האם תיכוניסט ערבי עני באמת מקבל פחות מחצי מיהודי?

יוסף ג'בארין טוען כי גימנזיסט ערבי עני מקבל 56% פחות מיהודי - בדקנו בטבלאות של משרד החינוך • המשרוקית של גלובס

יוסף ג’בארין, הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הרשימה המשותפת
יוסף ג’בארין, הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

כמה באמת רחב הפער בשירותים שמעניקה המדינה לערבים וליהודים? בראיון לכאן ב' נקב ח"כ יוסף ג'בארין בכמה מספרים. "בדיוק יצאתי מהרצאה לתיכוניסטים ערבים בטייבה", הוא אמר לאסתי פרז, אחרי שמנה דוגמאות לאפליה שחבריו מהרשימה המשותפת תובעים מהממשלה הבאה לפתור. "אני מקבל נתונים שאומרים שתיכוניסט ערבי מהשכבות החלשות מקבל אולי כשליש - פחות או יותר 19 אלף שקלים יחסית ל-43 אלף שקלים - שמקבל תיכוניסט יהודי בשכבות החלשות. זה פער אדיר". הנתונים האלה, הוא הדגיש, נוגעים לכסף שמקצה משרד החינוך, ואינם נובעים מאיתנותן הכלכלית של הרשויות המקומיות.

הגזמה או עובדות? נתחיל בכך ש-19 אלף שקל אינם שליש מ-43 אלף, כפי שג'בארין אומר, ובכל זאת הם נמוכים פי שניים וחצי בערך. יצאנו לחפש נתונים מוסמכים שמלמדים על פער כזה. דוברו של ג'בארין הפנה אותנו למסמך שמרכז המחקר של הכנסת הכין עבור הח"כ לפני חודש בלבד, על פי נתונים של משרד החינוך לתשע"ח. הצלבנו אותו עם פרסומי משרד החינוך עצמו, והרי המסקנות: אם מחלקים את התקציב שהממשלה מעבירה לבתי הספר במספר התלמידים, מוצאים שתיכוניסט ערבי ממוצע מקבל 24,533 שקל בשנה, ואילו תיכוניסט יהודי - 31,639 שקל.

אפליה מתקנת ליהודים - תקציב שנתי לתלמידי תיכון
 אפליה מתקנת ליהודים - תקציב שנתי לתלמידי תיכון

אלא שג'בארין לא דיבר על התלמיד הממוצע, אלא על התלמידים החלשים. משרד החינוך מבחין בין חמש "קבוצות טיפוח", שהנמוכה בהן מוגדרת "חלשה". 63% מהתיכוניסטים הערבים, ורק 6% מהיהודים, שייכים לקבוצה החלשה. אצל היהודים, ככל שיורדים בסולם כך התקציב גדל: החלשים זוכים ל-43,003 שקל לתלמיד. אבל אצל הערבים אין כמעט הבדל בין הקבוצות: לתלמיד חלש מוקצים 24,250 שקל. 19 אלף השקלים שג'בארין הזכיר, הודה דוברו, מציינים בעצם את הפער בין הסכומים.

מעניין שבבתי הספר היסודיים, שבהם הונהג תקצוב דיפרנציאלי (לפי רמת הכנסה), הפערים בין ערבים ויהודים קיימים אך קטנים בהרבה.

■ בשורה התחתונה: דברי ג'בארין נכונים ברובם. תלמיד תיכון יהודי בחמישון הטיפוח התחתון מקבל ממשרד החינוך 43 אלף שקל, ואילו ערבי - 24 אלף שקל, סכום הנמוך ב-44% אך גבוה מזה שציין ג'בארין.

● תחקיר: אוריה בר מאיר