התרחבות בסין ושירותי הסעות ללא נהג: מובילאיי חשפה את התוכניות לעתיד

שנתיים וחצי לאחר מכירתה לאינטל, מובילאיי ערכה לראשונה כנס משקיעים שבו הציגה את התחזיות שלה להמשך - החל ממסחור נתונים שמגיעים מכלי רכב ועוד מוניות אוטונומיות • במובילאיי הציגות הכנסות של 640 מיליון דולר מתחילת השנה • נשיא החברה, אמנון שעשוע: "אנחנו רצים למרחקים ארוכים"

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"מובילאיי היא אחת הרכישות המוצלחות ביותר בהיסטוריה של אינטל וגם תחום הפעילות בעל קצב הצמיחה המהיר ביותר בחברה האם על בסיס שנתי", זה המסר אותו מנסה החברה הישראלית לקדם בכנס משקיעים בינלאומי שנערך השבוע במשרדי החברה בירושלים. זהו אירוע עצמאי ראשון מסוגו בישראל שעורכת החברה, שעד כה הציגה את נתוניה ואת תוכניותיה במסגרת כנסים של החברה האם אינטל או בתערוכת CES בלאס וגאס.

בכנס, שבו לקחו חלק נציגים מגופי השקעות בינלאומיים גדולים ונציגים של התקשורת הבינלאומית, העריך נשיא מובילאיי אמנון שעשוע כי החברה תמשיך להציג הכנסות "משמעותיות ועקביות" גם במהלך העשור הבא, וזאת כחלק ממדיניות הצמיחה וההתרחבות שהיא מציגה.

על פי נתוני החברה, הרבעון השלישי של 2019 היה רבעון שיא מבחינת הכנסות - 229 מיליון דולר - עם צמיחה של 20% בהכנסות על בסיס שנתי. בצמיחה תמך בהמשך המומנטום של שוק מערכות הסיוע המתקדמות לנהיגה (ADAS). 

הצמיחה הנוכחית מיוחסת בעיקר להתרחבות המואצת של שוק ה-ADAS (מערכות עזר לנהג) בעולם ולעמדה הדומיננטית של מובילאיי בשוק הזה. באירוע שחררה מובילאיי גם מספר נתונים על היקף החדירה שלה, ועל פי נתוניה, עד סוף 2019 יסתכם היקף מסירות השבבים של המהדורות השונות של ה-EYEQ בכ-50 מיליון יחידות. מערכות של מובילאיי נמצאות כיום בכ-300 דגמי רכב של 27 יצרניות רכב שונות, והחברה רשמה השנה זכיות בחוזים חדשים של יצרניות רכב - בהם חוזה לאספקת ארבעה מיליון מערכות ליצרנית רכב גדולה באירופה, שתי זכיות בחוזים עם יצרניות רכב בסין ועסקה עם יצרנית הרכב הגדולה בהודו. לדברי החברה השוק ההודי צפוי להיות שוק מפתח בתחום ה-ADAS בשנים הקרובות, וזאת בשל היותו בעל הצמיחה המהירה ביותר בעולם, החדירה המזערית של מערכות ADAS לשוק עד כה והמודעות ההולכת וגוברת מצד הרגולטורים בהודו לנושא הבטיחות המתקדמת ברכב.

מה הם מנועי הצמיחה העתידיים?

מנועי הצמיחה העתידיים של החברה יתרחבו לתחומים כמו מסחור מידע מכלי רכב - דוגמת מיפוי על בסיס נתונים "שנקצרים" מכלי הרכב בהם מותקנות המערכות של מובילאיי, והשוק הצומח של "מוביליות כשירות" (MAAS) - כלומר שירותי הסעות בכלי רכב ללא נהג.

הרחבת הפעילות של החברה בעסקי מסחור הנתונים רושמת כיום התקדמות מואצת בדרך ליצירת בסיס מיפוי אוטומטי בהיקף גלובלי, על בסיס הנתונים שמזרימות לה מספר יצרניות רכב גדולות ששותפות לפרויקט ובהן ב.מ.וו, פולקסווגן, ניסאן ואחרים. החברה מעריכה שיהיה בידה בסיס מיפוי של כל האיחוד האירופי כבר ברבעון הראשון של 2020, ושל חלק גדול מארה"ב לפני סוף אותה שנה. החוזים האחרונים בהם זכתה בסין, הודו ואזורים נוספים בעולם יאפשרו לה להגיע למיפוי בקנה מידה גלובלי. ההיקף של השוק הגלובלי למסחור מידע מכלי רכב, בעיקר לצורך מיפוי, נאמד בכ-72.5 מיליארד דולר.

ביחס לתחום העסקי של המוביליות כשירות בכלי רכב אוטונומיים, שהיקפו צפוי להגיע לכ-160 מיליארד דולר עד 2030, מציין שעשוע כי החברה מאמצת אסטרטגיה של "אצנית למרחקים ארוכים" בסיוע מחקר ופיתוח ממקורות מימון עצמיים, שיאפשרו לה לכסות סגמנטים משמעותיים בשוק. 

