לא רק טראמפ עובר דירה: המיליארדרים של ניו יורק עוזבים אותה לטובת פלורידה

נשיא ארה"ב, שהכריז על אימוץ המדינה הדרומית כמדינת הבית שלו במקום ניו יורק, הוא רק האחרון ברשימה מתארכת של אנשי כספים ועסקים שכבר עשו זאת בזכות מדיניות המס הנוחה ומזג האוויר החם

פלורידה / צילום: shutterstock
פלורידה / צילום: shutterstock

הנשיא טראמפ הכריז לאחרונה על אימוץ פלורידה כמדינת הבית שלו במקום ניו יורק שבה הוא נולד וגדל. בכך הוא המשיך מסורת של אנשי כספים ועסקים מפורסמים שוויתרו על המדינות בצפון-מזרח ארה"ב לטובת אקלים חם יותר ומסים נמוכים יותר.

דיוויד טפר, פול טיודור ג'ונס ובארי סטרנליכט הם בין הדמויות המפורסמות יותר שעקרו את עצמם בשנים האחרונות מניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט לפלורידה. קארל אייקן הניו יורקי הודיע שהוא מעביר את החברה שלו למיאמי בשנה הבאה.

"יום אחד הייתי בביתי בפלורידה וחשבתי, 'למה לעזאזל אני נשאר בניו יורק?'" אמר אייקן, בן 83, בשיחת טלפון.

אייקן, שרשימת התרומות שלו בניו יורק כוללת את איצטדיון אייקן ברנדול אילנד ואת בית הספר אייקן לרפואה בבית החולים מאונט סייניי, אמר שהוא התגורר בניו יורק רוב ימיו ואהב אותה. "אבל בשנים האחרונות, אני מאמין שזו בהחלט כבר לא עיר הנעורים שלי".

קארל אייקן, בעלי הקונצרן Icahn Enterprises / צילום: רויטרס
 קארל אייקן, בעלי הקונצרן Icahn Enterprises / צילום: רויטרס

האובדן של עשירי על אינו רק עניין של מוניטין. אקסודוס המיליארדרים עלול לפגוע בתקציבים של מדינות בארה"ב.

ב-2017, הנישומים העשירים ביותר בקונטיקט, מתוך סך של 1.8 מיליון נישומים במדינה זו, שילמו מס הכנסה בהיקף של 1.13 מיליארד דולר, 12% מתקבולי מס ההכנסה של קונטיקט בשנת המס 2018.

פקידי מס בניו ג'רזי ובקונטיקט אומרים שמוקדם מדי לדעת אם חוקי המס של טראמפ מ-2017, שכללו תקרה של 10,000 דולר של ניכוי ממס מדינה וממס רשות מקומית, גרמו לעשירים לברוח. נתוני המס הזמינים האחרונים הם מ-2017, והתיקון של טראמפ נכנס לתוקף ב-2018.

התיקון הזה של הגבלת סכום הניכוי האפשרי למס הרחיב את הפער בין פלורידה למדינות נוספות ללא מס הכנסה, כמו ויומינג, וניו יורק סיטי, שבה התושבים משלמים מס הכנסה בשיעור שמגיע עד 13%. לפני כן, נישומים יחידים שילמו שיעור גג של 39.6% במס הכנסה פדרלי, מדינתי ומקומי, אך המסים הללו היו כפופים לניכויים עבור בעלי ההכנסות הגבוהות. כעת, מסי המדינה והרשות המקומית הם על גבי השיעור הפדרלי הגבוה ביותר, 37%.

קונטיקט, שכלכלתה מקרטעת, וניו יורק, מאבדות תושבים. אוכלוסיית קונטיקט ב-2018, 3.57 מיליון, פחתה ב-22 אלף ביחס לשיא האחרון ב-2013. אוכלוסיית מדינת ניו יורק ירדה ל-19.54 מיליון ב-2018, ירידה של 119 אלף תושבים מ-2015. אוכלוסיית ניו ג'רזי רשמה עלייה.

אלו שעברו לפלורידה בשנים האחרונות מצביעים על סיבות כמו הציפייה לחוק המס מ-2017, העלויות הגבוהות בניו יורק מול כוח הקנייה המוגדל במדינה החדשה שלהם, ומזג האוויר החם יותר במדינה שרבים מהם כבר החזיקו בה בתי נופש.

"עברתי לפלורידה בגלל הגיל והשיגרון שלי", אמר המשקיע המיליארדר ליאון קופרמן על החלטתו לפני שנים לעקור מניו ג'רזי לבוקה ראטון, פלורידה. קופרמן, בן 76, אומר שהוא חסך יותר משעתיים זמן נסיעה לעבודה וממנה ביום, כי הוא עובד ממשרדו בביתו בפלורידה, במקום להגיע מניו ג'רזי למנהטן.

טפר, המיליארדר שמנהל קרן גידור, עבר לפלורידה ב-2016 והעביר אליה את מטה הקרן שלו, ועורר בכך חששות בקרב מחוקקים בניו ג'רזי מאובדן הכנסות למדינה זו.

דיוויד טפר, מנהל קרן גידור / צילום: רויטרס
 דיוויד טפר, מנהל קרן גידור / צילום: רויטרס

רוב צוות ההשקעות שלו ממשיך לעבוד בשורט הילס, ניו ג'רזי. הם מחוברים לבוס, שהוא הבעלים של קבוצת הפוטבול המקצוענית קרוליינה פנתרס, באמצעות מערכת אייפד, לפי אנשים יודעי דבר.

אחרים שעברו להתגורר במדינת השמש כוללים את סטרנליכט, שחברת ההשקעות שלו, סטארווד קפיטל, העבירה את המטה שלה מגריניץ' בקונטיקט ומיאמי ב-2016, ואת ג'ון פלאן, ממייסדי המשרד המשפחתי של מייקל דל (MSD קפיטל), שפתח משרד במערב פאלם ביץ' ב-2016.

בארי סטרנליכט, בעלי רשת המלונות סטארווד / צילום: רויטרס
 בארי סטרנליכט, בעלי רשת המלונות סטארווד / צילום: רויטרס

לפחות מיליארדר פיננסי אחד החליט להישאר בניו יורק. ג'ון פולסון, שעשה את המיליארדים שלו בהימור נגד שוק הדיור האמריקאי לפני המשבר הפיננסי, אמר בשנה שעברה שהוא שקל לעבור לפורטו ריקו אחרי שילדיו בגיל העשרה יסיימו את בית הספר. דוברו מסר בשבוע שעבר שהוא כבר לא שוקל לעזוב את ניו יורק.