תעריף החשמל צפוי לרדת ב-4% החל מה-1 בינואר

כפי שנחשף ב"גלובס", התעריף צפוי לרדת בעיקר כתוצאה מירידה בעלויות הדלקים המשמשים לייצור חשמל ובראשם הפחם והגז הטבעי • ההחלטה על ההורדה כפופה לשימוע ציבורי

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

תעריף החשמל הממוצע לצרכן הביתי לשנת 2020 יירד בכ-4%, כך החליטה רשות החשמל הערב בתום ישיבת מועצת הרשות.

ההחלטה כפופה עדיין לשימוע ציבורי, שבסיומו תתקבל החלטה סופית על הורדת התעריף החל מה-1 בינואר. כפי שנחשף ב"גלובס", התעריף צפוי לרדת בעיקר כתוצאה מירידה בעלויות הדלקים המשמשים לייצור חשמל ובראשם הפחם והגז הטבעי. הירידה במחיר הגז הטבעי נובעת בעיקר מהמכרז לאספקת גז שבו זכה מאגר לוויתן במחיר נמוך משמעותית מזה שמשלמת כיום חברת החשמל במסגרת ההסכם עם מאגר תמר.

על פי הודעת הרשות הערב, הגורמים המרכזיים להוזלת התעריף הם ירידה במחירי הפחם השווה לבדה הפחתה של כ-4.1%. מכירת תחנת הכוח אלון תבור במסגרת הרפורמה בחברת החשמל צפויה להפחית את הסכום שיידרשו לשלם צרכני החשמל בכ-960 מליון שקל, השווים הפחתה של 3.9% בתעריף. הגז הזול יותר מלוויתן שווה הפחתה של כ-3.3% והתשלום הראשון שאמור להתקבל במסגרת יישום הסכם הפשרה בנושא הגז המצרי שווה הפחתה של כ-1.2% (כ-300 מליון שקל ב-2020).

מצד שני, צפויות שורת התייקרויות ברכיבים שונים שקשורים לייצור החשמל - התייקרויות שמקזזות את היקף הירידה הצפוי. מדובר למשל בגידול מאסיבי בכניסת אנרגיות מתחדשות ותוספת מתקנים המחליפים ייצור מזהם (שווים העלאה של כ-3.3% בתעריף) ועלויות משנים קודמות שתשלומם נדחה ל-2020 (העלאה של כ-1.4%). קיזוז הפחתת מס הבלו על הפחם מאשתקד שווה תוספת של כ-3.1% נוספים בתעריף.