנה מתקיימת רק בחינה ארצית אחת להתקבל אליהן. הדרום קוריאנים בטירוף סביב הבחינה הזו, הם משנים שעות טיסה וסוגרים כבישים כדי לא להפריע לנבחנים. הכי עצוב בעיניי זה שהם סוגרים כניסות לגגות בתי הספר, כדי שתלמידים לא יקפצו אל מותם ברגעים של כישלון וייאוש".

כסף ואושר - עד כמה הקשר ביניהם חזק?

"הקשר קיים, אבל העוצמה תלויה במקום שבו אתה נמצא. בכמה מהמדינות העניות ביותר בעולם לתוספת כסף יש קשר ברור וישיר לרמה האושר האישית, אבל במדינות המפותחות, אצל אנשים מהמעמד הבינוני ומעלה, אנחנו רואים שלתוספת הכנסה יש השפעה שולית בלבד על רמת האושר".

אתה משלם 52% מס בדנמרק - ומתעקש שאין לך שום בעיה עם זה. למה?

"לי ולכ-88% מהדנים אין בעיה עם המסים הגבוהים, כי אנחנו רואים בהם השקעה באיכות החיים שלנו. זה לא מקרה שמדינות שמשקיעות בבריאות, בחינוך ובהזדמנויות שוות מדורגות גבוה בדירוגי האושר העולמיים. אנשים שם פחות מודאגים, פחות לחוצים מבחינת כלכלית ויותר מרוצים מחייהם".

כשויקינג טוען כי הדנים משלמים מסים בשמחה, הוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר. בניגוד לישראל, שגובה מסים כמעט סקנדינבים אבל מציעה רווחה (או חוסר רווחה) כמעט אמריקאית, הדנים נהנים משבוע עבודה של 37 שעות בלבד. מי שעובד שם אחרי השעה 17:00 מקבל מבטים של אימה מהולה בחמלה, השמורים בדרך כלל לתשושי הנפש.

חופשת הלידה בדנמרק נמשכת לא פחות מ-52 שבועות, ובני הזוג רשאים לחלוק בה כרצונם. חמישה שבועות של חופשות חגים משולמות לעובדים במלואן. כמו כן, ניתן לקחת יום חופש בתשלום ביום הראשון למחלה של אחד הילדים, ושלושה מתוך ארבעה ילדים דנים נמצאים במסגרת טיפול בילדים עד גיל שלוש לפחות. ומה עם הסטודנטים? הסירו דאגה מלבכם. הם מקבלים שכר לימוד חינם ו-590 יורו מענק בחודש, נקי ממס כמובן.

האומללים מתים מוקדם

ויקינג מתאר את האושר כאינסטינקט בסיסי, שאובד לנו במהלך הדרך ונרכש שוב, עם קצת מזל, אי שם בגיל השלישי.

האם אנחנו נעשים מאושרים יותר ככל שאנחנו מבוגרים יותר?

"כל המחקרים מייצרים עקומת אושר בצורת האות U. בצעירותם, אנשים מדווחים על רמות גבוהות של אושר, וכך גם אנשים מבוגרים, אפילו זקנים. נקודת השפל של האושר היא אי שם באמצע שנות ה-40 לחיינו. כמובן, יש הבדלים בין מדינה למדינה ובין גברים לנשים, אבל ניתן לזהות כאן דפוס כלל עולמי.

"באמצע שנות ה-40 רוב האנשים חווים רמות גבוהות, יחסית, של לחץ, הן בקריירה והן בחיי המשפחה. בהמשך החיים, כשאנחנו מזדקנים, רבים כבר יותר מפוקסים על מה שחשוב להם - וזה בהחלט משפר את רמת האושר. סיבה נוספת היא שהאושר גורם לנו לחיות יותר. כלומר, רבים מהאנשים האומללים לא מגיעים בכלל לגילאים מבוגרים, וגם זה מעלה את ממוצע האושר".

