מדירים את התלמידים וההורים מתוצאות המבחנים

ההורים הם הגורם עם האחריות הגדולה ביותר על חינוך ילדיהם, ויש להם הזכות והחובה לדעת מה הם הישגי בית הספר שאליו הם שולחים את ילדיהם

תלמידות בבית הספר / צילום: תמר מצפי
תלמידות בבית הספר / צילום: תמר מצפי

משרד החינוך פרסם את שיטת ההערכה החדשה שגיבשה ועדה מיוחדת, ושתחליף את "מבחני המיצ"ב", שסביבם נמתחה ביקורת ציבורית נרחבת, לאחר שהתגלו זיופים בניהול הבחינות. המשרד החליט לבטלם ובמקומם תוחל "תמונת מצב החינוך".

אף ששיטת ההערכה החדשה נדונה על-ידי טובי מומחי המשרד, ישנו דבר חשוב שהשינוי שעשה משרד החינוך, מזיק במיוחד: בניגוד למבחני המיצ"ב - תוצאות המבחנים החדשים לא יפורסמו לציבור הרחב. לפי מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, שיטת ההערכה החדשה תוכל "להקנות כלים בידי אנשי המטה, המחוזות, הפיקוח, המנהלים והמורים, כדי שכולם יעשו שימוש מושכל ונכון בכלי ההערכה". אם נדמה שמתוך הרשימה הושמטו כמה גורמים חשובים למערכת החינוך, אינכם טועים. מי שלא יהיו חשופים לתוצאות ההערכה הבית-ספרית הם התלמידים עצמם והוריהם.

משרד החינוך מכיר בצורך של הגורמים במערכת - המורים, מנהלי בתי-הספר ופקידי המשרד - להכיר את הנתונים, חוץ מההורים שייוותרו עיוורים בנוגע לאיכות החינוך שמקבלים ילדיהם. היכרות עם הנתונים היא קריטית למדידת התקדמות לאורך זמן, להשוואה בין בתי ספר, לדעת מי נכשל לאורך זמן או מפגר מאחורי בתי ספר באותו מעמד, וכן לראות אילו פערים מתקיימים ברמה הארצית בין אוכלוסיות שונות ומקומות שונים.

המידע הזה חשוב במיוחד להורים. הורים רוצים להחליט לאיזה בית ספר לשלוח את ילדיהם (אם יש להם בחירה), לפעול לשיפור איכות ההוראה בבית הספר שאליו ילדיהם הולכים, אם הוא אינו מספק את הסחורה, או להעניק לילדים סיוע נוסף מחוץ לבית הספר. אבל לפי מנכ"ל משרד החינוך, ההורים לא צריכים להכיר את הנתונים הללו. בראיון בגלי צה"ל אמר אבואב, כי "אין זה מתפקידו של הורה בבית ספר א' לדעת מה קורה בבית ספר ג'". תמהני - אם זה אינו תפקיד ההורים אז תפקידו של מי?

נראה, שזה חלק ממגמה גורפת של משרד החינוך - לשלוט באופן ריכוזי בחינוך של 2.2 מיליון תלמידי מערכת החינוך, ולצמצם ככל האפשר השפעה של ההורים על החינוך שמקבלים הילדים. היכולת של הורים לבחור בית ספר לילדיהם מוגבלת בכל מקום שבו נהוג שיבוץ לבתי ספר באמצעות "אזורי רישום", וכן מוגבלת יכולתם להשפיע על התכנים שהילדים לומדים או על דרכי ההוראה. הורים שמעוניינים להקים בית ספר חדש עם פדגוגיה ייחודית, או עם דגשים חינוכיים מסוימים, נתקלים בהתנגדות נחרצת של משרד החינוך.

ההורים הם הגורם עם האחריות הגדולה ביותר על חינוך ילדיהם, ויש להם הזכות והחובה לדעת מה הם הישגי בית הספר שאליו הם שולחים את ילדיהם, והיכן הוא עומד לעומת בתי ספר אחרים, ויש לתת להם לבחור בין בתי הספר.

יתר על כן, הדבר יכול לסייע לשיפור איכות החינוך שמקבלים הילדים. המחקר העולמי מראה כי כאשר מעניקים להורים בחירה בין בתי הספר ומעניקים להם נגישות למידע על בתי הספר, הורים יכולים לעשות בחירה מושכלת בנוגע לחינוך ילדיהם. התחרות הנוצרת בין בתי הספר גורמת להם להשתפר, ומסייעת לסגירת או לקידום של בתי ספר כושלים. נקודה נוספת היא פתיחת הרישום - הדבר יועיל גם לאוכלוסיות מרקע סוציו-אקונומי נמוך, כי פתיחה של אזורי הרישום תאפשר לתלמידים משכונות חלשות גישה לבתי ספר איכותיים יותר מאלה שבקרבתם.

לצערנו, משרד החינוך ממשיך לעיתים להותיר את ההורים מחוץ למעגל ההחלטות הנוגעות לחינוך ילדיהם. 

הכותבת היא עמיתת מחקר בפורום קהלת וממייסדי ארגון ההורים "הדור הבא: הורים למען בחירה בחינוך"