בעקבות בית ההשקעות פסגות, גם מיטב דש מפטר עשרות עובדים: "מתאימים את ההוצאות למבנה ההכנסות"

מיטב דש, שמעסיק כיום כ-1,000 עובדים, צפוי להוציא בקרוב לפועל מהלך פיטורים של כמה עשרות מעובדיו • בחודש שעבר הודיע פסגות כי יקצץ כ-7% מכוח האדם, המונה כ-800 עובדים

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי

נמשכים הצמצומים בבתי ההשקעות הגדולים: אחרי הודעת בית ההשקעות פסגות בחודש שעבר כי יקצץ כ-7% מכוח האדם, המונה כ-800 עובדים, יוצא לפועל מהלך דומה גם בבית ההשקעות מיטב דש , שנמצא בשליטת צבי סטפק ואלי ברקת. מיטב דש, שמעסיק כיום כ-1,000 עובדים, צפוי להוציא בקרוב לפועל מהלך לפיטורי כמה עשרות מעובדיו.

בבית ההשקעות הדגישו היום כי המספר הסופי של המפוטרים עדיין לא נקבע סופית, אבל על פי ההערכות, מדובר בקיצוץ שינוע בין 3% ל-9% מהעובדים. מנכ"ל מיטב דש, אילן רביב, פרסם הבוקר מכתב לעובדי בית ההשקעות, ובו כתב כי "זה כמה שנים קיימת מגמה בענף בתי ההשקעות של שחיקה בהכנסות וגידול בהוצאות. בנסיבות אלה, מחובתנו לבחון את היעילות שלנו ולהתאימה לתנאי השוק המשתנים".

מיטב דש ברבעון השלישי - שחיקה בקרנות הנאמנות וצמיחה בפנינסולה
 מיטב דש ברבעון השלישי - שחיקה בקרנות הנאמנות וצמיחה בפנינסולה

עוד כתב רביב: "עד היום עשינו צעדים שהתמקדו במיכון תהליכים, הטמעת טכנולוגיות חדשות וביטול חלקי של משרות שהתפנו לאחרונה. לאחר בחינה ארוכה וחשיבה מעמיקה, התקבלה ההחלטה כי החברה נדרשת לתהליך רוחבי של התאמת ההוצאות למבנה ההכנסות והפעילות הנוכחית. המשמעות היא צמצום כמות העובדים המועסקים בחברה".

רביב הוסיף כי "אין זה מהלך קל, אך זהו מהלך אשר לו אנו מחויבים כדי להמשיך ולהוביל בשוק התחרותי שבו אנו נמצאים". לדבריו, בימים הקרובים מתכוונת ההנהלה לקיים התייעצויות עם ועד העובדים וההסתדרות הלאומית, ובשבוע שלאחריו תוצע לעובדים גם האפשרות לפרישה מרצון בתנאים משופרים.

מיטב דש מנהל כ-135 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, בקופות גמל, בקרנות פנסיה, בתיקים מנוהלים ובקרנות סל. בית ההשקעות פועל באמצעות חברות בנות גם בתחומי הטרייד, ברוקראז' מוסדי, סוכנויות ביטוח, אשראי חוץ-בנקאי ועוד. 

מניית מיטב דש נסחרת היום בירידה של כ-3%, אבל היא עדיין מציגה תשואה של כ-47% מתחיל 2019. בית ההשקעות נסחר היום לפי שווי של כ-920 מיליון שקל, המשקף תשואה של כ-16% בשלוש השנים האחרונות.

ירידה בהכנסות מניהול השקעות

היום פרסם מיטב דש את דוחותיו הכספיים לרבעון השלישי של 2019, שבו רשם רווח נקי לבעלי המניות של 22 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל ב-2018. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, צמח הרווח הנקי לבעלי המניות ב-27.3% ל-70 מיליון שקל. במקביל, הודיע בית ההשקעות כי יחלק לבעלי מניותיו דיבידנד של 9.9 מיליון שקל.

מדוחות החברה עולה כי ברבעון השלישי הסתכמו ההכנסות ב-227 מיליון שקל, ושיקפו ירידה של 1.7% לעומת הרבעון המקביל. בפעילות הוותיקה של ניהול ההשקעות ומסחר בניירות ערך נרשמה ירידה של 4.6% בהכנסות, ל-206 מיליון שקל, ואילו בפעילות האשראי החוץ-בנקאי (שמבוצעת על-ידי החברה הבת פנינסולה), גדלו ההכנסות ב-40% ל-21 מיליון שקל.

מנתונים נוספים שפרסם בית ההשקעות עולה כי בתחום ניהול ההשקעות נרשמה ברבעון השלישי הירידה החריפה ביותר בהכנסות - ירידה של 6.8% ל-164 מיליון שקל - וזאת בעיקר עקב שחיקה של 12.4% בהכנסות מניהול קרנות נאמנות ל-89 מיליון שקל. עם זאת, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 נשחקו ההכנסות מניהול השקעות בשיעור קל, של 0.6% בלבד, ל-494 מיליון שקל, כאשר צמיחה בפעילות פנינסולה, חבר הבורסה והברוקראז' המוסדי, סייעה לבית ההשקעות להציג בתקופה זו צמיחה כוללת בהכנסות של 3.6% ל-692 מיליון שקל.

היקף נכסי קופות הגמל והפנסיה שבניהול מיטב דש עמד בסוף ספטמבר על 55.4 מיליארד שקל, ושיקף צמיחה של כ-5% בהשוואה להיקף הנכסים שנוהלו באפיקים אלה בסוף ספטמבר 2018. לדברי מיטב דש, קרנות הפנסיה הנבחרות ממשיכות לצבור תאוצה, והיא מנהלת כיום את קרן הפנסיה הגדולה ביותר מבין בתי השקעות, בהיקף של כ-11.2 מיליארד שקל.

תחום החיסכון לטווח ארוך הניב למיטב דש הכנסות של 237 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, וזאת בהשוואה להכנסות של 241 מיליון שקל שנרשמו בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי בית ההשקעות, הירידה נובעת בעיקר משחיקה בשיעור דמי הניהול הממוצעים בקופות הגמל, לעומת עלייה שנרשמה בהכנסות מניהול קרנות פנסיה עקב התרחבות הפעילות בהן.

בתגובה לתוצאות, אמר רביב כי "תשעת החודשים הראשונים של 2019 מסתיימים עם תוצאות טובות במונחי הרווחיות. הרבעון השלישי מסכם מגמה של יציבות ברוב מגזרי ניהול הנכסים לרבות גמל, קרנות הסל וקרנות הנאמנות. זאת, לצד צמיחה המגיעה מפנינסולה".רביב הוסיף כי "על אף השחיקה בדמי הניהול, נרשמת איתנות במגזר החיסכון ארוך הטווח, לאור הגידול בהכנסות מקרן פנסיה נבחרת. ברבעון הנוכחי השלמנו את בניית התשתיות להעמקת הפעילות בתחום האלטרנטיבי, ואנו צופים שתחום זה יצמח בעתיד. שלושת מנועי הצמיחה של בית ההשקעות - האשראי החוץ-בנקאי, חבר הבורסה וקרן פנסיה נבחרת - ממשיכים להוכיח את עצמם, ומציגים תוצאות טובות. עמלות הקנייה והמכירה שאנו מציעים בחבר הבורסה, נמוכות באופן משמעותי ביחס לבנקים, ופוטנציאל הצמיחה בתחום גדול".