גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמנכ"ל הכספים התריע - המנכ"ל הרגיע; כך התפתח גירעון העתק במאוחדת

דוח הוועדה לבדיקת הגירעון במאוחדת אשר נחשף ב"גלובס" באפריל פורסם אתמול באופן רשמי ● הוא מתאר כשל רב-מערכתי שהוביל להתפתחות גירעון העתק בקופה ב-2018, קרוב לחצי מיליארד שקל, והונע בעיקרו בידי מנכ"ל דומיננטי שכולם סמכו על תחזיותיו

זאב וורמברנד./  צילום: איל יצהר
זאב וורמברנד./ צילום: איל יצהר

גירעון העתק שנפער ב"מאוחדת" ב-2018, ואשר נחשף באפריל ב"גלובס" - 440 מיליון שקל, הגדול ביותר שידעה הקופה אי-פעם - הוא תוצאה של כשל רב-מערכתי, שיסודותיו נעוצים בשאננות שגילה המנכ"ל דאז, זאב וורמברנד, לאזהרות שקיבל מאגף הכספים בקופה ביחס לגירעון הצפוי, ומאי-יישומן של כמה תוכניות התייעלות. כך עולה מדוח ועדת הבדיקה לעניין הגירעון במאוחדת ומטעמה, שנמסר אתמול (א') לאנשי הקופה ולמשרדי הבריאות והאוצר.

וורמברנד היה מנכ"ל מאוחדת במשך שש שנים. בניגוד לחשדות משרדי הבריאות והאוצר, שעלו עם גילוי הגירעון בתחילת השנה, לפיהן וורמברנד חתם על הסכם ייצוב מולם רק חודש לפני כן, כשהוא יודע שלא יוכל לעמוד בו - הדוח אינו מצביע על כך. 

בראיון ל"גלובס" אמרה באחרונה בעניין מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב-רוזנברג, שמונתה לתפקיד בינואר (עד יוני 2018, הייתה סמנכ"לית הכספים בקופה): "כשהגעתי למאוחדת שאלתי מה היקף הגירעון. זאב אמר: 'סיגל, אנחנו מסיימים ב-300 מיליון'. זו הייתה חריגה של כ-100 מיליון שקל מהיעד השנתי, שנתפסה כסבירה. אחרי כמעט שבוע הגיעו דוחות כספיים שהראו שהגירעון גבוה מ-400 מיליון שקל. אמרתי לזאב, 'תסתכל במספרים'. הייתי מאוד בלחץ. חיפשתי עם וורמברנד טעויות - נכנסנו לכמעט חמישה ימים שבהם הפכנו את כול המספרים. עברנו שוב על כול הקבצים והממשקים. זו לא הייתה טעות. נשמתי עמוק ואמרתי: 'טוב עכשיו צריך לראות מה עושים'".

את הדוח, שמבוסס על ראיונות עם הגורמים המעורבים ועל פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון והתכתבויות מייל, כתבו בחודשים האחרונים עו"ד רמי תמם (יו"ר), לשעבר חוקר ביחידת להב 433 במשטרה; איריס גינזבורג, בוגרת אגף תקציבים במשרד האוצר וסמנכ"לית הכספים לשעבר במאוחדת; ופרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי במחלקת המחקר בבנק ישראל.

הדוח מתאר כרוניקה אשר במסגרתה, ככל שנוקפים החודשים ב-2018 - גירעון הקופה, כפי שמעריכים אותו המנכ"ל ואנשי הכספים - גדל והולך. בעוד סמנכ"ל הכספים דאז, רועי בן משה, מתריע על גירעון בהיקף מסוים, המנכ"ל וורמברנד ממתן את ההערכות ומכנה את בן משה "פסימי". כך למשל, באוגוסט 2018 הציג בן משה תחזית גירעון של 360-370 מיליון שקל, ואילו וורמברנד חלק על ההערכה והציג תחזית גירעון בהיקף של 270 מיליון שקל. עוד כתוב בדוח, שאחת מחברות ועדת הכספים בדירקטוריון, אמרה במועד זה: "התחושה היא שהולכים להתנגש בקיר ולא יודעים אם הברקסים עובדים".

באוקטובר, תחזית הגירעון של בן משה היא של כ-370 מיליון שקל ואילו וורמבנרד מציין שהוא "הרבה יותר אופטימי" והתחייב לכך שהגירעון לא יעלה על 300 מיליון שקל. יו"ר הוועדה, שהוא גם יו"ר הדירקטוריון, אייל גבאי, הציע למנות חשב מלווה למחוז מרכז של הקופה, שם הגירעון גדול במיוחד, ומתריע על כך שגיוס כוח האדם לקופה לא נעצר, אך וורמברנד אומר שאין צורך בחשב מלווה. בדצמבר, הדירקטוריון ובן משה מביעים דאגה עמוקה מהשתלשלות העניינים, ווורמברנד אומר ש: "אם תהיה חריגה של 10-15 מיליון שקל זה לא סיפור גדול".

הסיבות האובייקטיביות לכך שהגירעון תפח במידה כה רבה ב-2018 נסקרו בעבר בידי וורמברנד ורגב-רוזנברג: חתימה על הסכם קיבוצי מול העובדים (100 מיליון שקל בשנה); מערכות טכנולוגיות חדשות שהוטמעו (40 מיליון שקל בשנה); רכש מבית החולים אסותא-אשדוד, שהקופות לא קונות בו בהנחות, והוצאות גבוהות על טיפולים המוצעים דרך הביטוח המשלים. הייתה גם הרכישה של 40% מרשת בתי החולים הפרטית נארא בסכום של כ-100 מיליון שקל - רכישה שנחתמה סופית בפברואר השנה, ושהותנתה בכך שמאוחדת תחתום על הסכם הייצוב, בגובה 540 מיליון שקל לשלוש שנים.

