עסקת ענק אחרי הליך דרמטי: דמרי ויהלומית פרץ רכשו את מתחם האומן 17 בת"א ב-355 מיליון שקל

המתחם כולל 16 דונם ועל פי הערכת השמאי שוויו הגיע ל-200 מיליון שקל • המחיר המריא במהלך ההתמחרות על הנכס, שבה לקחו חלק גם החברות יובלים, אקרו וקרן ריאליטי

מתחם האומן 17 בתל אביב / צילום: אמיר מאירי
מתחם האומן 17 בתל אביב / צילום: אמיר מאירי

חברות הנדל"ן י.ח. דמרי  ויהלומית פרץ גברו על מספר חברות בהליך דרמטי של התמחרות על מתחם האומן 17 בדרום ת"א, שבסופו נקבעו כזוכות, עם הצעה של 355 מיליון שקל בתוספת מע"מ. זאת במסגרת הליך פירוק שיתוף שבוצע בביהמ"ש המחוזי בת"א, לו מונה עו"ד שי רוה ככונס נכסים. המתחם נמצא בין הרחובות סלמה בצפון, אברבנאל במזרח, גינה ציבורית בדרום ורחוב שלבים במערב. חלק ממנו נמצא גם מצידו השני של רחוב שלבים. הוא בבעלות משותפת של כ-30 בעלי קרקע, וכולל כיום מבנים של תעשייה ומלאכה, בגובה של 1-4 קומות שמרביתם בני למעלה מ-50 שנה.

המתחם כלול באחד מהמיקומים האסטרטגיים שנקבעו בתוכנית המתאר של תל-אביב, ת"א/5000, שמגדירה את מרבית אזור התכנון כאזור מעורב לתעסוקה ולמגורים בבינוי שנע בין 8-15 קומות, לפי תמהיל של 80% למגורים ולמסחר ו-20% לתעסוקה וכן מה שמוגדר "מוקד תעסוקה חדש" בשטח של לפחות 20 אלף מ"ר. ואולם מדובר בתכנון עקרוני, וטרם אושרה על המתחם המדובר תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה, כך שעל אף שברור שיש למקום פוטנציאל, אין עדיין ודאות מוחלטת לגבי גובהו. לאור זאת, העריך השמאי עודד האושנר עבור הכונס את המתחם בכ-200 מיליון שקל.

היזמים שניגשו למכרז ראו ככל הנראה פוטנציאל נוסף. מי שיזמה את הליך הפירוק הייתה חברת יובלים שבשליטת יזם הנדל"ן איציק ברוך, שמחזיקה בכרבע מהמתחם, וניגשה להליך התמחרות ביחד עם אקרו נדל"ן. מולה התמודדו י.ח. דמרי, יהלומית פרץ שבשליטת היזם דוד פרץ וקרן ריאליטי.

ההתמחרות בין החברות היתה דרמטית, ומהר מאוד גלשה למחירים שאילצו את היזמים ובאי כוחם לצאת להתייעצויות לעתים תכופות. כשההצעות החלו להרקיע, פרשה קרן ריאליטי מההתמחרות, ואילו י.ח. דמרי ויהלומית פרץ החליטו לאחד כוחות ולהמשיך יחד בחלקים שווים. בסופו של דבר ההצעה שהציעו היתה גבוה במיליוני שקלים בודדים מההצעה האחרונה של אקרו ושל יובלים, והם זכו בהתמחרות.

הסכמי קומבינציה מול חלק מבעלי הקרקע

בהודעה שהוציאה י.ח. דמרי לבורסה היא מדגישה, כי בגין חלק מהמקרקעין נחתמו או ייחתמו הסכמי קומבינציה מול חלק מבעלי הקרקע, מה שמעיד על דיונים מוקדמים שנערכו בין נציגי החברות לבין חלק מהבעלים. עוד מציינת החברה, בשליטת יגאל דמרי, כי "השלמת המכירה והעברת התמורה למי מיחידי המוכרים במסגרת ההתמחרות מותנות באישור ביהמ"ש, המהווה תנאי מתלה להסכם המכר. במסגרת תנאי ההתמחרות הפקידו כל אחד מהשותפים ערבות בנקאית בסך של 3 מיליון שקל, וכן התחייבו להשלים תשלום 10%  מסכום התמורה בסמוך לאחר הזכייה בהתמחרות.

"יתרת התמורה תשולם בתנאים ובמועדים כדלקמן: 25% תוך 30 יום ממועד קבלת אישור ביהמ"ש ו-65%  תוך 90 יום ממועד האישור בית משפט (במימון בנקאי כנגד רישום משכנתא), בתוספת הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן. החברה תקדם תכנון מפורט שמכוחו ניתן יהיה בעתיד להוציא היתרי בניה, באופן התואם  לתוכנית המתאר הכוללנית ת"א/5000. לאור האמור, אין ביכולת החברה בשלב זה להעריך
את היקף הזכויות הסופי והיקף ההשקעה שיידרש. הרכישה תבוצע באמצעות הון עצמי בשיעור של כ-35%  ומימון פיננסי בשיעור של כ-65%.