ענף המזון | ניתוח

שוק המזון והמשקאות בסטגנציה; הטואלטיקה והניקיון בצמיחה

לפי נתוני סטורנקסט, בניכוי עליית המחירים, הצמיחה בשוק מוצרי הצריכה בעשרת החודשים הראשונים של השנה עומדת על 1.6% בלבד

מוצרי חלב / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב / צילום: תמר מצפי

שוק מוצרי הצריכה בישראל רשם גידול של 2.8% במונחי מכירות כספיות מתחילת 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתוני סטורנקסט.

עוד עולה מן הנתונים כי מדד המחירים שבוחנת סטורנקסט מציג עלייה של 1.2% ביחס למחירים בחודשים ינואר עד פברואר של 2019. השינוי הריאלי הבוחן צמיחה כספית בניכוי השינוי במדד המחירים מציג גידול של 1.6% בעשרת החודשים הראשונים של השנה. נתונים אלה מבטאים את ההאטה בצריכה, בוודאי כשמשקללים את קצב הצמיחה של האוכלוסייה בישראל, שעומד על כ-2%.

אגב, בחודש אוקטובר 2019 לבדו נרשם גידול של 3.1%, וזאת על אף מיעוט ימי מכירה ביחס לאוקטובר אשתקד שהיה חודש החגים. 

מכירות מוצרי הצריכה בעשרת החודשים הראשונים של 2019
 מכירות מוצרי הצריכה בעשרת החודשים הראשונים של 2019

שוק המשקאות לא נהנה מצמיחה ריאלית בעשרת החודשים הראשונים של השנה, והוא גם זה שמציג את ההתייקרות הגבוהה ביותר במחירים - עלייה של 2.4% - לצד גידול במכירות הכספיות של 2.3% מה שמבטא סטגנציה עם ירידה ריאלית של 0.1%.

לעומת המשקאות, מכירות המזון עדיין ממשיכות לצמוח גם מבחינה ריאלית, והן רשמו גידול במכירות של 2.6%, ועליית מחירים של 1.6%. 

לצד הצמיחה בקצבים נמוכים משנראו בשנה וחצי האחרונות בתחום המזון והמשקאות, דווקא קטגוריות הניקיון והטואלטיקה ממשיכות לצמוח. קטגוריית המוצרים לבית רשמה גידול של 4.2% עם עליות מחירים שהסתכמו ב-1%, ואילו קטגוריות טיפוח הפרט התייקרה ב-1.3%.

בהקשר זה נציין כי עליית המחירים בפועל כנראה משמעותית יותר מזו שבאה לידי ביטוי כיום בסטורנקסט, שכן סטורנקסט לא תמיד מקבלת דיווחים בזמן אמת על הקטנות המוצרים שהחברות מבצעות, כך שהמחיר של המוצר אומנם לא משתנה במדדים, אך המחיר הריאלי ל-100 גרם מתייקר.

מכירות החד-פעמי מזנקות באוקטובר

עוד עולה מהנתונים כי האביזרים לאירוח ואביזרי מזון חד-פעמיים הם הצומחים ביותר בחודש אוקטובר מול אוקטובר אשתקד, כשעזרי המזון החד-פעמיים הציגו גידול של 20.5%, ואביזרים לאירוח הציגו גידול במכירות של 22.6%. מדובר בנתונים מרשימים על רקע העיסוק התקשורתי השלילי בצריכת כלי פלסטיק חד-פעמיים.

בסטורנקסט אומנם מציינים כי הצמיחה הזו נרשמת במקביל לירידה של העולמות הללו בחודש הקודם אשר ניתן לייחס אותה לעיתוי חג הסוכות (בדומה לעלייה חדה שנרשמה גם במשקאות אלכוהלים), ואולם הנתונים הללו בולטים בין היתר על רקע העיסוק התקשורתי הרחב בנושא והעובדה שלאחרונה רשתות בתחום ההסעדה ובראשן לנדוור הצהירו כי יפסיקו את השימוש בקשיות חד-פעמיות.

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, מציגה צמיחה של 2.9% במכירות הכספיות בעשרת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כשבחודש אוקטובר לבדו היא גדלה ב-2% במכירות הכספיות שלה. בסך-הכול מדובר בתוספת של 130 מיליון שקל למכירות מתחילת השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נזכיר כי בקיץ 2018 ביצעה תנובה ייקור של מוצרי החלב שלה שאינם בפיקוח ממשלתי, וכי ביוני 2019 ייקרה בהתאם להכרעת בג"ץ גם את מוצריה המפוקחים שמהווים חלק ניכר מתמהיל חטיבת החלב שלה.

גם שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי מציגה צמיחה נאה, שעומדת על 4.2% באוקטובר, המתבטאת בצמיחה משמעותית עוד יותר של 5.1% בעשרת החודשים הראשונים של 2019.

לעומתן נראה כי דווקא אסם, חברת המזון השלישית בגודלה, לא נהנתה במיוחד מחגי אוקטובר, כשהיא רושמת סטגנציה עם עלייה קלה של 0.3% במכירות הכספיות ביחס לחודש המקביל אשתקד, שמצטרפות לגידול של 1.9% בעשרת החודשים הראשונים של השנה ביחס לעשרת החודשים הראשונים של 2018.

החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, שמחזיקה בין היתר בקוקה-קולה ישראל ובמחלבת טרה, דווקא נהנתה מתקופת החגים, שהתאפיינה בגידול בקניית משקאות קלים ובראשם משקה הקולה, ועלתה ב-2.9% במכירות חודש אוקטובר. עם זאת, היא ממשיכה להציג שחיקה במכירות הכספיות, שעומדת על ירידה של 2.3% בעשרת החודשים הראשונים של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו באה לידי ביטוי גם בירידה נתח השוק של החברה המרכזית, שעומד על 5.6%, לעומת 5.9% בתקופה המקבילה אשתקד.

הספקית שממשיכה לצמוח במכירות בקצבי צמיחה יוצאי דופן היא יבואנית המזון וילי פוד, שמציגה צמיחה של 30.5% במכירות הכספיות בעשרת החודשים הראשונים של השנה לעומת אשתקד, כשבחודש אוקטובר לבדו מכירותיה צמחו ב-24.4%.

סנו, חברת הטואלטיקה והניקיון הבולטת בשוק המקומי, מציגה חודש חגים מוצלח עם עלייה של 4.2% במכירות הכספיות, שמביאות אותה לסכם עשרה חודשים מוצלחים עם צמיחה במכירות הכספיות של 7.6%. אגב, סנו גם גדלה בנתח השוק שלה בתחום טיפוח הפרט והבית, שבשנה שעברה עמד על 17.1%, וזאת לעומת 17.7% בעשרת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית.

קימברלי קלארק מציגה גידול של 1% בחודש אוקטובר וסטגנציה מתחילת השנה, שמתבטאת בירידה קלה של 0.1% במכירות בעשרת החודשים הראשונים של 2019 לעומת אשתקד.

לעומתן, שסטוביץ והנקל סוד מציגות תוצאות פושרות בהרבה בתחום טיפוח הפרט והבית: שסטוביץ עם ירידה של 7.4% במכירות חודש אוקטובר לעומת אשתקד וירידה מצטברת של 4.6% מתחילת השנה, ואילו הנקל סוד רשמה ירידה של 7.1% באוקטובר לעומת החודש המקביל אשתקד ושחיקה של 7.7% במכירות בעשרת החודשים הראשונים של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.