אחרי העיכובים: ההנפקה הגדולה ביותר בעולם יוצאת לדרך

חברת הנפט הלאומית של סעודיה קיבלה אור ירוק והודיעה באופן רשמי על הנפקת מניותיה בדצמבר בבורסת ריאד לפי שווי של כ-1.7 טריליון דולר, לאחר שהנסיך מוחמד בן סלמן הסכים להפחית את השווי המבוקש

מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס
מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס

חברת הנפט הלאומית הסעודית הענקית ארמקו קיבלה את האישור הפיקוחי להנפקה הראשונה הגדולה ביותר בעולם, שהתעכבה תקופה ממושכת, כמעט ארבע שנים, אחרי שנסיך הכתר מוחמד בן סלמן העלה לראשונה את הרעיון. רשות שוק ההון בסעודיה אישרה את בקשת החברה לרישום מקצת ממניותיה למסחר ציבורי.

שווייה של ארמקו הפך לאבן נגף בעיני משקיעים, אך תאריך היעד לתחילת המסחר במניה בבורסת טדאוול בריאד נקבע ל-11 בדצמבר, לפי פקידים סעודים ומנהלים בחברה.

"היום הוא יום חשוב במיוחד לממלכה הסעודית וציון דרך משמעותי בהיסטוריה של החברה", אמר יו"ר ארמקו יאסיר אל רומיאן במסיבת עיתונאים.

הנסיך מוחמד קבע במקור ששווי החברה יהיה 2 טריליון דולר, אך הבנקים שעובדים על ה-IPO העריכו שהמשקיעים לא יקנו ברמות השווי האלה, והם מכוונים לשווי של כ-1.7 טריליון דולר, נקודת האמצע בטווח שבין 1.6 ל-1.8 טריליון דולר, לפי מקורבים להנפקה.

ההנפקות הגדולות מתגמדות
 ההנפקות הגדולות מתגמדות

גם השווי הזה עשוי להתברר כמאתגר מאחר שכמה משקיעים בינלאומיים העריכו את שווי החברה סביב 1.5 טריליון דולר.

ענקית הנפט עצמה לא חשפה כמה מניות בכוונתה להנפיק או באיזה מחיר. היו"ר אל רומיאן אמר כי המספרים האלה ייקבעו בשבועות הקרובים. מכל מקום, לפי השווי שננקב, מדובר יהיה בהנפקה הגדולה ביותר בעולם. את התואר הזה החזיקה עד עתה ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא, שהונפקה לפני חמש שנים לפי שווי של 169 מיליארד דולר וגייסה כ-25 מיליארד דולר.

מקור שמקורב להנפקה אמר כי בשלב הזה בכוונת ארמקו למכור בין 2% ל-5% ממניותיה בהנפקה, בהתאם לביקוש. החברה מקווה כי משקיעים זרים יקנו מחצית מההנפקה, וכי את 50% הנוספים ירכשו משקיעים מקומיים.

ארמקו בחרה תשעה בנקים שישמשו כיועצים בהנפקה: ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מורגן סטנלי, גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה מריל לינץ', סיטיגרופ, HSBC, קרדיט סוויס ועוד שני בנקים מקומיים.

תשקיף ההנפקה יפורסם בעוד שבוע, ב-10 בנובמבר, לפי מקורות יודעי דבר.

לב הרפורמה של הנסיך

הנסיך מוחמד, שליט סעודיה דה פקטו, הכריז על כוונה להנפיק מניות של ארמקו ב-2016. ההנפקה נמצאת במוקד תוכניותיו של הנסיך לחולל מהפכה בכלכלת סעודיה שתלויה בנפט, ולפתוח את המדינה השמרנית להשקעות ולעולם החיצון. הוא תכנן להשקיע את התקבולים בתעשיות שאינן נפט על מנת לגוון את כלכלת הממלכה. כעת הוא מהמר במוניטין שלו כמחולל רפורמות על הצלחת ההנפקה. המסחר במניה יהיה גם מבחן גדול לבורסה הסעודית. רק ב-2015 הסכים הנסיך למעורבות של משקיעים זרים בהנפקה.

