תם עידן יצחק תשובה: הושלמה עסקת הפניקס, הכסף עבר

לאחר שהממונה על שוק ההון חתם על היתר השליטה לשתי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, הן העבירו הערב לידי דלק כ-1.7 מיליארד שקל בתמורה לכ-32% ממניות הפניקס • ככל הידוע, אלי יונס לא הפך לדירקטור בהפניקס

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן

לאחר חמישה ניסיונות כושלים למכור את השליטה בחברת הפניקס , יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , סימן V גדול לאחר שעבר את המשוכה המהותית האחרונה שנותרה בינו לבין השלמת המכירה של קבוצת הביטוח לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. ביום חמישי בערב מסרה רשות שוק ההון כי הממונה, ד"ר משה ברקת, חתם על היתר השליטה לשתי הקרנות הזרות.

הערב הושלמה העסקה והקרנות הרוכשות העבירו לידי דלק סכום של כ-1.7 מיליארד שקל בתמורה ל-32.5% ממניות הפניקס, המהוות מניות שליטה בחברה ודרכה גם בבית ההשקעות אקסלנס ובחברות נוספות, כמו "עד 120" ו"גמא" - דיסקאונט של כ-5% על מחיר השוק הנוכחי. זאת, לאחר שמניית הפניקס עלתה ב-120% בשלוש השנים האחרונות, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-5.5 מיליארד שקל. 

ההסכם הראשון בין הצדדים נחתם במאי השנה, כשעל פי תנאי העסקה, אם בתום חמש שנים תהיה לקרנות הרוכשות תשואה דו-ספרתית, מעל לרף מסוים שלא פורסם, היא תקבל עוד כ-800 מיליון שקל (או שתשיב לרוכשות במקרה של תשואה נמוכה, עד 200 מיליון שקל).

השלמתה של עסקת המימון התבצעה הערב, ובמסגרתה העמיד קונסורציום בראשות מזרחי טפחות מימון בהיקף של 550 מיליון שקל, כשהקרנות הרוכשות הביאו הון של 800 מיליון שקל, והיתרה בהלוואת מוכר. הפניקס עוברת לשליטתן של קרנות השקעה זרות, שמחפשות תשואה על השקעתן ושבונות על השבחת הקבוצה לא רק דרך פעילות הביטוח, שהיא עיקר פעילותה, אלא גם דרך החזקותיה באקסלנס, בגמא ובסוכנויות הביטוח שבבעלותה.

גופים פיננסיים שעברו לשליטת קרן זרה
 גופים פיננסיים שעברו לשליטת קרן זרה

גוף פיננסי שלישי בשליטת קרן זרה

מי שמקדם את העסקה לצד הקרנות הזרות, הוא אלי יונס, לשעבר מנכ"ל הבנקים מזרחי טפחות והפועלים, וקודם לכן גם החשב הכללי במשרד האוצר. יונס צפוי למלא תפקיד מרכזי בצמרת הפניקס, זאת למרות שלא מונה לדירקטור ככל הידוע. הקרנות שמשתלטות עתה על הפניקס ימנו ליו"ר הפניקס ביטוח את בני גבאי. את החברה מנהל ממלא מקום המנכ"ל, אייל בן סימון. אגב, הממונה על רשות שוק ההון ברקת שימש בעבר יו"ר הפניקס, מטעמה של דלק.

עם השלמת הרכישה, הפניקס תהפוך לגוף הפיננסי המשמעותי השלישי שנמצא בשליטת קרן השקעות זרה, לצד פסגות, שנמצא בשליטת אייפקס, ומקס (לשעבר לאומי קארד), שבשליטת ורבורג פינקוס. בעבר הרחוק, קודם למשבר הכלכלי העולמי של 2008, גם בנק לאומי כמעט ועבר לשליטת קרנות השקעה זרות - סרברוס גבריאל -אבל העסקה לא יצאה לבסוף לפועל.

מבחינת קבוצת דלק, המכירה של השליטה בהפניקס היתה מהלך נדרש, וזאת כדי שתוכל לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות עד לתחילת דצמבר 2019. עם זאת, דלק פעלה למכירת הפניקס עוד קודם לחוק הריכוזיות, במטרה למקד את עסקיה בתחומי האנרגיה ולצאת מתחומים שאינם בליבת עיסוקה כמו הפיננסים. כך או כך, העסקה הנוכחית מהווה זריקת מזומנים חשובה עבור דלק, שעמלה בימים אלה על סגירת עסקת שברון (ראו מסגרת).

מבחינת דלק מדובר גם ביציאה סופית מתחום הביטוח, כשקודם לשליטה בהפניקס היא היתה בעלת עניין במנורה מבטחים, וכשלאורך השנים היא גם ניסתה, ללא הצלחה, ליצור זרוע ביטוחית בינלאומית דרך ריפבליק האמריקאית (שאותה כבר מכרה).

דלק מוכרת את ההחזקות שלה בהפניקס כ-13 שנים לאחר שרכשה את השליטה בה בשתי מנות (בדצמבר 2005 ובנובמבר 2006) מידי שלמה אליהו ומבעלת השליטה שקדמה לה, קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז. אז הפניקס הייתה קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בשוק, ואילו כיום מדובר בקבוצה השנייה בגודלה, הרבה הודות למנכ"ל הדומיננטי אייל לפידות, שבאחרונה עזב את התפקיד לטובת ניהול חברת שיכון ובינוי.

לאורך השנים קיבלה דלק מהפניקס דיבידנדים בסדר גודל של כ-700 מיליון שקל, ואשתקד היא גם מכרה יותר מ-15% ממניות הפניקס בבורסת תל-אביב בתמורה ליותר מ-700 מיליון שקל. 

עם יציאתה של דלק מרשימת בעלי המניות בהפניקס, נותרת לפי שעה בעלת עניין נוספת - קבוצת הרכב מאיר, שנמצאת בבעלות יעקב שחר וישראל קז, ושהיתה בעבר בעלת השליטה בהפניקס, לאחר שרכשה ביולי 2002 את מניות השליטה מידי יוסי חכמי ואחותו, ניצה קנפר. קבוצת מאיר מחזיקה כיום ב-10.3% ממניות קבוצת הביטוח, והיא אינה מהווה חלק מגרעין השליטה בהפניקס, אינה לוקחת חלק משמעותי בניהולה ואינה חלק מהדירקטוריון שלה. בשנים האחרונות מאיר כבר מימשה חלק משמעותי מהחזקתה בהפניקס, לאחר שעד 2017 היא החזיקה ביותר מ-22% ממניות קבוצת הביטוח.

בשנים האחרונות חתמה דלק על חמישה הסכמים עם רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה: עם סיריוס האמריקאית-סינית, עם פוסון הסינית, עם משפחת קושנר האמריקאית, עם חברת AmTrust האמריקאית ועם יאנגו הסינית.