"אם הכלכלות ימשיכו לצמוח, הם יצטרכו אנרגיה, והרבה ממנה"

לדברי המנכ"ל לשעבר של החברה העומדת כעת למשפט אקלים בניו יורק, החברה ידעה זמן רב על השפעת הדלקים הפוסיליים על העולם ועל כך שהם מאיצים את משבר האקלים • אקסון היא אחת מ-20 חברות דלק המאובנים האחראיות על שליש מכל פליטת גזי החממה בעידן המודרני

רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק
רקס טילרסון / צילום: שאטרסטוק

אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, אקסון מובייל, עומדת בימים אלו למשפט בניו יורק כשהיא מואשמת בהונאת משקיעים והסתרת השלכות משבר האקלים על פעילותה. בשבוע שעבר העיד תחת שבועה מנכ"ל החברה לשעבר, רקס טילרסון. כשהוא עומד ומעיד בבית המשפט, אישר טילרסון כי החברה ידעה במשך שנים כי ההתחממות הגלובלית מהווה איום משמעותי.

"ידענו, ידנו שמדובר בבעיה אמיתית. ידענו שמדובר בבעיה רצינית וידענו שהיא איתנו עכשיו, לנצח, ושזה לא משהו שפתאום ייעלם מרשימת הדאגות שלנו מכיוון שזו בעיה שהולכת ללוות אותנו בוודאות גם אחרי שחיי יסתיימו", העיד טילרסון, בן ה-67. ואמנם, למרות שדיבר בבירור באשר לסכנות משבר האקלים במשך עדותו שנמשכה שלוש שעות וחצי, טילרסון דחה את טענת התביעה כי אקסון מובייל הטעתה במכוון את המשקיעים באשר לדרך שבה חישבה את הסיכון הכלכלי ששינויי האקלים וההתחממות הגלובלית מסבים לפעילותה.

טילרסון, שעד חודש מרץ שימש גם כמזכיר המדינה בממשל טראמפ, לא הכחיש את תפקידה שת אקסון ביצירת הבעיה - אך לא בכך, לטענתו, עוסק המשפט. להשקפתו, החברה עשתה את מה שביכולתה כדי לטפל בנושא, ברגע שהתברר. לדבריו, יש לחלק את האשמה למשבר האקלים בין גורמים רבים, כשאקסון היא ספקית של מוצר הנמצא בדרישה גבוהה על ידי הציבור. האנושות, הוא אמר, מתקשה לבצע שינויים כדי להתמודד עם ההשפעות של שינויי האקלים בגלל הביקוש הבלתי נגמר לעולם לפיתוח כלכלי ושיפור ברמת החיים, שקשורה ישירות לדלקים מאובנים. "אם הכלכלות ימשיכו לצמוח, אם אנשים ימשיכו לרצות לשפר את איכות חייהם, הם יצטרכו אנרגיה, והרבה ממנה, והביקוש ימשיך לגדול", אמר טילרסון באשר לשימוש בדלקים פוסיליים, כשברקע נדרשות הממשלות ברחבי העולם לצמצם את השימוש בדלקים מאובנים ולהגביל את הפליטות כדי לעמוד בהסכם פריז, שמטרתו להגביל את ההתחממות הגלובלית.

פרויקטי הנפט בשווי מיליארדי הדולרים של החברה באלברטה שבקנדה מהווים דוגמא אחת לאתגרי החברה. טילרסון אמר כי ייתכן ולא יהיה מציאותי להניח שפרויקטים אלו יפעלו במשך עשרות שנים ללא עלייה במסים על פליטות גזי חממה וללא מערכת של מיסוי פחמן. זאת, בזמן שהטענה המשפטית כלפי אקסון במשפט האקלים המתחולל כעת, היא כי חזתה שהמסים המוטלים על פעילותה יישארו יציבים, גם כאשר שיכללה פרויקטים עתידיים והיטלים עד 2040. המנכ"ל לשעבר התבקש גם להסביר מדוע אקסון הציבה עלויות פרוקסי לפחמן כדי לאמוד את עלויות הביקוש וגז החממה בהוצאתה, כשלא נדרשה לעשות כן. תשובתו הייתה שאקסון דאגה בתחילת הדרך להתחממות כדור הארץ וביקשה להגן על העסק לטווח הרחוק לטובת המשקיעים. "לקחנו את הנושא די ברצינות", אמר טילרסון. "אנו מכירים בסיכון לשינוי האקלים, ואנו מכירים בכך שהוא הופך לחשוב יותר ויותר לחברה, וכי קובעי מדיניות ומחוקקים הולכים להגיב לדרישות בוחריהם ולדאגות הציבור בנושא, והם יתחילו למצוא דרכים להתמודד עם השפעות שינויי האקלים".

הפגנה נגד אקסון מחוץ לאסיפת בעלי המניות של החברה / צילום: Ernest Scheyder
 הפגנה נגד אקסון מחוץ לאסיפת בעלי המניות של החברה / צילום: Ernest Scheyder

לפי מחקר שפורסם בעיתון "הגרדיאן", אקסון היא אחת מ-20 חברות דלק המאובנים האחראיות על שליש מכל פליטת גזי החממה בעידן המודרני. החברה, שבסיסה בטקסס, אחראית באופן ישיר על כמעט 42 ביליון טונות של פליטות גזי חממה מאז שנת 1965. לאורך שנים רבות, אקסון היוותה יעד עבור פעילי סביבה בשל תרומתה המשמעותית להחרפת משבר האקלים, ומפני שלאורך שנים, כחברות נוספות, ידעה כי שריפת נפט וגז מחממת בצורה מסוכנת את כדור הארץ, אך הכחישה זאת בפני הציבור.