סינגפור | ניתוח

כדאי להתיידד עם הנמר הסינגפורי: הבורסה שסל ההשקעות שלכם צריך

סינגפור מהווה זה שנים שער כניסה לדרום מזרח אסיה, כשהיא נהנית מכלכלה מפותחת מאוד ושוק שמתפקד היטב ומושך פעילות עסקית מכל העולם • ההתפתחויות הגיאופוליטיות באזור הופכות אותה אטרקטיבית אף יותר ביחס לשכנותיה • אז איך תכניסו אותה לסל ההשקעות

סינגפור מראה כללי/צילום:shutterstock אס איי פי קריאייטיב
סינגפור מראה כללי/צילום:shutterstock אס איי פי קריאייטיב

שוק המניות של סינגפור מספק למשקיעים שער כניסה לדרום מזרח אסיה שנהנה משיעורי צמיחה גבוהים. האי מתפקד עסקית טוב באופן בולט מאוד ביחס לשותפותיו ושכנותיו הכלכליות כמו מלזיה ותאילנד. סינגפור מאופיינת בשלטון חוק מהודק, מטבע יציב וסביבה ידידותית לעסקים. המדינת-עיר היא מרכז פיננסי עולמי, המדורג שלישי בעולם אחרי ניו-יורק ולונדון, והיא אטרקטיבית מאוד לפעילות עסקית לתאגידים רב-לאומיים זרים. הבנק העולמי מדרג את סינגפור במקום השני במדד ה"קלות לבצע עסקים" לשנת 2019, וגוף ה-Transparency International מדרג את המדינה כשלישית הכי הפחות מושחתת בעולם. גורמים אלה, לצד מיקום מרכזי, הפכו את סינגפור למוקד המועדף באסיה למרכז פעילות תאגידים רב-לאומיים. משקיעים המחפשים תשואת דיבידנד גבוהה וחשיפה לאסיה יכולים לשקול בחיוב השקעה בשוק ההון הסינגפורי.

אנו ניגע במאמר זה בכמה היבטים הנוגעים לכלכלה הסינגפורית, לגורמים המשפיעים על ביצועי המניות בה, ונבחן את ההשפעות הפוטנציאליות על סינגפור של ההתפתחויות הגיאופוליטיות באזור דרום מזרח אסיה.

כלכלת שירותים מפותחת ושוק הון מוטה בנקים

סינגפור היא כלכלה מפותחת מאוד המונעת על ידי סקטור השירותים וממוקמת בלב דרום מזרח אסיה. מערכות חינוך מקומיות חזקות, לצד אוכלוסיית נציגים מקצועיים (expatriate) מהעולם, מספקים לסינגפור כוח אדם המסוגל להניע ביעילות את סקטור השירותים, המהווה כ-80% מתמ"ג המדינה. תעשיות בעלות שכר גבוה כמו שירותים פיננסיים ומשפטיים תורמות משמעותית לתמ"ג-לנפש גבוה במיוחד של 64 אלף דולר, השביעי בגובהו בעולם. מדיניות חברתית וכלכלית אפקטיבית תורמת לשיעור אבטלה נמוך במיוחד, 2.3%, מהנמוכים בעולם המפותח. פעילות הסחר היא קריטית לתפקוד האי, ומהווה כ-330% מהתמ"ג, עם פילוח של כ-180% יצוא וכ-150% יבוא. שיבושים בסחר באזור אסיה, הקשורים לסכסוך בין ארה"ב וסין, מכבידים על צמיחה בשנת 2019, כאשר אומדני הצמיחה השנה עומדים על כ-0.5% לעומת 3.2% בשנת 2018. השפעה זו מתמקדת בתחום התעשייה המהווה 20% מהתוצר.