ענקית הנפט עיכבה את ההודעה הרשמית על ההנפקה כדי להמתין לתוצאות הכספיות של הרבעון השלישי השנה. מנהלי ארמקו והבנקאים שלה מקווים להפיג את חששות המשקיעים מפני ההשלכות של התקפות הטילים שהיו על מתקני החברה במזרח סעודיה.

ארמקו, ששמה המלא הוא חברת הנפט הסעודית (Saudi Arabian Oil), צפויה לדווח על רווח של 68 מיליארד דולר בתשעת חודשי השנה הראשונים. הרווח בשנת 2018 כולה היה 111 מיליארד דולר, לפי תשקיף הנפקת אג"ח שהחברה פרסמה מוקדם יותר השנה. זהו סכום שעולה על רווחי אפל ואקסון-מוביל ביחד. ארמקו היא החברה הרווחית ביותר בעולם.

לפי שעה, החברה מתקשה לקבל התחייבויות לקניית מניות ממשקיעים זרים וסעודים גדולים, אומרים מנהלים בחברה ובנקאים שלה.

הכי גדולה, הכי רווחית

לפניכם כמה עובדות ומספרים בולטים על החברה:

הכי רווחית - ארמקו היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם, עם 10% מההיצע העולמי, וגם הרווחית ביותר. מחירי נפט חלשים יותר חתכו את רווחי החברה במחצית הראשונה של השנה ב-12% ל-46.9 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר על רווח גבוה בהרבה מזה של אפל, החברה הציבורית הרווחית ביותר בעולם, שהרוויחה 31.5 מיליארד דולר. בשנה שעברה הרוויחה ארמקו 111 מיליארד דולר, בשליש יותר מהרווח המשולב של חמש חברות הנפט המערביות הגדולות ביותר, אקסון-מוביל, רויאל דאץ'\של, BP, שברון וטוטאל.

כדי לגוון את עסקי הנפט שלה, ארמקו מתרחבת בזיקוק ובפטרוכימיקלים, במטרה לשלש את תפוקת הכימיקלים הללו ל-34 מיליון טון ב-2030 ולהגדיל את יכולת הזיקוק ל-8-10 מיליון חביות ביום מקצת יותר מ-5 מיליון היום.

יתרות - לארמקו היו 260.7 מיליארד חביות נפט ושווי ערך ב-2017, יותר מאשר היתרות המשולבות של אקסון מוביל, שברון, רויאל דאץ/של,BP וטוטאל.

תפוקת הנפט - ארמקו הפיקה 10.3 מיליון חביות נפט גולמי ביום בשנה שעברה, עם העלויות הנמוכות ביותר בעולם להפקה, 2.80 דולרים לחבית. היא הפיקה גם 1.1 מיליון חביות של גז טבעי ו-8.9 רגל מעוקבת ביום של גז נוזלי.

יצוא - כמעט שלושה רבעים מיצוא הנפט הגולמי של ארמקו, כ-5.2 מיליון חביות, הופנו בשנה שעברה ללקוחות באסיה, שם הביקוש צפוי לגדול יותר מבכל אזור אחר בעולם. הלקוחות באסיה כוללים את סין, הודו, דרום קוריאה, יפן וטייוואן. משלוחי הנפט לצפון אמריקה עלו על מיליון חביות ביום בשנה שעברה. אירופה קנתה 864 אלף חביות ביום.

זיקוק - החברה מפיקה, מזקקת ומייצאת נפט מסעודיה, אך יש לה פעילות זיקוק ברחבי העולם. החברה הבת האמריקנית לזיקוק, מוטיבה, מחזיקה את בית הזיקוק בפורט ארתור, טקסס (607 אלף חביות ביום), הגדול ביותר בארה"ב, וב-2017 היא הודיעה על השקעה של 18 מיליארד דולר בפעילות ביבשת אמריקה בחמש שנים.

ארמקו מרחיבה את פעילות הזיקוק גם במדינות צומחות כמו סין והודו. בשנה שעברה הייתה לה יכולת זיקוק נטו של 3.1 מיליון חביות ביום.

עובדים - ארמקו המעסיקה 76 אלף איש ב-2018, ויש לה פעילות תעשייה, מחקר ומשרדים ברחבי העולם, באסיה, באירופה ובמדינות אמריקה. יש לה משרדי מדינה בבייג'ינג, ניו דלהי, סינגפור, ניו יורק, לונדון, יוסטון ועוד.