"אם עסקת בזק לא תצא לפועל צפויים להימחק מיליארדי שקלים מכספי הציבור הישראלי"

עמי ברלב מנכ"ל ביקום קורא לשר התקשורת לאשר העברת השליטה בבזק לידי קרן סרצ'לייט: "הופתענו מהפרסומים בתקשורת שלפיהם השר שוקל שלא לחתום על היתר השליטה אם היועץ המשפטי לא יאשר לו" • לדבריו, אם אין לשר אמסלם קרבה עסקית, חברית או משפחתית, לקרן הגידור האמריקאית סרצ'לייט או למשפחת פורר, אין כל סיבה שלא יחתום על היתר השליטה

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

מנכ"ל חברת ביקום, עמי ברלב, קורא לשר התקשורת דוד אמסלם לחתום בדחיפות על העסקה למכירת מניות השליטה בחברה לידי קרן ההשקעות הזרה סרצ'לייט ואיש העסקים דוד פורר. במכתב שנשלח לשר אמסלם, כותב ברלב כי לעסקה התקבלו כל האישורים הדרושים, לרבות המלצת הדרג המקצועי במשרד התקשורת.

ביקום מחזיקה ב-26.34% ממניות חברת בזק ומוגדרת כבעלת השליטה בה. מוקדם יותר השנה חתמה קבוצת סרצ'לייט-פורר על הסכם לרכישת השליטה בביקום. בהמשך אף קיבלה העסקה את אישורו של ביהמ"ש המחוזי בת"א, לאחר שזכתה בתמיכתם של מחזיקי איגרות החוב של ביקום ושל החברה האם שלה, אינטרנט זהב, שנמצאת במצב של חדלות פירעון.

במכתבו לשר אמסלם (העתק נשלח ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט) כותב המנכ"ל ברלב, כי למיטב ידיעתו, אישר הדרג המקצועי במשרד התקשורת את טיוטת היתר השליטה לקבוצת סרצ'לייט-פורר, וכי היא הונחה לחתימת השר. יש להדגיש כי בכל הקשור למתן היתרי שליטה בחברות תקשורת בישראל, הרי שאישור מטעם הדרג המקצועי משמעו הסכמה לעסקה גם מצדה של מערכת הביטחון הישראלית.

למרות זאת, כותב ברלב, כי "חברתנו הופתעה והוטרדה ביותר נוכח פרסומים בתקשורת שלפיהם כבוד השר שוקל שלא לחתום על היתר השליטה, אם היועץ המשפטי לא יאשר לו". ברלב מדגיש כי שאלת החתימה של השר אמסלם על ההיתר היא שאלה עובדתית של ניגוד עניינים.

לדברי ברלב, אם אין לשר קרבה עסקית, חברית או משפחתית, לקרן הגידור האמריקאית סרצ'לייט או למשפחת פורר, אין כל סיבה שלא יחתום על היתר השליטה או שיעכב את חתימתו. "זו שאלה שהתשובה לה נמצאת אצל השר בלבד, ולא אצל היועץ המשפטי לממשלה", נאמר במכתב לשר אמסלם.

"מדובר בעסקה איכותית, עסקה המגינה על כספי ציבור המושקעים בקבוצת ביקום/בזק, ועסקה שמזרימה מאות מיליוני דולרים לחיזוק ולשיפור שוק התקשורת הישראלי. כל עיכוב נוסף באישורה של העסקה עשוי לגרום נזק בלתי הפיך לכספי הציבור והפנסיות, כמו גם לבזק עצמה", כותב ברלב.

"אם העסקה לא תצא אל הפועל צפויים הכספים לעיל להיקלע לסחרור פיננסי חסר תקדים ולמחוק לציבור הישראלי מיליארדי שקלים. הסיכון עצום. מעבר לכך, עיכובה של העסקה עשוי לגרום טלטלה פיננסית באחת מחברות התקשורת הגדולות בישראל ולגרום נזק לשוק התקשורת הישראלי, לציבור ולצרכני שירותי התקשורת בישראל", כותב עוד ברלב.

בשנתיים האחרונות נקלעו אינטרנט זהב והחברה האם לשעבר, יורוקום תקשורת (שהייתה בבעלות שאול אלוביץ'), לסחרור פיננסי, שהוביל אותן להליכי חדלות פירעון. סחרור זה איים גם על ביקום, שנשלטת בידי אינטרנט זהב, ואף על החברה העסקית שבתחתית הפירמידה, ענקית התקשורת בזק, שחוותה בעצמה קשיים עסקיים גדולים ומורכבים.

לדברי ברלב הליכי חדלות פירעון אלו מעמידים בסכנה חוב ציבורי עצום של כ-3 מיליארד שקלים, שניטל על-ידי חברות הקבוצה, ושמוחזק ברובו בידי קרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות הנאמנות ומשקיעים פרטיים שונים. הצעת הרכישה שהגישה קבוצת סרצ'לייט-פורר אושרה לכן כהסדר כולל לחובותיה של אינטרנט זהב וביקום, ומשום כך אושרה גם בידי ביהמ"ש המחוזי בת"א.

נוסף על כך מדגיש ברלב, כי הצעת ההסדר תאפשר לייצב את השליטה בחברת בזק, ולהעבירה לגורם מוכר, בעל אמצעים ומוניטין, ועתיר ניסיון בשוק התקשורת הבינלאומי. "יציבות ובעל שליטה חדש כאמור דרושים לא פחות לבזק עצמה - אשר כבוד השר וצוות משרדו אמונים על יציבותה ותפקודה התקינים, וזאת בהתחשב באירועים מהותיים שליליים אשר אירעו בבזק בשנה האחרונה ואשר מחזקים את הצורך בהשלמתה הדחופה של העסקה".

עוד כותב ברלב במכתבו לשר, כי "כלל הגורמים המעורבים באישור הצעת ההסדר עשו לילות כימים כדי לאשרה בלוחות הזמנים הקצרים ביותר, ואכן עוד במהלך חודש אוגוסט 2019 אושרה ההצעה ברוב כמעט מוחלט של מחזיקי איגרות החוב ובעלי המניות של ביקום ושל אינטרנט זהב, וניתן להסדר אף אישור בית המשפט על-ידי כבוד הנשיא השופט איתן אורנשטיין". לדבריו, העסקה עברה את המשוכות הקשות ביותר וקיבלה את כל האישורים, למעט אישור שר התקשורת.

תספורת באינטרנט זהב

במסגרת העסקה שעל הפרק ירכשו סרצ'לייט ופורר את מניות השליטה בביקום (52%) מידי אינטרנט זהב, ובמקביל יזרימו הון לביקום כנגד הקצאת מניות נוספות. בסך הכול צפויים הרוכשים להשקיע סכום של 485 מיליון שקל ברכישת השליטה בביקום, ודרכה להפוך לבעלי השליטה בחברת בזק.

אינטרנט זהב עצמה תשתמש בסכום שתקבל ובמזומן שבקופתה להזרמה של 345 מיליון שקל לביקום כנגד הקצאת מניות ואיגרות חוב, כך שבסך הכול יוזרם לקופתה של ביקום סכום של כ-640 מיליון שקל. העסקה תשפר משמעותית את מצבה הפיננסי של ביקום ותאפשר לפרוע במלואה את יתרת החוב של ביקום למחזיקי אג"ח ב' (כ-240 מיליון שקל), וכן לבצע פירעון מוקדם בהיקף של כ-614 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ג'.

לאחר השלמת ההסדר, תמכור כנראה אינטרנט זהב את המניות והאג"ח של ביקום שתקבל במסגרת ההסדר. עם זאת, לנוכח החוב היקף החוב הגבוה של אינטרנט זהב למחזיקי האג"ח שלה (כ-750 מיליון שקל), צפויים מחזיקי האג"ח שלה לספוג תספורת של מעל 50%.