גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צנזורה על אמנות - השותקים, המשתתקים והמשתיקים

לפי המחקרים של פרופ' דנה אריאלי, ב-2005, פחות מ-10% מהאמנים דיווחו שחוו צנזורה. ב-2019 המספר עלה ליותר מ-50%. אבל הנתון המטריד מכול הוא שכבר לא צריך לצנזר אמנים ואוצרים, הם עושים את זה יפה מאוד בעצמם

ברבור עבודה של הדס עפרת / צילום: הדס עפרת
ברבור עבודה של הדס עפרת / צילום: הדס עפרת

מה מצב הצנזורה בעולם האמנות בישראל בעשור האחרון? מחקר חדש של פרופסור דנה אריאלי, צלמת וחוקרת המתמקדת בקשרי הגומלין שבין אמנות לפוליטיקה בדמוקרטיות ובדיקטטורות, מגלה תמונת מצב מטרידה: "יש התדרדרות", מזהירה אריאלי, שהשתתפה השבוע בכנס ירושלים לאמנות במכון ון ליר (יוזמה משותפת של כתבי העת "ערב רב" ו"הרמה"). הכנס התקיים במסגרת פסטיבל "מנופים" בירושלים (שיימשך עד שבת 2.11) ובמסגרתו נפתחו תערוכות שונות ברחבי העיר.

שורשי המחקר של 2019 נמצאים במחקר שהחלה אריאלי בשנת 2005, אז יצא לאור ספרה "יוצרים בעומס יתר" (שזכה בפרס ראש הממשלה), שעסק ברצח רבין והשפעתו על האמנים בישראל. "לא ידעתי אז שזה יהיה ספר אחד מתוך שניים, כי ב-2015 הוצאתי עוד ספר בנושא. במסגרת העבודה על שני הספרים ראיינתי כשבעים אמנים ישראלים ושאלתי אותם שאלות על צנזורה. אפשר לומר שהמחקר הנוכחי של 2019 הוא המשך למה שנעשה לפני 14 שנים, בהבדל אחד גדול".

והוא?

"ב-2005 הדגש במחקר היה על האמנים, ואילו בשנת 2019 הדגש ששמתי הוא על האוצרים. נקודת המוצא שלי הייתה שאוצרים נמצאים בצמתים מכריעים, באים במגע עם אוכלוסיות רחבות, עובדים בתוך ממסדים ועם הרבה אמנים. לכן, אם יש תביעה לצנזורה בממסד - לנקודת המבט של האוצר יש הרחבה משמעותית. האוצרים יכולים לספק פריזמה רחבה יותר מאשר פנייה רק לאמנים".

בחודש מארס האחרון פנתה אריאלי לאוצרים ולאוצרות מרחבי הארץ, שפועלים בחללי תצוגה ממסדיים ולא ממסדיים, מוזיאונים וגלריות, בפריפריה ובמרכז, והפנתה אליהם שאלון. סך הכול פנתה החוקרת לשבעים אוצרים ואוצרות. את הנתונים העדכניים של 2019 היא בוחנת מול הנתונים שעלו בעבודת המחקר מ-2005.

"לפחות 50% מהמשיבים על השאלונים הגיבו שהם נחשפו לתביעות לצנזורה", מדווחת אריאלי, "זה מספר גבוה לאין ערוך מ-2005, אז פחות מ-10% התייחסו לצנזורה כאקט שחוו. אני מניחה את הנתונים האלה בזהירות, כי כשאמן אומר שחווה צנזורה, זה שונה מאשר כשאוצר אומר שהוא חווה צנזורה, אבל זה בהחלט נתון מטריד".

ברכות שנה טובה שלקול לחופש הביטוי / צילום : לי לוריאן

בין מירי רגב ל"בצלמו"

רבים מהאוצרים והאמנים המשיבים, אומרת אריאלי, מדווחים על צנזורה עצמית. "הביטוי צנזורה עצמית שגור בשפה העברית, אבל הוא מאוד בעייתי. הרי כשאנחנו מדברים על אקט צנזוריאלי, אנחנו מתייחסים לכך שהממשל מפעיל צנזורה. בצנזורה העצמית פרט גוזר זאת על עצמו כשהוא נמצא בסיטואציה של פחד שמתבטא בתחום מסוים, אבל זה לא חייב להיות פחד משלטון.

