אדריכלות | פיצ'ר

סיפור מעטפת הרמוני של כפריות עם נגיעות מודרניות: הבית המרהיב במרכז הארץ

דורית סלע הפכה בית כפרי לבית עכשווי עם חיפוי באבן בזלת פראית • בחללים הרחבים החליף הפרקט את רצפת האבן כדי להפחית את תחושת הניכור

הבית. ממוקם במרכז הארץ. 340 מ"ר בנוי, כולל 40 מ"ר תוספת בנייה, על מגרש של 1,300 מ"ר. בבית ארבעה חדרי שינה.

בעלים. בני זוג בשנות ה-40 לחייהם, ושלושת ילדיהם, בגילאי 7-13.

ההתחלה. כשנרכש הבית, הוא היה כפרי ומיושן במהותו. "החלטנו לשדרג אותו מבית חשוך וסגור לבית מואר, בעל מאפיינים מינימליסטיים, אך מבלי לגרוע מתחושת החמימות והנעימות בחלל", מסבירה דורית סלע, שאחראית על האדריכלות, התכנון ועיצוב הפנים. "בבית לא היה ממ"ד, ובנוסף הבעלים ביקשו לבנות בו בריכה. לכן ביקשתי להרחיב למקסימום את שטח הבנייה המותר, ולעשות שיפוץ מסיבי של הנכס. הרסנו את כל פנים הבית, ותכננו אותו מחדש, כך שיכלול חצר רחבת ידיים, בריכה, גדר ושער כניסה".

מהכפריות למודרניות. "אמנם המעטפת החיצונית של הבית נותרה כשהייתה, אך ערכנו שינוי סגנוני מבית כפרי בחיפוי טיח צהוב וגג רעפים אדומים, לבית עם נגיעות מודרניות, בשילוב תוספת בנייה מחופה באבן בזלת פראית, שמתחברת בהרמוניה לגג הרעפים הישן. התוצאה - מראה של קובייה ש’מתלבשת’ על הבית הקיים, ומתמזגת עם הסביבה האורבנית. כדי להשלים את המראה ההרמוני נצבעו הרעפים באפור כהה, כמעט שחור, והטיח בלבן. בפנים הבית נצבעו הפרופילים בשחור במקום בגוון שמנת, שמדגיש את המפתחים ומעניק להם פרשנות חדשה".

הכניסה לבית יוצרת הפרדה בחלל הפתוח: מצד אחד המטבח, ומצד שני ירידה של שלוש מדרגות המובילה אל חדר המגורים ואל פינת האוכל / צילום: עודד סמדר
 הכניסה לבית יוצרת הפרדה בחלל הפתוח: מצד אחד המטבח, ומצד שני ירידה של שלוש מדרגות המובילה אל חדר המגורים ואל פינת האוכל / צילום: עודד סמדר

אי שמשמש כדלפק אכילה יומיומי, משודך לשולחן עץ בחלל המטבח / צילום: עודד סמדר
 אי שמשמש כדלפק אכילה יומיומי, משודך לשולחן עץ בחלל המטבח / צילום: עודד סמדר

אתגר תכנוני. "הבית בנוי כקומה אחת ישרה, למעט ירידה בת שלוש מדרגות לעבר חלל הסלון. היה צורך ממשי בפתיחת החלל ושינוי הלייאאוט הכללי ליצירת חלל נעים, מואר ופונקציונלי. בנוסף, התקרות הגבוהות יצרו תחושת ניכור בחלל הפתוח, והתבקשו עזרים טקטיים לחימום החלל. עשינו זאת באמצעות פרקט עץ אלון שהחליף את רצפת האבן, ובעזרת ספרייה כפרית בפינת המשפחה, שמעניקה אינטימיות וחמימות".

צבעים וחומרים. "אמנם הנכס היה בעל מהות כפרית מובהקת, אך הסגנון התעדן והתעדכן דרך בחירת גוונים נקיים כמו לבן, אפור ושחור, שממסגרים אותו ומעניקים לו רבדים ועומק. המראה הכבד הוחלף באבן אפורה, ובגווני אפור כהה ולבן. חומרים כמו ברזל, אבן ועץ אלון סייעו לבסס תחושה חמימה למרות החלל הגבוה ורחב הידיים".

המטבח. "נמצא בקצה השני של הסקאלה הסגנונית - הוא פחות כפרי, ויותר מודרני-נקי בגוני אפור עם חזיתות ארונות בצביעה דמויית ברזל וארונות גבוהים באלון מולבן. פס צבירה מינימליסטי שקוע בגבס בקווים אורכיים, ומאפשר גמישות בתאורה ובמיקום הספוטים, בהתאם לפונקציות השונות בחלל".

חלל המגורים. "תוכנן לאירוח נטו, ללא טלוויזיה. מסביב מפתחים שכמו מכניסים את סצנת החוץ והבריכה אל תוך הבית. בסופו ממוקמת פינת האוכל - בין שניהם לפינת המשפחה והמטבח ניצב פסל אישה".

חדר השינה הראשי. "חדר זה נפתח לחלל הומוגני אחד, עם פרקט עץ שממשיך אל חדר הרחצה, שבו אמבטיית פרי סטנדינג, מקלחת וכיור. בעלי הבית ביקשו חדר ארונות וחדר רחצה רחבי ידיים, ובהתאמה נפתח חדר השינה לגמרי, ונפרצו הגבולות שבינו לבין חדרים אלה, למעט השירותים, שנסגרו מאחורי דלתות זכוכית, בקו ישר עם המקלחות הפתוחות".

חצר הבית כוללת פינות ישיבה ואירוח ובריכה מאורכת / צילום: עודד סמדר
 חצר הבית כוללת פינות ישיבה ואירוח ובריכה מאורכת / צילום: עודד סמדר

החצר. "בעלי הבית ביקשו מראה מינימליסטי, שמתמזג עם הטבע ומקרין ירוק. מסביב לבית רצועת דשא ירוקה, ואילו לצד הבריכה הוצבה אבן בזלת שבורה, בדומה לאבן שבה השתמשו לחיפוי תוספת הבנייה, רק שטוחה ולא עגולה. סלון אלטרנטיבי ופינת אוכל לאירוח רב משתתפים מוקמו מחוץ לבית, וניתן לראותם דרך המפתחים הממוסגרים".