לקראת השבוע בשווקים: חדשות משיחת הסחר יטו את הכף; "הסיכון מפני אירועים משבשים גדול מהסיכוי להמשך עליות"

המדדים בוול סטריט בשיא כל הזמנים, המשקיעים דרוכים לקראת עדכונים על יחסי סין-ארה"ב; יניב חברון: "שלב ראשון להסכם מגולם בשוק" • עונת הדוחות מגיעה לישורת האחרונה • השבוע יפורסמו פרוטוקולי הפד מישיבתו האחרונה • התחזית השבועית של "גלובס"

מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק
מלחמת סחר / צילום: שאטרסטוק

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') על רקע השיאים שנקבעו בוול סטריט בסוף השבוע האחרון, שם השווקים המשיכו להגיב לאפשרות לשל התקדמות שיחות הסחר בין סין לארה"ב. בשבוע שעבר נרשם משבר קל כשנודע כי סין לא עמדה במלוא התחייבויותיה לרכישת תוצרת חקלאית מארה"ב בהיקף של 50 מיליארד דולר. עם זאת היועץ הכלכלי לבית הלבן, לארי קודלו, אמר בסוף השבוע כי האפשרות להגעה להסכם סחר מתקרבת.

אלו האירועים שיירכזו עניין בשבוע הקרוב:

1. מלחמת הסחר

עיני השוק מופנות להתפתחויות לגבי שיחות הסחר שבין סין לארה"ב. לדברי יניב חברון, הכלכלן הראשי של אלומות: "הסכם ראשוני עם סין כמעט וודאי ומתומחר במחירי המניות. בשלב זה נראה כי הסיכון מפני אירועים משבשים, גדול מהסיכוי להמשך עליות. למרות הצפי לעסקה, הכלכלה הסינית ממשיכה להתכווץ כאש נתוני הצמיחה החלשים מחייבים את הסינים ללחוץ על הבית הלבן להסיר את המכסים כבר עכשיו".

כלכלני לאומי שוקי הון כותבים כי "האופטימיות סביב האפשרות של עסקת סחר של ארה"ב-סין, שלב ראשון, עשויה לספק אווירה חיובית. גם אם תהיה עסקה בקרוב, הדבר יפתח את הדלת לכל הנושאים הרבים שסין וארה"ב אינן מסוגלות ליישב. בנסיבות אלו, המתיחות שבין ארה"ב לסין תישמר והממשל הסיני יצטרך להמשיך ולתמוך במשק הסיני ובכלל זה עוד הקלות מוניטריות".

2. מאקרו

בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם כמה נתונים חשובים לגבי הכלכלה האמריקאי. ביום שלישי יפורסם נתון התחלות הבנייה לחודש אוקטובר. ביום רביעי יפורסם פרוטוקול הריבית של הפד מישיבתו האחרונה, אז הוריד את הריבית בפעם השלישית מאז חודש יולי. מאז, פאואל אותת לשוק על הפוגה בהורדות הריבית בהמשך. יו"ר הפד,ג'רום פאואל, נאם השבוע בקונגרס וחזר על העמדה כי ריבית הפד נמצאת כרגע במקומה. כלכלני לאומי שוקי הון כותבים בהקשר זה כי השוק בארה"ב מתחיל להתיישר לפי תרחיש זה. "נראה שהפחתת ריבית נוספת בישיבת הפד בדצמבר אינה סבירה. נראה שתנאי הרקע התייצבו בזכות ההתייצבות בסקרי העסקים בשבועות האחרונים והצפי להצלחת שיחות הסחר עם סין. במבט כולל, עדיין יש סיכוי קטן מאוד לעוד הפחתה אחת של הריבית בחודשים הקרובים, אם, שלא כצפוי, הצמיחה הכלכלית תאט מאוד. כעת נראה יותר סביר שהפד ימתין עם שינויי ריבית כלשהם (מעלה או מטה) במשך תקופה ממושכת", כתבו בלאומי שוקי הון.

ביום חמישי יפורסם בארה"ב סקר הייצור של פילדלפיה לחודש נובמבר, ונתוני מכירות הבתים יד שנייה לחודש אוקטובר. 

באירופה יפורסם ביום שישי האומדן הראשון למדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים לחודש נובמבר.

3. עונת הדוחות לקראת סיום

עונת הדוחות בארה"ב מגיעה ליישורת האחרונה כאשר 92% מהחברות דיווחו, מהן 75% הפתיעו את השוק עם רווח מעל הציפיות, 60% עם מכירות מעל הציפיות. בין החברות שידווחו ביום שלישי בוול סטריט: הום דיפו ומדטרוניק. ברביעי ידווחו סיילספורס וטייסון פודס. 

בשוק המקומי, בזק תדווח על תוצאותיה לרבעון מחר (ב'). כך גם החברות וואן טכנולוגיות, ויקטורי ובנק מזרחי טפחות. ביום שלישי ידווחו גזית גלוב, גילת, חילן ורדהיל. ביום רביעי ידווחו קבוצת עזריאלי, פז, פננטפארק ושטראוס. החברות אלוני חץ, ישראל קנדה, מיטרוניקס, מליסרון ושוהם ביזנס ידווחו על תוצאות הרבעון ביום חמישי של השבוע.

4. בשוק המקומי - הצמיחה מעבר לצפי

לפי האומדן הראשון לנתוני הצמיחה שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המשק צמח ברבעון השלישי של השנה ב-4.1%, הרבה מעל לתחזיות הכלכלנים. הציפיות בשווקים ערב פרסום האומדן היו לצמיחה של של 2.6% עד 2.8% ברבעון השלישי הנתון המפתיע, הגבוה מהצפוי מעיד כי הצמיחה במשק חזקה מכפי שסברו מרבית האנליסטים ומקטין את ההסתברות להורדת ריבית בהחלטה שאמורה לקבל הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בסוף החודש.

על-פי הלמ"ס המשק צמח ברבעון השלישי של השנה (יוני עד ספטמבר) בשיעור של 4.1% בחישוב שנתי, לאחר צמיחה מינימלית של 0.6% ברבעון הקודם (הנתון לרבעון השני עודכן כעת בדיעבד ל-0.7%). הגידול מיוחס ברובו לצריכה הפרטית (על-רקע החגים) ולגידול בהשקעה הגולמית במלאים. הנתון היה גבוה עוד יותר ללא השפעת מלחמות הסחר שגרמה לירידה של 3.6% בייצוא הסחורות והשירותים.

ביום שישי פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר שעלה ב-0.4%, בדומה לציפיות בשוק. את עליות המחירים הובילו עלייה במחירי הירקות והפירות, הלבשה והנעלה ומזון. מחירי הדירות ממשיכים לעלות.