סבן מקבע הפסד של כחצי מיליארד שקל: השליטה בפרטנר בדרך חזרה לידיה של האצ'יסון

זאת לאחר שלא הצליח למחזר מול החברה מהונג קונג חוב בהיקף של 300 מיליון דולר • האצ'יסון תצטרך כעת להשיג היתר שליטה מחודש בפרטנר מידי משרד התקשורת ואם לא תקבלו, המניות יימכרו על ידה

חיים סבן / צילום: רויטרס
חיים סבן / צילום: רויטרס

רשמית: הסיבוב השני של חיים סבן בשוק התקשורת הישראלי נחתם בכישלון גדול. לאחר השקעה ראשונה ומוצלחת בגרעין השליטה בבזק שהניבה לו רווח גדול, הודיע היום סבן באופן רשמי על נטישת השקעתו במניות השליטה בחברת פרטנר, אגב הפסד של כחצי מיליארד שקל.

לפני מספר שבועות דיווח סבן כי מגעים שניהל עם חברת האצ'יסון מהונג קונג על מיחזור הלוואה שהעמידה לו בהיקף 300 מיליון דולר הסתיימו ללא תוצאות, וכי למעשה ניתנה להאצ'יסון האפשרות להשתלט מחדש על פרטנר. היום דווח רשמית על "אירוע הפרה" -  שצפוי להוביל להגשת בקשה לביהמ"ש למינוי כונס נכסים על מניות השליטה בפרטנר (אותן העמיד סבן כשיעבוד להלוואה מהאצ'יסון).

האצ'יסון תצטרך כעת להשיג היתר שליטה מחודש בפרטנר מידי משרד התקשורת ואם לא תקבלו, המניות יימכרו על ידה. הבקשה של האצ'יסון למשרד תוגש כנראה בימים הקרובים וזאת מפני שהחברה לא יכלה להגיש את הבקשה בטרם קיבלה הודעה רשמית מסבן על כך שהוא מחזיר את מניות פרטנר לידיה.

האצ'יסון הייתה בעבר בעלת השליטה בפרטנר ונמנתה עם מייסדיה, כך שהדבר צפוי לפעול לטובתה. יחד עם זאת, לאור הלחצים שמפעילה ארה"ב על בעלות בריתה בנושא קשרי המסחר עם סין, עולה הסוגיה גם כאן בישראל. עבור פרטנר ועבור שוק התקשורת בישראל הכניסה של האצ'יסון לשוק המקומי היא אחת הבשורות החשובות לשוק, ביחד עם הכניסה של קרן סרצ'לייט שרוכשת את השליטה בבזק, והדבר מלמד שהמשקיעים הזרים מבינים שהשוק נמצא במקום כל כך נמוך שממנו הוא רק יכול לעלות.

החוב עבר בירושה מבן-דב

לסבן יש כאמור חוב של 300 מיליון דולר להאצ'יסון (כ-1.1 מיליארד שקל), בעוד ששווי השוק של מניות פרטנר המשועבדות להבטחת תשלום החוב, עומד על 737 מיליון שקל בלבד. החוב של סבן אמור היה להיפרע בינואר 2020. מדובר בחוב שסבן "ירש" כשרכש את השליטה בפרטנר בשנת 2013 מידי החברות הקורסות של אילן בן-דב. סבן רכש אז 30.7% ממניות פרטנר מידי סקיילקס של בן-דב, בתמורה ל-250 מיליון שקל, ועוד כ-2% מהמניות שהיו בידי בנק לאומי תמורת 83 מיליון שקל. בהמשך השקיע סבן סכומים נוספים ובסך הכל הוא מופסד  כחצי מיליארד שקל על ההשקעה בפרטנר.

במקביל מסר היום סבן באמצעות דוברו כי "השקענו בפרטנר ב -2013 כדי להפוך אותה לקבוצת התקשורת המתקדמת ביותר בישראל. היום פרטנר מספקת את שירותי הסלולר האיכותיים ביותר, הטלוויזיה הרב-ערוצית החדשנית ביותר ומובילה בפריסת סיבים אופטיים ברחבי הארץ. כל זאת, למרות כל הקשיים, הכשלים המשמעותיים והמחסומים הרגולטורים שהוצבו בדרך. קבוצת סבן היא זאת שנושאת לבדה בכל ההפסד שנגרם לה, ללא כל השתתפות מצד גורמים פיננסיים והציבור בישראל".