גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על הקציצה עולה מדרגה: ברגר קינג בדרך להביא לישראל המבורגר צמחוני משלה

ענקית המזון המהיר החלה לשווק בארה"ב המבורגר מבוסס חלבון צמחי, ומספר הלקוחות החדשים זינק • בינתיים הקציצה הפופולרית לא יכולה לנחות באירופה בשל דרישות תקינה, וברשת מצאו פתרון יצירתי: יוניליוור תייצר עבורם גרסה לשוק האירופי • איזו גרסה תגיע לישראל?

סניף של ברגר קינג / צילום: יקי טל
סניף של ברגר קינג / צילום: יקי טל

רשת המזון המהיר ברגר קינג בדרך להביא לישראל את ההמבורגר הצמחוני שלה - כך נודע ל"גלובס". ברשת החלו לעבוד על פיתוח גרסה מקומית למוצר לפני כחודש, ואולם ייקח זמן עד שהקציצה הצמחונית תנחת בישראל, שכן עליה לעבור את תהליך התאמת הטעם והכשרות. אגב, גם היום נמכר ברשת המבורגר הצמחוני בגרסה אחרת, שמבוססת על פטריות ועדשים.

בכך תצטרף ברגר קינג לענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, שהחלה לשווק בישראל בקיץ האחרון המבורגר שפותח על-ידי נסטלה ומיוצר במפעל טבעול בישראל. כיום המוצר נמכר בכ-40 מתוך כ-200 סניפים שמפעילה הרשת.

לפי שעה לא ברור אם הקציצה שתנחת בארץ תהיה אדפטציה לגרסה הנמכרת בארה"ב, שמיוצרת על-ידי אימפוסיבל פודס (Impossible Foods), המתחרה הגדולה של ביונד מיט (Beyond Meat), או לזו שנמכרת באירופה המיוצרת על-ידי יוניליוור.

לפני יותר מחצי שנה החלה ברגר קינג לשווק בסניפיה בארה"ב את המוצרים של אימפוסיבל פודס, בפיילוט שהלך והתרחב תחת השם "אימפוסיבל וופר". ואולם בינתיים מגבלות רגולטוריות מונעות מהחברה להכניס גם לשוק האירופי את הקציצה שמבוססת על חלבון מהצומח. הסיבה לכך היא שהקציצה מכילה רכיבים שעברו שינוי גנטי, והאיחוד האירופי דורש בדיקה על מוצרים כאלה לפני שהם יוצאים למכירה. 

אימפוסיבל וופר, ההמבורגר הצמחוני של בורגר קינג / צילום: שאטרסטוק

ביוניליוור לא עוצרים בהמבורגרים

כך, אימפוסיבל פודס עדיין ממתינה לאישורים מרשות בטיחות המזון האירופית, ולפי שעה היא עדיין לא מצהירה מתי תוכל להיכנס סוף סוף לשוק האירופי.

בברגר קינג כנראה השתכנעו שעליהם למצוא פתרון אטרקטיבי שלא ישאיר את השוק האירופי מאחור ויאפשר למתחרות לבסס את נתח השוק שלהן. לכן, בזמן שאימפוסיבל פודס ממתינה לאישורים הרגולטוריים, רשת המזון המהיר התקשרה עם יצרנית אחרת שתוכל לספק עבורה את הביקושים לקציצה מבוססת חלבון צמחי גם באירופה. לשם כך התקשרה ברגר קינג עם תאגיד המזון והטואלטיקה הבינלאומי יוניליוור, שפועל גם בישראל. 

יוניליוור היא שחקנית חדשה בשוק תחליפי הבשר, אליו נכנסה לפני כשנה כשרכשה חברה הולנדית בשם The Vegetarian Butcher. במסגרת שיתוף-הפעולה הזה תשווק ברגר קינג את ההמבורגר שלה תחת שם אחר.

בניגוד לאימפוסיבל, שמייצרת רק המבורגרים ללא בשר, המגוון של The Vegetarian Butcher רחב יותר וכולל גם מוצרים מבוססי חלבון צמחי בדמות עוף, נקניקיות וטונה, והיא מוכרת את מוצריה ב-17 מדינות באירופה.

