טיסנקרופ תשקיע רבע מיליארד דולר בחטיבה הבונה צוללות וספינות

ההודעה עומדת בניגוד לדיווחים שנפוצו בחודשים האחרונים, לפיהם התאגיד מנסה למכור את החטיבה • הסכום יושקע בחטיבה על פני ארבע השנים הקרובות ויכלול גם גיוס של 500 עובדים חדשים

צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס
צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

ברלין. התאגיד הגרמני "טיסנקרופ", המייצר לישראל צוללות וספינות קרב העומדות במרכז חקירת המשטרה בתיק 3,000, הודיע היום כי ישקיע רבע מיליארד דולר בחטיבה הימית שלו. ההודעה עומדת בניגוד לדיווחים שנפוצו בחודשים האחרונים, לפיהם התאגיד מנסה למכור את החטיבה, המייצרת צוללות וספינות קרב בקיל שבצפון גרמניה. דובר החברה הודיע הערב כי "אין תוכניות למכירת החטיבה הימית".

מנכ"ל החטיבה הימית, רולף וירץ, שביקר בישראל מספר פעמים בשנים האחרונים כדי לדון בהצטיידות חיל הים הישראלי בצוללות חדישות ובספינות קרב, אמר לתקשורת כי "השאיפה שלנו היא להיות חברת הימאות המודרנית ביותר באירופה. על ידי סדרת השקעות משמעותיות, אנחנו יוצרים את הבסיס לפעילות שלנו בעתיד". הסכום יושקע בחטיבה על פני ארבע השנים הקרובות ויכלול גם גיוס של 500 עובדים חדשים.

התאגיד הגרמני העצום - העוסק בפלדה, מעליות, בניית מפעלים וגם בניית צוללות וכלי שיט - נמצא בטלטלה בשנתיים האחרונות, אחרי שקרנות השקעה זרות רכשו חלקים משמעותיים ממנו ודורשות רפורמה ניהולית וביצועית. המיזוג של חטיבת הפלדה שלו עם טאטה ההודית-בריטית נחסם על ידי האיחוד האירופי. בחודש שעבר הודח מנכ"ל התאגיד, גידו קרקהוף, ובמקום מונתה מרטינה מרץ.

התאגיד שותף לבניית ארבע ספינות קרב בעבור חיל הים הישראלי, שנועדו להגנה על אסדות הקידוח לחופי ישראל ומשלים בימים אלה את בניית הצוללת השישית לישראל. הוא גם ייצר וסיפק כבר צוללות מתקדמות בעבור מצרים, וככל הנראה יחתום על חוזה לבניית ספינות קרב בעבור המצרים. הממשלה הגרמנית אישרה באביב האחרון חוזה מול מצרים לרכישת שש ספינות ביותר מ-2.3 מיליארד אירו. היא גם אישרה לישראל לרכוש שלוש צוללות מתקדמות בעתיד מ"טיסנקרופ" בעלות של 1.5 מיליארד אירו.

בתחילת השנה הודיעו הרשויות בגרמניה כי הן פותחות בחקירה עצמאית בנוגע לחשד לשחיתות ברכש הביטחוני של צוללות וכלי שיט מישראל בשווי מיליארדי אירו. בישראל הגישה המשטרה לפני כשנה את המלצותיה להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד רוב המעורבים בפרשה, כולל תת-אלוף במילואים אבריאל בר-יוסף, מפקד חיל הים לשעבר אליעזר "צ'ייני" מרום, שי ברוש, דוד שרן ואליעזר זנדברג, וגם עורך הדין דוד שמרון. נציג החברה בישראל מיקי גנור חזר בו מהסכם עד מדינה שחתם בפרשה. הגשת כתבי האישום ממתינה עדיין להכרעת היועץ המשפטי.