"המנכ"ל - אדם דומיננטי מאוד"

בשורה התחתונה, לצד הביקורת החריפה שהוועדה מפנה כלפי וורמברנד, היא מייחסת אחריות למצב גם לדירקטוריון הקופה, שלא פיקח על המתרחש במידה מספקת, וכן לרגולטור - משרדי הבריאות והאוצר. לפי הוועדה, המפגשים של מאוחדת עם הרגולטור, שנערכו בעיקר בציר מנכ"ל-אוצר, לא תועדו בכתב, וכן הערכת הגירעון שדווחה לאוצר והייתה גבוהה מהמצופה, לא זכתה למשוב.

הוועדה גם טוענת שהעובדה שהאוצר כרך את הרכישה של 40% מרשת נארא בידי מאוחדת, בחתימה על הסכמי הייצוב, הייתה שגויה, "כי הקופה נאלצה לשקול שיקולים שונים שאינם בהכרח קשורים במישרין להסכם הייצוב". במילים אחרות, ייתכן שהוועדה חותרת לכך שבגלל שמאוחדת רצתה מאוד לרכוש את נארא, כך שסוף סוף יהיה בידה בית חולים משלה, היא העדיפה "לעצום עיניים", נוכח הגירעון התופח. מבחינת האוצר, הסיבה לכך שנארא נכרכה בהסכם הייצוב, נבעה מרצונו לוודא שמאוחדת מסוגלת תקציבית לעמוד ברכישה.

הוועדה מסיקה ומסכמת שמהחומרים שהובאו בפניה, וורמברנד מצטייר כ"אדם דומיננטי מאוד, שנתפש בידי המנהלים ונציגי הממשלה כבעל ניסיון רב...וניכר שלאורך מרבית התקופה הדירקטוריון העדיף את תחזיותיו על פניו תחזיות אחרות שהושמעו בישיבות". סמנכ"ל הכספים דאז, בן משה, אמר בראיונות עם אנשי הוועדה שוורמברנד חזר והעיר לו שהוא "פסימי מדי, ומפחיד את הדירקטוריון". לדבריה, רק כאשר הפער בין תחזיותיו של בן משה לאלה של וורמברנד הפך מהותי מאוד, "ביקש הדירקטוריון להיכנס לעומק הנתונים".

לאור הנסיבות האלה, הוועדה ממליצה על יתר מעורבות של הדירקטוריון בהתנהלות תקציב הקופה וכן על הידוק הבקרה על הקופה מצד הרגולטורים. היא גם מעירה שהשיטה הקיימת של תקצוב הקופות באמצעות הסכמי ייצוב בדיעבד - לקראת סיום ההסכם, שנפרש על פני שלוש שנים - "עלול לתמרץ את הקופות להציג גירעון גדול יותר לצרכי משא-ומתן, במקום להוות תמריץ לעמידה ביעדים פיננסיים ואחרים".

זאב וורמברנד מסר בתגובה: "בשנתי האחרונה כמנכ"ל התבקשתי בידי הדירקטוריון לממש פרויקטים משמעותיים שעמדו על הפרק, כמו חתימה על הסכם עבודה קיבוצי, מעבר הקופה לרפואה דיגיטלית-היברידית, רכישה של בעלות בבתי חולים, וגם - חתימה עם משרד האוצר על הסכם ייצוב לשנים 2017-2019. קודם לכן, היה לי ניסיון חיובי בביצוע שני הסכמי ייצוב קודמים במאוחדת - לשנים 2013 ו-2014-2016. בהסכמים אלה הגיעה מאוחדת לביצועים שעלו על ביצועיהן של שתי קופות החולים הגדולות, כללית ומכבי.

}הסכמי הייצוב של קופות החולים מיועדים לקבוע את היקף התמיכה התקציבית של משרד האוצר בקופות החולים, כדי להקטין את הגירעון הצפוי שלהן, תוך שהקופות נדרשות לבצע צעדי התייעלות לשם הקטנת גירעונותיהן.

}לאחר משא-ומתן שנמשך כחצי שנה בשנת 2018, חתמתי על הסכם הייצוב של מאוחדת בנובמבר 2018, זמן קצר לפני סיום תפקידי בקופה. בעת החתימה, הנתונים שהיו בפני, ואשר היו גלויים וידועים להנהלת הקופה, לוועדת הכספים של הדירקטוריון ולדירקטוריון כולו, כמו גם דווחו באופן מלא למשרדי הבריאות והאוצר, היו שהגירעון בשנת 2018 יסתכם בהיקף של כ-330 מיליון שקל. יחד עם 70 מיליון שקל שהיה הגירעון בשנת 2017, הגירעון של מאוחדת איפשר עמידה בדרישות של הסכם הייצוב.

"הסתמכתי בעת החתימה על הסכם הייצוב על כך שהקופה תבצע במלואן את תכניות ההתייעלות שהוכנו בעת כהונתי. הקופה ככל הנראה לא עמדה בכך בשנת 2019, לאחר פרישתי מתפקידי".

ממשרד האוצר נמסר: "קיבלנו לידנו את הדוח אתמול. נלמד אותו ונתייחס בהמשך".

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה