הריביות הנמוכות והירידה במרווחים דחפו לקפיצה בגיוסי האג"ח הקונצרניות בספטמבר-אוקטובר

כ-14 מיליארד שקל גויסו בחודשיים האחרונים - קפיצה של 84% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • מידרוג: "היקף הנפקות אג"ח CoCo של הבנקים באוקטובר - הגבוה ביותר בשנים האחרונות"

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק
דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

על רקע הריביות האפסיות בישראל ובעולם (ואף ריביות שליליות באיגרות החוב הממשלתיות של לא מעט מדינות), והגאות המתמשכת בשוק האג"ח הממשלתיות בישראל, נרשמה עלייה חדה בהיקף גיוסי האג"ח הקונצרניות בבורסת תל אביב בחודשים ספטמבר-אוקטובר. 

מסיכום שערכו בחברת מידרוג, עולה כי בחודשיים האחרונים גויסו כ-14 מיליארד שקל - קפיצה של 84% לעומת גיוסי החברות בתקופה המקבילה ב-2018. כלכלני מידרוג מציינים כי היקף הגיוסים בחודשים אלה לאורך השנים מושפע מעיתוי חגי תשרי, שמביא לדחיית הנפקות בשנים שבהן יש מעט ימי עסקים בספטמבר. הפעילות בחודש זה מושפעת גם מדחיות הנפקות מאוגוסט - חודש דל בפעילות, בשל פרסום דוחות הרבעון השני של החברות וחופשות הקיץ של הפעילים בשוק.

בסך הכל, מתחילת השנה גויסו בשוק החוב הקונצרני 54 מיליארד שקל - עלייה של 5% לעומת התקופה של ינואר-אוקטובר 2018.

העלייה בהיקף ההנפקות בשני החודשים האחרונים לעומת השנים הקודמות מהווה, להערכת מידרוג, אינדיקציה לעלייה באינטנסיביות של הנפקות החוב הקונצרני במשק, שבאה על רקע צמצום המרווחים מול האג"ח הממשלתיות.

התפלגות הנפקות לפי סקטורים עיקריים
 התפלגות הנפקות לפי סקטורים עיקריים

מגזר הנדל"ן גייס 2 מיליארד שקל באוקטובר

בחודש אוקטובר לבדו גויסו 7.5 מיליארד שקל - עלייה של 50% לעומת אוקטובר 2018 - על ידי 12 חברות, מתוכן שבע חברות מסקטור הנדל"ן והבינוי. גם סקטור הפיננסים בלט, עם גיוסים בהיקף מצטבר של כ-4.1 מיליארד שקל. בנק מזרחי טפחות  ביצע הנפקה גדולה בהיקף של כ-2.9 מיליארד שקל - מתוכה כ-400 מיליון שקל בסדרת אג"ח CoCo (מכשירי הון מותנה, הנקרא contingent convertible, המומר מחוב להון מניות בקרות אירוע יציבותי). 

גם בנק דיסקונט  ביצע הנפקה גדולה, בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, בסדרת אג"ח CoCo. "הנפקות אלו תרמו משמעותית לכך שהיקף הנפקות אג"ח CoCo בחודש זה הינו הגבוה ביותר בשנים האחרונות. מרווחי הגיוס הנמוכים מעודדים את הבנקים להרחיב את הנפקות ה-CoCo", אומרים במידרוג.

הנפקות בולטות בחודש אוקטובר
 הנפקות בולטות בחודש אוקטובר

בסקטור הנדל"ן גייסו כ-2 מיליארד שקל בחודש האחרון. מליסרון בלטה עם הנפקה בהיקף של כ-760 מיליון שקל, וגיוס נוסף בהיקף של כ-500 מיליון שקל בוצע על-ידי חברת הנדל"ן הזרה MGG.

הנפקה בולטת נוספת בסקטור זה היא של איירפורט סיטי , בהיקף של כ-300 מיליון שקל. במידרוג מציינים כי השנה נמשכת מגמת הירידה במספר ההנפקות בסקטור הנדל"ן, כשמתחילת השנה גייסו החברות מהסקטור כ-20 מיליארד שקל - ירידה של כ-13% לעומת היקף הגיוסים בתקופה המקבילה ב-2018.

ההנפקות בסקטור העסקי שאינו נדל"ן הסתכמו באוקטובר בכ-2 מיליארד שקל, כאשר שתי הנפקות בולטות בסקטור זה בוצעו על ידי מימון ישיר וגמא ניהול וסליקה, בהיקפים של כ-510 מיליון שקל ו-500 מיליון שקל, בהתאמה. הנפקות אלה בוצעו במערכת הרצף המוסדי, ולהערכת מידרוג, מסמלות התעוררות שחלה במספר ההנפקות ברצף המוסדי השנה ביחס לשנים קודמות.

לגבי איכות האשראי מציינים במידרוג כי לאור הריכוזיות הגבוה של המנפיקים, שיעור ההנפקות שאינן מדורגות נותר יציב סביב 10%, בניכוי הנפקות סקטור הפיננסים, ואיכות החוב שגויס הייתה גבוהה יחסית. חלקו של חוב המדורג Aa3 ומעלה היה כ-45% - רובו מורכב מהנפקות מליסרון ואיירפורט סיטי; ואילו הנפקות מקבוצת ה-A היוו כ-35%. מדובר בכחמש הנפקות, שהבולטות מביניהן בוצעו על-ידי מימון ישיר ו-MGG. כמו כן, שתי הנפקות לא נשאו דירוג - של פולאר השקעות, שגייסה כ-133 מיליון שקל, ושל לוינסקי-עופר, שגייסה כ-50 מיליון שקל.