שוק המניות בסינגפור ממונף מאוד עם חשיפה לפעילות כלכלית באזור ASEAN (דרום מזרח אסיה) וזאת באמצעות שלושת הבנקים הגדולים של המדינה, וסל מניות REIT, שביחד מהווים כשני שלישים ממדד המניות. סקטור הפיננסים מהווה כ-50% מסך מדד MSCI סינגפור, והנדל"ן כ-16% נוספים. לכן המשקיעים בסינגפור צריכים להכיר את שלושת הבנקים הגדולים במדינה: DBS Group, Overseas Bank ובנק OCBC. לאלו פעילות ענפה בקרב לקוחות בתחומי קמעונות (פיקדונות) ומסחר (הלוואות) בסינגפור ובכל אזור דרום מזרח אסיה. הקרבה הפיזית למדינות מתפתחות כמו מלזיה, אינדונזיה, תאילנד וסין מספקת גישה לכלכלות בעלות צמיחה גבוהה. בקרב הבנקים הגדולים במדינה, בערך 40% מהפיקדונות נקובים במטבע חוץ וכ-50% מההלוואות מחוץ לסינגפור (בעיקר באזור). באופן דומה, לחברות REIT הרשומות בסינגפור יש חשיפות בינלאומיות משמעותיות. יותר מ-80% מאלו מחזיקות חלק ניכר או את כל הנכסים מחוץ לסינגפור.

תנאי מיסוי ורגולציה נוחים הפכו את סינגפור למרכז הנפקות בינלאומיות של REIT. ביחד, שני המגזרים הללו מספקים השקעה יציבה עם תשואת דיבידנד גבוהה. מדד MSCI סינגפור נסחר במכפיל רווח עתידי לשנת 2020 של 12.5x, הרבה מתחת למכפיל MSCI העולמי של 18.9x, רמה סבירה בהחלט. בהתאם, תשואת הדיבידנד של תעודת סל על המדד היא 3.9%, כמעט כפול מתשואה של 2.0% לתעודת הסל על המדד היפני - MSCI Asia ex. Japan (סימול AAXJ).

הונג קונג בטלטלה - סינגפור מרוויחה

אי שקט פוליטי בהונג קונג, חברתה של סינגפור ל"נמרים האסיאתיים", ויצירת חזית הקרב בין מערב (ארצות הברית) ומזרח (סין), עשויים להרחיק חלק מהתאגידים הרב-לאומיים ואנשים עשירים מהונג קונג, אולי לכיוון סינגפור. ארבע חברות ה"נמרים האסיאתיים" נתפסות באופן מסורתי כשני צדדים של אותו מטבע: יציבות פוליטית, מטבעות יציבים, סביבות עסקיות ידידותיות ושלטון חוק. החששות מפני סיום מוקדם של האוטונומיה בהונג קונג, מלחמת הסחר בין ארה’’ב לסין, שעשויה לכלול חקיקה פוטנציאלית של מגבלות על השקעה בסין, הופכים את סינגפור לאלטרנטיבה מעניינת בהרבה למשקיעים ועובדים זרים. בנק ההשקעות גולדמן זאקס דיווח כי עד 4 מיליארד דולר עברו לסינגפור מהונג קונג בחודשים האחרונים, ולהערכתם בטווח הבינוני-ארוך סינגפור עשויה להפוך למועדפת של המערב על חשבון הונג קונג, שמצויה בשליטה גוברת של סין.

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות של סינגפור יכולים להשקיע דרך קרן הסל iShares MSCI Singapore, (סימול: EWS) של בלקרוק. הקרן עוקבת אחר מדד MSCI Singapore, המחזיק חברות גדולות ובינוניות הנסחרות במדינה, ובעיקר בנקים וקרנות השקעה בנדל"ן, REIT. הקרן שהוקמה במאי 1996 מחזיקה 25 מניות, מנהלת נכסים בהיקף נכסים של כ-520 מיליון דולר וגובה דמי ניהול שנתיים של 0.47%. החזקות משמעותיות של הקרן כוללות את DBS Group (משקל של 18% מסך הקרן), Overseas Bank (משקל 13%) ובנק OCBC (כ-13%).

קרן הסל EWS הציגה מתחילת השנה תשואה כוללת של 13.3%, לעומת 11.3% למדד ה-MSCI Asia ex. Japan ותשואה של 9.7% ב-MSCI Hong Kong. בשלוש השנים האחרונות הציגה הקרן תשואה כוללת של 34.5%, לעומת תשואה של 28.2% ב-MSCI היפני.

בהינתן תשואות איגרות חוב גלובליות נמוכות או שליליות, השקעה בקרן הסל EWS עשויה להיות אופציה אטרקטיבית עבור חלק מהמשקיעים. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם