מנדלבליט יבדוק את הטענות להפעלת לחץ פסול על ניר חפץ

ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי התנהלות חוקר המשטרה הובאה לידיעתו של היועמ"ש בשימוע, ולאחרונה הוא הבהיר כי לא יאפשר פגיעה בזכויות חשודים ושימוש באמצעי חקירה פסולים, ויטפל בחומרה אם יתברר כי אכן הופעלו לחצים פסולים על חפץ בחקירותיו

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד

ל"גלובס" נודע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יבחן ברצינות את הטענות להפעלת לחץ פסול על ניר חפץ מתוך כוונה להניעו לשתף פעולה עם המשטרה. ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי התנהלות חוקר המשטרה בעניין זה הובאה לידיעתו של היועמ"ש בשימוע, ולאחרונה הוא הבהיר כי לא יאפשר פגיעה בזכויות חשודים ושימוש באמצעי חקירה פסולים, ויטפל בחומרה אם יתברר כי אכן הופעלו לחצים פסולים על חפץ בחקירותיו. כל זאת בנפרד ולא תלות בשאלת המשקל הראייתי של עדויות חפץ והיכולת להתבסס עליו בבית המשפט.

נזכיר כי חקירתו של חפץ המשיכה תוך שהוא מתאר את מצבו הגופני: "אני פשוט עייף ברמה של... אני פשוט עומד ליפול פה. זו עייפות שאני לא יכול לתאר לך אותה. אני אפילו מתקשה להסתכל". עד המדינה, לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", הגיע לרמת תשישות ועייפות קיצונית, עד שנאלץ להיחקר בעמידה כדי לא להירדם, דבר שפסול לחלוטין על-פי פסיקת בית המשפט ומתאים רק לחקירת "פצצה מתקתקת".

עוד נודע ל"גלובס" כי ראש יאח"ה דאז, נצ"מ יואב תלם, הבהיר לחפץ כי לא יערבו את משפחתו ולא יהלכו עליו אימים בנקודה זו, בתגובה לחשש שהעלה חפץ בעניין זה. זאת בניגוד להתבטאויות חמורות אחרות של קצין אחר שניהל את חקירות חפץ בתחילת הדרך, מהן לכאורה עלה ההפך.

תגובת המשטרה ל"גלובס", שהכחישה מכל וכל את הפעלת הלחץ פסול על חפץ תוך שימוש במידע אינטימי אודותיו, לא הייתה על דעת היועץ המשפטי לממשלה, והוא לא עומד מאחוריה.

דוברות המשטרה (אח"מ): "בהמשך לפרסומים הנוגעים לחקירת עד המדינה ניר חפץ - משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים כי תיק החקירה המדובר נוהל על-ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ראש להב 433 וראש אח"מ.

"אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכול בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה, הרי שהיא שגויה מיסודה".