שינו את הטון: לאחר פגישה בין ליברמן לרה"מ, בליכוד התחילו לפרגן

לאחר שהפגישה בין ליברמן לראש הממשלה הסתיימה בצורה חיובית, דיברו הבוקר מספר שרי ליכוד בכלי התקשורת ופרגנו לראש ישראל ביתנו במילים חמות • ליברמן, כך מסתמן, מתפקד כמתווך בין נתניהו לגנץ

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ אביגדור ליברמן אמורים להיפגש היום (ב') פעם נוספת, אחרי שפגישתם אתמול עלתה יפה. בהתאם לכך דיברו הבוקר מספר שריליכוד בכלי התקשורת ופרגנו לליברמן במילים חמות.

השר אופיר אקוניס אמר ברשת ב' כי ליברמן הוא אדם בעל הדר ז'בטונסקאי, וכי אסור להעליבו אישית בכלי התקשורת. השר יריב לוין אמר בגלי צה"ל "גם אם ליברמן יראה נכונות להקמת ממשלה איתנו, אחרי שיש התקרבות בינו לבין נתניהו, אנחנו עדיין מעדיפים ממשלת אחדות רחבה, שתכלול גם את כחול לבן".

ח"כ דוד ביטן דיבר אף הוא הבוקר בתחנת גלי ישראל וסיפר: "אני סברתי כל הזמן שאסור לפגוע בליברמן, יש לו קטע של כבוד אישי. וכן, יש לי ביקורת בנושא".

ח"כ מיקי זהר אמר בגלי צה"ל כי ליברמן הוא אדם המחויב לציבור שלו, וכי יש להעריך אותו על כך. בנוסף ציין זהר כי גם הוא בעד שינוי חוקי השבת ותחבורה ציבורית, וכי יש לשכנע את השותפים החרדים לחקיקה בנושא הזה, לרבות העברת חוק הגיוס.

בתוך כך, בישראל ביתנו שומעים את הקולות, אך עומדים על ממשלת אחדות לאומית ולא על ממשלה בה ישבו החרדים. חברי הכנסת של סיעת ישראל ביתנו אינם מתראיינים לכלי התקשורת, עד לישיבת הסיעה של ישראל ביתנו היום בשעות הצהריים. ליברמן עשוי להודיע על החלטתו הסופית ביום שלישי בלילה, כאשר מקורביו עומדים על כך שהוא לא יאפשר יציאה למערכת בחירות נוספת.

בשעה 14:30 בכנסת יתכנסו כל ראשי סיעות בלוק 55, כאשר נתניהו מוקף בשותפיו החרדים והדתיים. למרות כינוס זה, גורמים בכירים במפלגות המרכז אומרים היום כי בידי נתניהו לא תיוותר ברירה אלא לנטוש ברגע האחרון את שותפיו החרדים ולהיכנס לממשלה עם כחול לבן וישראל ביתנו, תוך שהוא מתחייב להעברת חוקי גיור, גיוס, תחבורה ומרכולים. 

מתווך בין נתניהו לגנץ

ליברמן, כך מסתמן, מתפקד כמתווך בין נתניהו לגנץ, והתמורה עדיין לא ברורה. לפי גורמים פוליטיים, ליברמן אחראי לחידוש הקשר ולקביעת פגישה נוספת בין צוותי המשא-ומתן הרשמיים של הליכוד וכחול לבן, לאחר כמעט שבועיים של נתק.

היום אמור ליברמן להיפגש עם נתניהו ועם גנץ כל אחד בנפרד, ולפי הגורמים הפוליטיים, על הפרק עומדת הנוסחה שתצליח לשכנע מחד את הסיעות החרדיות ומאידך את יאיר לפיד להסכים לממשלת אחדות. אחד מהמתווים עוסק בשינויים בענייני דת ומדינה, כולל ביטול או ריכוך חוק המרכולים, העברת חוק הגיוס, תיקון קל בחוקי הגיור וכן מתן עצמאות לראשי רשויות להחליט לגבי תחבורה ציבורית בשבת. מתווה אחר הוא טכני, ולפיו מי מהמפלגות החרדיות שלא יהיה מוכן לקבל שינויי חקיקה, יתמוך מבחוץ בהקמת הממשלה, יצביע נגד בכנסת ויחבור אל הקואליציה רק אחר-כך. במגעים מעורבים גם ראשי המפלגות החרדיות וכן שר החינוך רפי פרץ וחברת הכנסת איילת שקד.

בסוגיית הנבצרות, לאחר ההבהרה של נשיא המדינה כי היא תיכנס לתוקף עם הגשת כתב האישום, יש נטייה בכחול לבן להסכים לכך, אך הם דורשים התחייבות מראש הממשלה כי לא יפעל לקבלת חסינות, -מהלך שעשוי לעכב את הגשת כתב האישום בחודשים ארוכים.

לוח הזמנים הפוליטי: היום בצהריים יתקיימו ישיבות הסיעות, ובהן נשמע הצהרות המרמזות על המהלכים הפוליטיים. ביממה הקרובה המגעים יתכפו ובהם המגעים החשאיים, אלה של צוותי המשא-ומתן וכן אצל נשיא המדינה ראובן ריבלין. מחר (ג'), היום האחרון למנדט של גנץ, תתקבל ההכרעה.