הסטארט-אפ ריפנדיט שייסדו אורי לוין וזיו תירוש גייס 10 מיליון דולר

מדובר בסטארט-אפ המציע אפליקציה שמייעלת ומקצרת את הליך קבלת החזר המע"מ לתיירים בהתאם למדיניות של הארצות בהן הם מבקרים • את סבב הגיוס הובילה Amadeus Ventures

הסטארט-אפ Refundit, שמציע אפליקציה המייעלת ומקצרת את הליך קבלת החזר המע"מ לתיירים בהתאם למדיניות של הארצות בהן הם מבקרים, גייס 10 מיליון דולר. את סבב הגיוס הובילה חברת אמדאוס (Amadeus Ventures). בסבב הגיוס משתתפים גם Portugal Ventures ומשקיעים מסבב הסיד של החברה.

את Refundit הקימו אורי לוין, מייסד Waze, וזיו תירוש, לשעבר מייסד ומנכ"ל Stockton, העוסקת בתחום הביו-אגרוטק. החברה נוסדה ב-2017 וגייסה עד כה 2.5 מיליון דולר השקעת סיד ממשקיעים פרטיים.

Refundit מציעה לתיירים פתרון בתחום שרבים מהם רבים זונחים מיוזמתם לאור ביורוקרטיה מתישה ומרתיעה - החזרי מע"מ שמגיעים להם בעקבות קניות שערכו במדינות בהן ביקרו. במקום הליך של הגשת טפסים בשדה התעופה, Refundit מציעה לבצע את התהליך כולו במובייל באמצעות אפליקציה ייעודית. האפליקציה עובדת יחד עם רשויות מכס מקומיות ומאפשרת לקבל אונליין את אישור המכס ואת ההחזר בהתאם. עבור השירות התיירים משלמים ל-Refundit עמלה של 9%.

בשלב זה האפליקציה פועלת בבלגיה, והיא צפויה להתרחב לסלובקיה ולמדינות נוספות באירופה. הפוקוס של החברה באירופה הוא בגלל גובה המע"מ במדינות השונות הנע בין 17% ל-27% ולאור העובדה שרוב התיירים מוותרים מראש על התהליך. יש מדינות דוגמת יפן שבהן תיירים יכולים לקבל קיזוז מתשלום המע"מ במעמד התשלום ובהצגת דרכון - הלך שקשור גם למדיניות החנויות (כך למשל בסניפי הרשת יוניקלו).

לפי Refundit, מדובר בשוק בעל פוטנציאל עצום: ההערכות הן ש-90% מהחזר המע"מ המגיע לתיירים בכל שנה באיחוד האירופי נשאר בידי המדינות לאור ויתור מצד התיירים עצמם לאור חוסר מודעות או ייאוש מההליך הביורוקרטי בשדה התעופה (תורים וכו'). לפי Refundit, מדובר בסכום עתק שמגיע מדי שנה ל-23 מיליארד אירו מתוך סך של 26 מיליארד אירו.

ההחזר דרך האפליקציה מתבצע באופן הבא: מצלמים לאפליקציה את החשבוניות ומעלים צילום דרכון ובורדינג פס. משגרים את הבקשה להחזר המע"מ כמה שעות לפני הטיסה לשם אישור מטעם רשויות המס. יש מקרים שבהם התייר יתבקש בכל זאת לבקר בדלפק המכס בשדה התעופה ולהציג את הפריטים. את ההחזר מקבלים תוך 15 דקות דרך כרטיס האשראי או שעד 15 ימים בהחזרים שלא לכרטיס האשראי.

Refundit מעסיקה 15 עובדים במשרדיה בתל-אביב ובבלגיה. בשנה שעברה זכתה החברה במקום ראשון בתחרות הטרוולטק של ארגון התיירות העולמי UNWTO, מבין אלפי חברות מ-132 מדינות שהגישו מועמדות ומתוך 20 חברות שהעפילו לשלב הגמר.

אמדאוס, הנסחרת בבורסה בספרד, היא חברת טכנולוגיה בתחום התיירות (GDS) שהוקמה לפני 30 שנה. החברה מעסיקה 19 אלף עובדים ב-70 משרדים ברחבי העולם.

Portugal Ventures היא קרן השקעות בבעלות פורטוגל ים והתיירות. מ-2012 ועד כה היא ביצעה השקעות בהיקף של 140 מיליון אירו ביותר מ-110 חברות חדשות.