האומללים מתים מוקדם, ולכן ממוצע האושר עולה?

"כן, בדיוק כך. לפעמים ממוצעים הם עניין די ציני".

אפשר להגדיר אותך כאדם המאושר ביותר בעולם?

(צוחק) "האם אני האיש הכי מאושר שחי אי פעם? כנראה שלא. עם זאת, באופן כללי אני מאוד מאושר, התמזל מזלי לעסוק במה שאני אוהב. כמובן, גם לי יש רגעים לא מאושרים, גם אני חווה עצב, תסכול ולחץ. זה חלק מהחוויה האנושית, אין חיים שמלאים אך ורק באושר. האם כיום אני האיש הכי מאושר בעולם? אני אחד המועמדים לתואר".

"הכול מתנהל בקבוצות"

קתרין, 31, היא עיתונאית דנית שמתגוררת זה כשנתיים בירושלים. כמי שרוב חייה התגוררה בדנמרק, היא מספרת שלעובדה שמדובר במדינת רווחה, "יש השפעה עצומה על מצבם הנפשי של אזרחיה. היעדר חששות כלכליים יומיומיים אולי לא הופך אנשים למאושרים, אבל בוודאות מוריד את רמות החרדה שלהם".
ויקינג מדבר על החברותא הדנית, אבל לא כל כך קל להשיג חברים חדשים בדנמרק, או להיכנס למעגלים חברתיים קיימים.

"לרוב האנשים בדנמרק יש חברים שהולכים איתם הרבה מאוד שנים אחורה, עד רמת בית הספר היסודי, אפילו גן הילדים. אם אתה בא מבחוץ ואין לך היסטוריה משותפת כזו, יכול להיות קצת מאתגר לרכוש חברים חדשים. לכן, במקרים רבים רואים שאנשים ממדינות זרות מתחברים לאנשים שגם באו ממדינה אחרת.

"החברה הדנית סגורה מאוד, זו לא מדינה שאתה יכול לצאת בה לבית קפה או מסעדה ולהתחיל לדבר עם אנשים. אנשים יוצאים לבילוי בקבוצות, הכול מתנהל בקבוצות. אם יש פתיחות לתקשורת עם אנשים חדשים, היא נעשית באופן מהוסס והדרגתי".

איפה התא המשפחתי יותר חזק, בדנמרק או בישראל?

"מניסיוני, במשפחות ישראליות יש יותר קרבה מאשר ברוב המשפחות בדנמרק. כשאני נוסעת למשפחה של בעלי ואנחנו יושבים שם שעות יחד, צופים בטלוויזיה ואוכלים - בשבילי זה 'הוגה' לגמרי. אני לא זקוקה לנרות או לסופה מחוץ לבית.

"בכלל, ה'הוגה' הוא במידה רבה פועל יוצא של מזג האוויר הקר והקודר שקיים בדנמרק רוב השנה. במזג אוויר כזה ברור שבא לך להתכרבל בבית מול האח לאור נרות, ולאכול ממתקים ועוגות. בישראל, לעומת זאת, בא לך לצאת החוצה ולשתות בירה. תחושת הביחד הכי חשובה בהוגה, ואותה ניתן להשיג גם ב-30 מעלות בצל".

אז הקנאה הישראלית ביכולת להשיג 'הוגה' ו'ליקה' אינה במקומה?

"לדעתי היא מבטאת כמיהה לחברה אחרת, עם שעות עבודה נוחות הרבה יותר ותנאים סוציאליים הרבה יותר טובים, בלי בלגן. לאחרונה שמתי לב שבביקורים שלי בדנמרק אנשים תמיד משתיקים אותי ברכבת, כשאני מדברת בטלפון. התחלתי לדבר בקול הרבה יותר חזק ורם מאז שאני בישראל. בדנמרק תמיד שקט כל כך בכל מקום".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה