גם בספרד: בחירות חוזרות, מבוי סתום פוליטי וקריאות לאחדות

בפעם הרביעית בארבע שנים יגיעו אזרחי ספרד לקלפיות בשבוע הבא בניסיון להגיע להכרעה

חמשת המועמדים המובילים בבחירות בספרד בעימות הטלוויזיוני / צילום:  רויטרס
חמשת המועמדים המובילים בבחירות בספרד בעימות הטלוויזיוני / צילום: רויטרס

חצי שנה בלבד אחרי הבחירות הקודמות, ובפעם הרביעית בארבע השנים האחרונות, יצביעו אזרחי ספרד ביום ראשון הקרוב בבחירות נוספות. ראש הממשלה המכהן, פדרו סנצ'ז, הימר לפני כחודשיים שבחירות יחזקו את כוח המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שהוא עומד בראשה (PSOE), לאחר שנכשל בהקמת ממשלה עם מפלגת השמאל-מרכז הפופוליסטית פודמוס, ושלח את המדינה לבחירות בזק.

אולם, הוא לא חזה את גזרי הדין החמורים - בין תשע ל-13 שנות מאסר - שיטיל בית המשפט העליון של ספרד על המנהיגים הפוליטיים שהובילו את הכרזת העצמאות של קטלוניה לפני כשנתיים, ואת התגובה הציבורית הסוערת ברחובות ברצלונה למה שנתפס כנקמה מצד מדריד וכדיכוי שאיפות העצמאות של החבל הבדלני. לפיכך, הבחירות התנהלו בשבועות האחרונים בצל סוגיית עצמאות קטלוניה, מה שאינו משחק לטובת סנצ'ז, שהביע עמדות מעורפלות למדי בנושא בעבר.

"אתם רואים את האבן הזאת?" נופף השבוע בחתיכת אבן גדולה מנהיג מפלגת המרכז הליברלית Ciudadanos בעימות טלוויזיוני בין ראשי המפלגות, "זוהי לא מזכרת מחומת ברלין! זו אבן שנזרקה על השוטרים בעיר מולדתי, ברצלונה". המהומות האלימות בעיר, שלוו גם בקריאות בוז במהלך ביקור של המלך הספרדי פליפה השישי בימים האחרונים, יצרו תגובת נגד בקרב ספרדים רבים, ועשויות להביא להתחזקות מפלגת הימין הפופוליסטית ווקס והמפלגה השמרנית (PP).

הלגיטימציה של מנהיג הימין

עצם השתתפותו של מנהיג ווקס, סנטיאגו אבסקל, בעימות הטלוויזיוני לצד מנהיגי המפלגות האחרות, העידה על הלגיטימציה שצברה מפלגתו מאז שהפתיעה את המערכת הפוליטית ונכנסה לפרלמנט בבחירות באפריל, עם 10% מהקולות. אבסקל, שמסתובב חמוש מחשש מהמחתרת הבאסקית, הצליח לשבור טאבו רב שנים לגבי סיכויי ההצלחה של הימין הקיצוני במדינה שחוותה את השלטון הפשיסטי של פרנקו. בעימות הוא חזר על עמדתו נגד הגירה לספרד, ואמר כי חייבים לשים קץ לבואם של מהגרים "שאין לתרבות שלהם דבר משותף עם התרבות שלנו". הסקרים האחרונים חוזים למפלגתו עלייה ל-13%.

ראש המפלגה השמרנית, פאבלו קסאדו, מצדו, סירב להצהיר כי לא יפעל להקים קואליציה עם ווקס ועם ה-Ciudadanos, שהם שותפים טבעיים יותר. מפלגתו זוכה בסקרים ל-21%, 6% פחות מהתמיכה החזויה לסוציאל-דמוקרטים. לפי הסקרים האחרונים, לא השמאל ולא הימין יזכו לרוב מוחלט בפרלמנט, והמפלגות הגדולות - ששלטו בספרד לחילופין בעשורים האחרונים - יצטרכו ליצור קואליציה מורכבת. הסוציאל-דמוקרטים, שעדיין צפויים להיות המפלגה הגדולה ביותר, ניסו לשכנע את הציבור בשבועות האחרונים כי אם התמיכה בהם תעלה, הם יוכלו הפעם לשאת ולתת בצורה מוצלחת יותר עם מפלגת פודמוס ולהקים ממשלת מיעוט.

למעשה, האפשרות היציבה ביותר היא לנסות להקים ממשלת אחדות, בדומה לזו השולטת בגרמניה ברוב השנים האחרונות, אך סנצ'ז התחייב בסוף השבוע שלא לעשות זאת. "לא נרכיב קואליציה עם מפלגה שחוברת לימין הקיצוני, מפחיתה בחשיבות אלימות נגד מיעוטים מיניים, שוויון מגדרי וההתפתחות הדמוקרטית של ארצנו", אמר בסוף השבוע בדברים שכוונו נגד המפלגה השמרנית.

השמרנים נופפו בנתון המובטלים

בישורת האחרונה של המרוץ, השתמשו אתמול השמרנים בנתון שהתפרסם - שלפיו נרשם זינוק מפתיע של 100 אלף מובטלים בחודש האחרון - כדי לנגח את המדיניות הכלכלית של סנצ'ז, שעומד כרגע בראש ממשלת מעבר. "הוא מכחיש את המצב האמיתי, ומסתיר את העובדה שיש משבר כלכלי, במטרה לזכות בבחירות", אמר ראש המפלגה השמרנית קסאדו בעימות הטלוויזיוני בין מנהיגי המפלגות, שכולם גברים, אגב. דווקא המדיניות הכלכלית נחשבה ליתרון של סנצ'ז, בעקבות היציאה של ספרד מהמשבר הכלכלי ששיתק אותה וירידה של קרוב למחצית בשיעור האבטלה (שעדיין עומד על 14%).

המפלגות מתחרות כעת על נתח של כ-20% מקהל המצביעים, שאמרו בסקרים כי טרם החליטו למי יצביעו. הפוליטיקה הספרדית הייתה רוויה בשנים האחרונות בפרשות שחיתות, מה שהוביל גם ליצירת מפלגות חדשות אך גם לתחושת מיאוס בציבור מהשכבה הפוליטית כולה, ומהעובדה כי ספרד הולכת ושוב ושוב לבחירות. כסימן לכך, מספר ההצבעות באמצעות הדואר שנרשמו עד כה נמוך ב-30% מהמספר שנרשם בבחירות הקודמות, באפריל.