מפלס החרדה בשוק הסלולר בעלייה לקראת מכרז הדור החמישי

גורמים בכירים מקרב המפעילים: חייבים לדחות את המכרז כי אין מודל כלכלי לדור החמישי בעת הזאת

דור חמישי בסלולר / צילום אילוסטרציה: shutterstock
דור חמישי בסלולר / צילום אילוסטרציה: shutterstock

מפלס החרדה של המפעילים הסלולריים במגמת עלייה לקראת קבלת ההבהרות ממשרד התקשורת על תנאי המכרז בדור החמישי בסלולר שאמור להתפרסם בחודש הבא. בכירים בחברות הסלולר מביעים דאגה עמוקה לקראת המכרז וטוענים כי אין שום מודל עסקי להשקעה בפרויקט, כך שמדובר בהוצאה שהמפעילים לא יוכלו לעמוד בה; ומצביעים בעיקר על כך שהם אינם יודעים האם יהיו מסוגלים לגבות תמורה נוספת עבור הגדלת מהירות הגלישה.

אתמול (א') נערך עוד יום מרוכז של דיונים סביב שאלות ההבהרה שהעלו המפעילים לגבי המכרז. אצל כולם ללא יוצא מן הכלל עומדת השאלה המרכזית, שהיא ההיתכנות שהמכרז ייצא משליטה סביב תדרי ה-700 מגה הרץ. כפי שנחשף ב"גלובס", תדרים אלה הם המבוקשים ביותר במכרז, והמשרד מקצה בתחום זה 30 מגה בשלוש רצועות של 10 מגה, אלא שאחת הרצועות מחויבת בשיתוף עם צה"ל, מה שהופך אותה לרצועה "מלוכלכת".

במקביל, המכרז קובע כי אחד המפעילים יכול להתמודד על 15 מגה בתחום ה-700 ולא רק על 10, והמשמעות של מהלך כזה יכולה להיות מאוד משמעותית, כי זה יביא לכך שהמחירים יאמירו על רקע הנחיצות של המפעילים ברצועה המבוקשת. בתנאים אידאליים כל מפעיל (יותר נכון שלוש הרשתות בישראל שיתמודדו במכרז) היה רוכש רצועה אחת של 10 מגה "נקייה", ואז לא היה תמריץ להעלות מחיר, אבל זה לא המצב, וכאמור ייתכן כי אחד המפעילים ירצה דווקא לרכוש 15 מגה, ואז הוא ייקר מאוד את עלות התדר.

במקביל, המפעילים חוששים מאוד ממבנה המכרז, שמאפשר למפעיל שפורס בקצב המהיר ביותר קבלת תמריץ בהיקף של 89 מיליון שקל בדמות הנחות באגרות. סביב סוגיית התמרוץ יש גם כן מתיחויות, מכיוון שהתמריץ אומר שמפעיל שיפרוס 250 אתרי דור חמישי ראשון, הוא שיזכה ב-89 מיליון שקל. זה אומר שהמפעילים חייבים כבר עכשיו להיכנס למשא-ומתן עם ספקי הציוד ולהיערך להוצאה כבדה מאוד בטווח קצר, היות שהמירוץ להשלמת הפריסה של אותם 250 אתרים נמצא ממש מעבר לפינה.

זה אומר שמיד עם היוודע הזכיות במכרז חלק מהמפעילים כבר יחלו בפריסה, אך הם חייבים את שיתוף-הפעולה מול היצרנים, שכידוע גם הם חייבים להיערך לכך, כי הביקוש לאתרי סלולר תומכים מאוד גבוה בכל העולם, ואף יצרן לא בדיוק בונה על השוק הישראלי. 

גורם בכיר בשוק אמר ל"גלובס" כי יש ספק גדול האם כל המפעילים יתמודדו במכרז. הוא אמר כי במצב שבו אי-אפשר לקבל פרמיה על השקעה של מאות מיליוני שקלים, אין היתכנות לפרויקט, ומוטב לדחות אותו. יחד עם זאת, בשוק מעריכים כי לא יהיה מצב שבו מפעילים לא יתמודדו, היות שמדובר במשאב קריטי, והישארות ללא תדרים לדור הבא זו לא אופציה למפעיל סלולרי, ולכן התמודדות תהיה, אבל סימני השאלה ואי-הוודאות רק יחמירו בעקבות זאת.

לדברי אותו גורם, המדינה לא הבטיחה סופית שתהיה מוכנה לתת את ההקלות שהיא מדברת עליהן בתמורה לפריסה המהירה, ואין התחייבות של משרד האוצר לכך. "מי ערב לנו שמחר לא יבוא שר אוצר חדש שיגיד שהוא לא מוכן לוותר על מיליוני השקלים שהחברות מכניסות לקופת האוצר באגרות התדרים?", אמר.

בתשובה לטענה אומרים מנגד גורמים ממשלתיים כי מכרז שהוציאה המדינה, והיא חתומה עליו ביחד עם משרד האוצר, הוא מסמך שלא יהיה קל לחזור ממנו, מה גם שהתמרוץ מגיע בדרך של הנחות באגרות התדרים, ולא בדרך של כסף שהאוצר מוציא במזומן למפעיל שאמור לקבל את התמריץ, כך שלא נראה שיש בעיה משמעותית עם הטענה.