מובילאיי מתמודדת כיום מול תחרות הולכת וגוברת בפלח הליבה של טכנולוגיית ה-ADAS בתעשיית הרכב. בין השאר הכריזו לאחרונה טויוטה, ב.מ.וו וספקית הטיר1 הגדולה קונטיננטל על כוונות לפתח פלטפורמה אוטונומית עצמאית בשיתוף עם מפתחת האלגוריתמים הישראלית "קרטיקה". ככל הידוע קונטיננטל מתמודדת כיום על חוזה לאספקת מיליוני יחידות ADAS מתחרות לכלי הרכב העתידיים של אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם.

מובילאיי מתרחבת בסין

במהלך האירוע שחררה מובילאיי מספר הכרזות חדשות, ובהן הכרזה על זכייה בפרויקט לפיתוח מערכות נהיגה אוטונומיות בדרגה 4 (נהיגה ללא צורך בנהג במסלולים מוגדרים) עם יצרנית הרכב הסינית NIO. על פי ההודעה, NIO תעבוד בשיתוף פעולה עם מובילאיי כדי לפתח מערכת נהיגה אוטונומית למוניות-רובוטיות על בסיס רכבי הדור הבא של NIO, שישווקו בהיקף גלובלי למפעילים של שירותי הסעות ללא נהג.

מובילאיי מסרה כי הפרויקט שלה בישראל לפיתוח שירות מסחרי של מוניות רובוטיות ציבוריות בשיתוף עם פולקסווגן "נמצא על המסלול לקראת הפעלה מסחרית בתל אביב ב-2022" (ראו תיבה נפרדת). בנוסף הודיעה מובילאיי על חתימת חוזה עם קבוצת התחבורה הצרפתית הגדולה RATP לשיתוף פעולה ארוך טווח, שמטרתו פריסה רחבת היקף של פתרונות תחבורה אוטונומיים על בסיס פלטפורמת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי. המטרה היא להגיע לצי של שאטלים בפריסה גלובלית. הניסויים יחלו בפריז ב-2020. 

"פרויקט המונית האוטונומית ידחוף למטה את מחירי התחבורה הציבורית"

בשבוע שעבר נערכה בישראל ישיבת הדירקטוריון הראשונה של פרויקט המוניות האוטונומיות המשותף לפולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס, עליו הוכרז בשנה שעברה. ארז דגן, סגן נשיא למוצרים ואסטרטגיה במובילאיי, אומר כי הפרויקט עומד בלוחות הזמנים המתוכננים וכי בשנה הבאה יחלו באזור תל אביב הניסויים המעשיים בפלטפורמה האוטונומית שנמצאת בפיתוח. הניסויים לא יתבצעו בכלי הרכב החשמליים של פולקסווגן, שאמורים לשרת את הפרויקט המסחרי הסופי.

דגן מעריך כי כאשר השירות יפעל הוא יהיה זול יותר משירותי ההסעות הקיימים ועשוי לדחוף את כלל המחירים בשוק כלפי מטה, בין היתר בשל העלות המופחתת שנובעת מוויתור על הצורך בהעסקת נהג אנושי משגיח. להערכתו, ירידת המחירים תביא לעלייה משמעותית בביקוש של שירותי זימון נסיעות אוטונומיים ושיתופיים. דגן חושף כי הפתרון האוטונומי של הפרויקט ישלב בתוכו טכנולוגיות ורכיבים דוגמת לייזרים, חיישני גיבוי ועוד, שמקורם בין השאר בחברות סטארט-אפ ישראליות שונות - שאינן קשורות עסקית למובילאיי ואינטל. הדבר יהפוך את מובילאיי למעין האב (מרכז) טכנולוגי, שיקדם את פעילות החברות מהאקוסיסטם הישראלי בארץ ובעולם.

ביחס להתקדמות הרגולציה אומר דגן כי הפרויקט זוכה לסיוע מהרגולטור הישראלי, ובעיקר ממנהלת תחליפי דלקים ורכב חכם במשרד ראש הממשלה - שמבצעת תיאום בין הגופים הממשלתיים השונים האחראים על הרגולציה של הפעלת הרכב האוטונומי בישראל בכלל, ושל שירותי התחבורה הציבורית האוטונומיים בפרט. הוא מעריך כי הרגולציה בתחום צפויה להתקדם בישראל מהר יותר מאשר היא מתקדמת בארה"ב למשל, וזאת בשל ההכרה של הרגולטור בצורך לאפשר התקדמות מהירה של השוק וכן תרומתם של כלי רכב כאלה כפתרון להקלה על הגודש הנובע משימוש אינטנסיבי ברכב פרטי. 

לדברי דגן, הפרויקט הישראלי יהיה פרויקט מסחרי שיעמוד בפני עצמו, אולם במקביל הוא ישמש גם כפיילוט לפרויקטים נוספים של "מוביליות כשירות" (MAAS, שירותי הסעות בכלי רכב ללא נהג) שאותם תפתח החברה בעולם, ובכללם פרויקט מקביל הנמצא בשלבי הכנה בקליפורניה.