"במצב של צנזורה עצמית, אנחנו רואים שהפרט לא אומר משהו כי הוא מפחד מהתגובה של המשטר, של הקהל, של העמיתים שלו או בגלל אקלים מוסרי-תרבותי של החברה, שלא מאפשר לדבר על כל מיני דברים. 51% מהאוצרים והאמנים שהשיבו במחקר העידו שאם הם כנים עם עצמם - הם נמצאים במצב של צנזורה עצמית".

ממה הם חוששים?

"למשל, אוצר אמר 'אם אני תולה את העבודה על הקיר, יכול להיות שהתורם לא ימשיך לתת לי כסף'. אוצר אחר אמר שפחד שאם יתלה על הקיר עבודה עם עירום, יכול להיות שזה לא יתקבל טוב אצל התושבים".

איך את מפרשת את הנתונים?

"ניסיתי לאפיין כמה זה קשור למירי רגב, שרת התרבות היוצאת, ולהצעת חוק הנאמנות והתיקון שלו בשנת 2018. פה הופתעתי. למרות שיש עלייה במספר האוצרים והאמנים שמעידים שחוו תביעות לצנזורה או צנזורה עצמית, הסיפור לא בהכרח הולך למערכת הפוליטית. אין לי עקבות שמובילות ישירות למשרד התרבות".

כי זה השיח הציבורי שמצנזר.

"כן. כיום בשיח הציבורי ישראלי יש חשש מדיבור על כל מה שקשור לשטחים, ולכיבוש בעיקר. דמות בכירה בעולם האוצרות הישראלי אמרה לי שהיא התבקשה יותר מפעם אחת לא להשתמש בביטוי 'כיבוש פלסטין', למשל.

"יש הרבה תביעות לצנזורה סביב סוגיות פוליטיות, אבל הן לא מגיעות מהגברת רגב או מהמערכת הפוליטית, אלא מפעילי ימין שהבינו את הכוח בלפנות לכל מיני מכניזמים תרבותיים. הם מפוצצים את הדברים פעם אחר פעם".

את מדברת למשל על פעילות של ארגונים כמו בצלמו?

"כן, זאת דוגמה טובה שראינו אותה בסדרת אירועים שהתקיימה בירושלים. אם זה בפעילויות של 'ערב רב' (כתב עת עצמאי לאמנות, תרבות וחברה, צ' ה' ק') או בפעילות של גלריה 'ברבור' שמתייחסות לכיבוש. השיח בירושלים יותר רותח. אבל מצאתי גם שהרבה מאוד מהתביעות לצנזורה נשמעות מתוך הממסד: אוצר בא עם רעיון לתערוכה, וזה יכול לקרות גם במוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל או באר שבע, והמנכ"לים והמנהלים הגבוהים לא תמיד יתנו לו את הגיבוי, אלא יגידו לו 'למה לנו להתעסק בדבר הזה?'".

מארגון בצלמו נמסר: "אנחנו ארגון שעוסק בזכויות אדם ולא בצנזורה. יחד עם זאת, לא ייתכן ששוב ושוב יתנו במה לארגונים תומכי חרם או להצגות המאדירות מחבלים שהורשעו בפועל ומסיתים לטרור ואלימות. זו לא תרבות. זו הסתה לטרור ואלימות. האם, למשל, יועמ"ש של משרד האוצר, שקבע שחלק מהתכנים בתיאטרון יפו מסיתים לאלימות וטרור, הוא צנזור או איש ימין? ארגון בצלמו ימשיך להילחם על שיח מכבד שאינו פוגע במדינה או בזכויות האדם של אזרחי ישראל ואינו מסית או קורא לחרם על ישראל".

פוליטיקה, עירום, שואה

על-פי אריאלי, למעלה מ-50% מהמדווחים על תביעות לצנזורה או צנזורה עצמית מדווחים עליה בהקשר של סוגיות פוליטיות. במקום השני זה קורה בגלל פחד מפגיעה ברגשות הציבור (כמו ביטויים של עירום או טיפול בנושאי מיניות),"ובמקום השלישי נמצא משהו שדווקא כיכב במחקר של 2005 והוא, הצנזורה סביב השואה, נמצאת בירידה. אולי בגלל שדור הניצולים התבגר", אומרת אריאלי, "בכל מקרה, כיום בישראל - בכל הקשור לצנזורה, התמה השולטת היא פוליטית, ובתוך הפוליטיקה עומד הכיבוש, בלי שום ספק".

