בזק חזרה לרווח ברבעון השלישי; ההפסד מתחילת השנה - 1.1 מיליארד שקל

גם הרווח הרבעוני, בהיקף של 191 מיליון שקל, עדיין נמוך ב-18% מהתקופה המקבילה אשתקד • הכנסותיה הרבעוניות של בזק נשחקו בכ-2%, ל-2.25 מיליארד שקל

מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צילום: ישראל שם טוב
מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צילום: ישראל שם טוב

אחרי מחיקות ענק ברבעונים קודמים, שגררו את חברת בזק להפסד מצטבר של 1.3 מיליארד שקל בסיכום המחצית הראשונה של השנה (ואשר הצטבר לסכום של כ-3 מיליארד שקל יחד עם הרבעון שקדם לכך), חזרה קבוצת התקשורת להציג רווח בשורה התחתונה - 191 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019. סכום זה משקף שחיקה משמעותית של 18% ביחס לרווחיה ברבעון המקביל אשתקד.

וכך, בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפסדיה מתקרבים ל-1.1 מיליארד שקל, אחרי רווח נקי שהתקרב ל-700 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018. בשורה העליונה, הכנסותיה הרבעוניות של בזק נשחקו בכ-2%, ל-2.25 מיליארד שקל, מה שהמשיך את הכיוון שנרשם מוקדם יותר השנה, כך שההכנסות מתחילתה של 2019 ירדו ב-4% ל-6.7 מיליארד שקל. 

תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים
 תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים

 

לקראת הבעלים החדשים, המניה מתאוששות

מניית בזק , שנסחרה היום (ב') בירידה על רקע פרסום הדוחות, צנחה בקרוב ל-25% מתחילת השנה. עם זאת, מתחילת נובמבר טיפסה המניה ביותר מ-20% - לקראת מתן אישור משרד התקשורת לבעלי השליטה החדשים בחברה, הקרן הזרה סרצ'לייט ודוד פורר, שניתן בימים האחרונים - כך שהיא משקפת לבזק שווי של כ-8 מיליארד שקל.

בזק מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים: תקשורת פנים ארצית נייחת, פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, ועל עיקר ההכנסות והרווחים אחראי המגזר הנייח, בו היא מדווחת בסיכום רבעוני, כי הוא נפגע "מקיטון במצבת הקווים ומשחיקה בהכנסה הממוצעת לקו טלפון" - בדומה לרבעון הקודם.

עוד במגזר הקווי בזק מדווחת על ירידה במספר קווי האינטרנט בקמעונות ועל ירידה בהכנסות משירותי אינטרנט סיטונאי, שקוזזו חלקית בעלייה בהכנסה הממוצעת ממנויים קמעונאיים ומכירת מכשירים סלולאריים, כך שסך הכנסותיה של בזק מהתקשורת פנים ארצית נשחקו בפחות מ-2% ועמדו על קצת יותר מ-1 מיליארד שקל.

הרווח התפעולי של מגזר זה נשחק בכ-2.5% ל-440 מיליון שקל, אולם עלייה חדה בהוצאות המימון (נטו) שלו, בעיקר בגין פירעון מוקדם של הלוואות ואג"ח (סדרה 7), בסכום של 73 מיליון שקל וכן בשל הטבות לעובדים, הובילה לצניחה של 32% ברווח המגזרי, שהסתכם ב-175 מיליון שקל.

עוד במגזר הקווי בזק מציגה ירידה של כ-25 אלף משתמשים במנוי קווי, לכ-1.7 מיליון לקוחות, וירידה של כ-24 אלף לקוחות אינטרנט, עם מספר מנויים שהתקרב ל-1.6 מיליון - כל זאת ביחס לרבעון הקודם של השנה. בצד החיובי, בזק מציגה שיפור בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט (ARPU), הנמדדת בשקלים, ככל הנראה בזכות שירותי ערך מוסף והנתב החדש שלה, וכן נהנית ממכירות ציוד קצה שפיצו על איבוד הכנסות מהטלפוניה והלקוחות בשוק הסיטונאי. ככל הידוע, בזק מאבדת מנויי אינטרנט בגלל המתחרות המציעות חבילות טריפל במסגרת השוק הסיטונאי, ובכלל פריסת הסיבים האופטיים בפרטנר וסלקום שמציעות ללקוחות קצבי גלישה גבוהים מאוד.

הטריפל לא עצר את הנטישה ב-yes

בפעילות הסלולר פלאפון מדווחת על "המשך שחיקת תעריפים ומעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר הכוללות נפח גלישה רחב ואשר תואמות את מחירי השוק הנוכחיים", וכן מעדכנת על ירידה בכמות המכשירים שמכרה וירידה בהכנסה למכשיר בשל שינוי תמהיל המכשירים שנמכרו. למרות זאת, הכנסותיה הרבעוניות של פלאפון עלו ביותר מ-1%, ל-612 מיליון שקל, בתמיכת עלייה במכירות שביצעה החברה בסיטונאות, אולם ניתן להעריך כי השיפור שתרם מגזר ציוד הקצה הוא חד-פעמי ולא משקף את המגמה.

אחרי צמצום הוצאותיה עברה פלאפון לרווח תפעולי רבעוני של 16 מיליון שקל, לעומת הפסד של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

החברה הציגה שיפור בהכנסות משירותים שהסתכמו ב-446 מיליון שקל, עלייה של 16 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם, וירידה של 3 מיליון שקלים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מעונתיות שמאפיינת את הרבעון השלישי. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-18 מיליון שקלים לעומת 2 מיליון שקל בלבד ברבעון הקודם ו-6 מיליון שקל במקביל אשתקד.

הנתון הבולט בסיכום רבעוני בבזק בינלאומי הוא הוצאות של 45 מיליון שקל שנרשמו לחברה בעקבות הסכם קיבוצי מול העובדים, שנחתם בחודש יולי, שהעביר אותה להפסד תפעולי של 20 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל.

נתוניה של yes מעידים על המשך השחיקה בפעילות, עם צמצום במצבת הלקוחות ובהכנסה הממוצעת למנוי. אחרי ירידה של 9% בהכנסותיה, ל-334 מיליון שקל, ועלייה בהוצאות בעיקר בגין "הפחתת ערך ממירים", yes סיכמה את הרבעון השלישי בהפסד תפעולי של 29 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי סמלי של 1 מיליון שקל ברבעון המקביל. מאז הרבעון השני yes מדווחת על ירידה של כ-7,000 מנויים, ל-558 אלף - ירידה של כ-26 אלף מנויים ביחס לרבעון המקביל, וזאת למרות שבמהלך הרבעון השלישי החברה כבר הציעה חבילת טריפל, שנועדה לעצור את נטישת הלקוחות.