במסגרת שיתוף-הפעולה בין השתיים שיצא השבוע לדרך, תמכור ברגר קינג את ההמבורגר שלה ב-2,500 נקודות ברחבי אירופה הפרוסות בכ-25 מדינות, ביניהן גרמניה, ספרד ואיטליה, כשבריטניה צפויה להצטרף אליהן בשנה הבאה. 

הכניסה של האימפוסיבל וופר לסניפים של ברגר קינג בארה"ב באפריל האחרון הביאה לעלייה במספר הלקוחות החדשים שביקרו ברשת.

ברגר קינג, שנמצאת בבעלות חברת Restaurant Brands International האמריקאית, הצהירה כי מכירות הרשת בארה"ב רשמו גידול של6% ברבעון השלישי, וזאת לעומת גידול של 1% בשנה שקדמה לכך.
לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, ברגר קינג בוחנת גרסאות נוספות לאימפוסיבל וופר, ביניהן מנת ילדים בכ-180 מסניפיה.

אלא שקצב העלייה בביקושים לתחליפי בשר מבוססים חלבון באירופה גבוה עוד יותר מאשר בארה"ב. מכירות תחליפי בשר מבוססי חלבון צמחי גדלו בממוצע שנתי גדלו ב-22% במזרח אירופה בחמש השנים האחרונות, וב-13% בשנה באירופה המערבית, כך עולה מנתוני יורומוניטור. קצב הצמיחה הזה גבוה אפילו מקצב הצמיחה השנתי בשוק האמריקאים שעומד על כ-12%.

גם מקדונלד'ס פועלת בשני ערוצים מקבילים מול שתי ספקיות שונות. מקדונלד'ס החלה לשווק את הקציצה הצמחונית שלה, המיוצרת על-ידי נסטלה, בישראל ובמדינות באירופה כמו גרמניה.

לצד זה, לפני כחודשיים הכריזה רשת המזון המהיר הגדולה בעולם (במונחי מחזור מכירות) על פיילוט עם ביונד מיט בקנדה שיימשך שלושה חודשים.

קטגוריית תחליפי הבשר הפכה לפופולרית על רקע התעצמות המגמה של מפחיתי בשר שאינם צמחונים או טבעונים, אך עוברים לצרוך פחות בשר מטעמים בריאותיים או סביבתיים, כשבשנה האחרונה הקרב על הקציצה הצמחונית הפך תוסס מאי-פעם. השווי של ביונד מיט שהונפקה השנה, המתחרה של אימפוסיבל פודס, עומד על 4.8 מיליארד דולר. גם לאחר הצניחה החדה במניה לאחרונה, שוויה עדיין גבוה מההנפקה למרות הירידה החדה בשער המניה לאחרונה.

יצרן אחד ליבשת אמריקה

הרשתות במרוץ למוצרים חדשים

ההסבר המובהק ביותר לנפילה של המניה של ביונד מיט הוא התחרות העזה בשוק, כשגם שחקניות בשר מסורתיות דוגמת ענקית המזון טייסון פודס (Tyson Foods) מבקשות לקחת נתח מהקטגוריה שצומחת בעשרות אחוזים מדי שנה.

במקביל, רשתות שיווק ומזון מהיר דוגמת ברגר קינג פועלות במרץ לחתם על הסכמים עם שחקניות מתחרות, בראשן אימפוסיבל פודס, כשגם רשת המזון המהיר האמריקאית KFC הצהירה כי תיכנס לתחום ותשיק מוצרים טבעוניים. זאת, אל מול קמעונאיות מזון שמוכרות את המוצרים של ביונד מיט דוגמת טרגט והול פודס (Whole Foods).

ברגר קינג מסרה בתגובה לפניית "גלובס": "ברגר קינג ישראל מרעננת את התפריט לעתים קרובות, על-מנת לחדש לציבור הישראלי, שרעב לחידושים ומעריך אותם. מבטיחים לעדכן כשנשיק מנות נוספות".

ברשת הוסיפו כי "אנו ערים לעניין הגובר במנה הזו, ואנו פועלים כדי להוסיף את המוצר לתפריט ברגר קינג בישראל, אך משום שהוא עדיין נמצא בשלבי פיתוח, מוקדם לקבוע איזו גרסה תהיה הסופית בארץ".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"