נתון נוסף שעלה במחקר של אריאלי הוא פחד המשיבים להזדהות בשם. "יש לא מעט אנשים שמפחדים להזדהות", היא מדווחת. "65% אמרו שאין להם בעיה שאצטט אותם במחקר, אבל 25% אמרו שהם לא רוצים להסתבך. בהשוואה ל-2005 חלה החמרה בעניין הזה, וגם זה מלמד על האקלים בישראל בכל הקשור לפחד, צנזורה וצנזורה עצמית בעולם האמנות". 

גאים להציג: תערוכת מכירה של אמנות להט"בית

לק ,עבודה של ישראל חמד / צילום באדיבות האמן

תערוכת המכירה "מחוץ לקופסא" באברהם הוסטל בתל אביב עוסקת באמנות ישראלית גאה, והכנסותיה יוחזרו לקהילה הגאה בצורה מלגה לאמן או אמנית

מחר (1.11) תיפתח תערוכת המכירה "מחוץ לקופסא" באברהם הוסטל בתל אביב. התערוכה (אוצרים: ליאב מזרחי וד"ר יעל רוזין) עוסקת באמנות ישראלית גאה, והכנסותיה יוחזרו לקהילה הגאה בצורה מלגה לאמן או אמנית גאים. מאחורי המיזם עומד ARTiq - מיזם לקידום אמנות גאה שנוסד לפני כשנתיים על-ידי קבוצת פעילים מקהילת הלהט"ב, בהובלת רוזין, ונתמך על-ידי האגודה לזכויות הלהט"ב. מטרתו היא "קידום אמנות גאה בישראל".

בין האמנים המשתתפים בתערוכת המכירה: ליאב מזרחי, גל וולינץ, דרור ישראל חמד, רקפת וינר עומר, היידי שטרן, יובל ישראלי, גיל יפמן ועוד רבים ורבות שלקחו חלק בתערוכה שהוצגה במהלך חודשי הקיץ, במסגרת אירועי הגאווה בתל אביב. לאחר שננעלה התערוכה, האמנים התבקשו לתרום פרינטים לטובת תערוכת המכירה, ואלה יימכרו במחיר אחיד של 350 שקל.

קהל היעד של ארטיק, שיזם תערוכות של אמני הקהילה הגאה גם במוז"א, הוא כלל החברה הישראלית. "חשוב לנו להראות ולהכיר את התרבות והאמנות הגאה כחלק אינטגרלי מסיפורה של האמנות הישראלית", מסבירה רוזין, "קהל יעד נוסף הם כמובן חברי הקהילה הגאה, באופן שמעצים את חברי וחברות הקהילה, הגברת הנראות ושזירת הנרטיב הקווירי".

הקוויריות בהחלט נוכחת באמנות הישראלית.

"נכון, בעולם האמנות, נוכחות קווירית אינה שולית או חדשה ואמנים קוויריים גודשים את עולם האמנות. מה שחסר הוא לא נוכחות כשלעצמה אלא נוכחות של השיח הזה בדיוק, אודות התכיפות או העדר התכיפות שבה ‘קוויר’ משמש כמתודולוגיה אוצרותית או מוזכר כחלק מהנרטיב ההגמוני של עולם האמנות.

"תוצרי התרבות והאמנות של הקהילה הגאה הם חלק מהמארג התרבותי ומעולם האמנות הישראלית", מסבירה רוזין את המשמעויות, "אמנות קווירית היא ניסיונית ופרובוקטיבית. היא מחפשת איך לפרק רעיונות דומיננטיים שמגבילים ומדירים מבעים קוויריים. אמנות קווירית יכולה להציע דרכים חלופיות לפעולה ושינוי בעולם האמנות ההגמוני - ולהעניק במה ולקדם נראות למיעוטים בחברה".

עוד כתבות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● 
"עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"